Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fotbeklädnad
- Trådstartare havskayak
- Start datum
Chotas
Jag använder Chotas neoprenstövlar, de är helt suveräna. De håller värmen bra och fötterna torra. De är mycket smidiga och sköna.
Fungera helt ok att gå på land med också.
Den modellen jag har heter MK100.
Säljs av OrustKajak, http://www.orust-kajak.se
Mvh Erik
Jag använder Chotas neoprenstövlar, de är helt suveräna. De håller värmen bra och fötterna torra. De är mycket smidiga och sköna.
Fungera helt ok att gå på land med också.
Den modellen jag har heter MK100.
Säljs av OrustKajak, http://www.orust-kajak.se
Mvh Erik
vadarpåsar
Ett tips är att ha sina favoritskor på sej och sedan ha "vadarpåsar" utanpå. Vadarpåsar är egentligen till för att vada i fjällbäcker med men funkar bra även för löandstignign med kajak. Finns t ex från Lundhags eller sy själv för den händige. Det ser ut som en stor påse som går upp till knät ungefär och med dragsko högst upp. Blir det för varmt i kajaken (verkar itne vara ditt problem) så kan man kavla ner påsarna till anklarna och sedan dra upp dem igen vid landstigning.
/Patrik, som kör med halvhöga neoprenskor (typ dyk eller windsurfing)
Ett tips är att ha sina favoritskor på sej och sedan ha "vadarpåsar" utanpå. Vadarpåsar är egentligen till för att vada i fjällbäcker med men funkar bra även för löandstignign med kajak. Finns t ex från Lundhags eller sy själv för den händige. Det ser ut som en stor påse som går upp till knät ungefär och med dragsko högst upp. Blir det för varmt i kajaken (verkar itne vara ditt problem) så kan man kavla ner påsarna till anklarna och sedan dra upp dem igen vid landstigning.
/Patrik, som kör med halvhöga neoprenskor (typ dyk eller windsurfing)
Chotas är toppen!
Jag har (på tips från Erik) köpt mig ett par Chotas och jag måste säga att jag är helnöjd.
De är sköna, mjuka och smidiga. De har en rejäl sula och ger ett allmänt gott intryck vad gäller kvalité.
Att gå i dem kan nästan kännas lite lustigt då de är så lätta... ;-)
Jag rekommenderar Chotas. För mig känns de inte så instängda som ett par gummistövlar och de är klart bättre då de går ända upp under knät och har en liten dragrem så att man kan täta till dem mot benet.
Det är smidigt att kunna kliva i och ur kajaken utan att bli varken blöt eller kall.
Mvh
/SJ
Jag har (på tips från Erik) köpt mig ett par Chotas och jag måste säga att jag är helnöjd.
De är sköna, mjuka och smidiga. De har en rejäl sula och ger ett allmänt gott intryck vad gäller kvalité.
Att gå i dem kan nästan kännas lite lustigt då de är så lätta... ;-)
Jag rekommenderar Chotas. För mig känns de inte så instängda som ett par gummistövlar och de är klart bättre då de går ända upp under knät och har en liten dragrem så att man kan täta till dem mot benet.
Det är smidigt att kunna kliva i och ur kajaken utan att bli varken blöt eller kall.
Mvh
/SJ
Re: Gummistövlar -tungt
Låter tungt att simma med gummistövlar om man skulle ta ett ofrivilligt dopp
/Patrik
Låter tungt att simma med gummistövlar om man skulle ta ett ofrivilligt dopp
/Patrik
Sandin; sa:Jag kör med gummistövlar från överskottslagret, kombinerat med filtsula och rejäla sockar.//Per
Re: Vadarpåsar vid kappsejsning
Som sagt kan man ju ha dem nerdragna när man sitter i kanoten och dra uppdem vid landstigning. Snör du åt dem med gummibandet runt benet så tror jag inte de vattenfylls så snabbt.
/Patrik, med halvhöga neoprenkängor
MTB; sa:Jag har funderat mycket på vadarpåsar, men hittills avstått pga ett rykte jag hörde en gång. Det sägs att om man kappsejsar fylls de med vatten och det blir svårt att ta sig upp. Stämmer det?
Som sagt kan man ju ha dem nerdragna när man sitter i kanoten och dra uppdem vid landstigning. Snör du åt dem med gummibandet runt benet så tror jag inte de vattenfylls så snabbt.
/Patrik, med halvhöga neoprenkängor
Jag tror inte du behöver oroa dig för vattnet i Mooseboots. Visst läcker det in, men inte så hemskt mycket när du snört åt ordentligt. Dessutom så är eventuellt vatten inte något problem förrän du lyfter fötterna över vattenytan.
För skojs skull skall jag testa lite mer ingående lite senare, men i den här vattentemperaturen vill jag helst inte göra alltför långvariga tester!
För skojs skull skall jag testa lite mer ingående lite senare, men i den här vattentemperaturen vill jag helst inte göra alltför långvariga tester!
Vadeposer
Jeg bruker vadeposer og har bare positive erfaringer med det. Jeg har dem ikke strammet till når jeg er i kajakken, dette er for sikkerhets skyld. Går jeg rundt faller de nemlig av (og det mener jeg er bedre enn at de blir fulle av vann og tunge), jeg har forsøkt og dette fungerer! De koster ikke mer enn at om jeg skulle gå rundt på alvor og miste dem så ofrer jeg dem heller.... De er gode å ha til å gå i, og ut av kajakken, og om vinteren holder man seg god, varm og tørr på bena.
Nina
Jeg bruker vadeposer og har bare positive erfaringer med det. Jeg har dem ikke strammet till når jeg er i kajakken, dette er for sikkerhets skyld. Går jeg rundt faller de nemlig av (og det mener jeg er bedre enn at de blir fulle av vann og tunge), jeg har forsøkt og dette fungerer! De koster ikke mer enn at om jeg skulle gå rundt på alvor og miste dem så ofrer jeg dem heller.... De er gode å ha til å gå i, og ut av kajakken, og om vinteren holder man seg god, varm og tørr på bena.
Nina
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Val av fotbeklädnad vintertid | Paddling allmänt | 8 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg