Alltså, jag har inget emot moror men när det handlar om en forumkniv så väljer jag gärna en annan modell. Av denna anledning plus en del andra (
) går förslag nummer 1 bort för min del.
Det lämnar oss med nr 2 och 3. Dessa två är ju fundamentalt olika och skapta för olika ändamål. Den senare är en större jaktkniv/campingkniv/allroundkniv medan nr 2 är en liten Bowie/huggare. Faktum är att för att vara huggare så är den nog trots allt lite för kort och delikat. Till denna typ av arbeten skulle jag föredra en bladlängd på runt 25 cm (minst).
Av denna anledning så börjar därför kniv nummer 3 framstå som en favorit. Jag skulle dock vilja se en del geometriska förändringar i designen. Till att börja med så är jag inte så förtjust i ankstjärten, dvs handtagsavslutet. Jag förstår att du har kikat lite på Fällkniven H1 när du tog fram det här utseendet
. En mer rak ändbutt eller t o m något upphöjd är i mitt tycke bättre. Bra exempel på den här typen av grepp finner man hos t ex Peltonens Sissipuukko:
http://www.dianova-ab.se/svenska/knivar.htm
Jag skulle dessutom vilja ha ett något längre handtag. De allra flesta knivar har av någon outgrundlig anledning alldeles för litet grepp.
När det gäller stålet så är ett rostfritt att föredra eftersom kniven kommer att användas i samband med jakt, fiske och camping och därför kommer i kontakt med en hel del fukt. Av samma anledning anser jag därför att en kydexslida är att föredra framför en läder-dito. Kydex tål ju som bekant vatten, går att bära på multipla sätt och krymper eller utvidgas ej i samband med temperaturskillnader. Helt enkelt mer praktiskt till en användarkniv.
~Paul~