Forsflugor

Knottsvärmar dödar kor även i södra sverige ibland.

Har råkat ut för diverse svärmar ibland.

En gång lät det som att det regna på tältet - det ouppslagna tältet...

Det gjorde det inte men det var som stora fraktaler rullade över myggnätet...det var knottsvärmen
Innan hade jag fått fly illa biten in i tältet utan att kunna sätta upp det - jag kan lova att det är en upplevelse.

Tror det är som värst innan midsommar och veckorna efter i götaland

Vid en av angreppena fick jag hälla ut bensin och lägga på blött ris och antända så fort jag kom ut ur tältet för att ens kunna försvinna därifrån utan att bli totalt sönderbiten av dessa äckel.

Vad heter flugan?

Lånar tråden å hoppas det är ok ;)
Var ute idag i GBG´s skärgård på en liten paddeltur! Underbart väder 1:a ggr i år jag paddlade med bar överkropp å vattnet var nästan för kvamligt,12gr!
Gick iland i en liten vikl för att fika! Men blev snart varse å tittade länge på en stenbumling i vattenbrynet som var full av små flugor! Dom var lite mindre än den vanliga husflugan men större än tångflugan tyckte i alla fall jag!
Vingarna stack heller inte ut åt sidan där bak som på en vanlig fluga utan låg längs med bakkroppen!
Dom undvik mkt skickligt varje vågstänk på stenen men satte sig direkt igen på den våta stenen efter varje våg! Dom var helt ointresserade av mig när jag satt bredvid, men så fort jag blev blöt på benet så satte dom sig där oxå! Dom stack inte men det kändes som dom "nafsade" lite om nu flugor kan göra det! Var det saltet dom var ute efter?
Har fått detta på hjärnan skulle gärna vilja vet vad det var för fluga å vad den höll på med!
Nån som vet?

/Janne

Knott nödvändiga i ekosystemen

Just knottmängden runt vattendrag brukar ju användas som en indikator på kvaliteten på ekosystemet. Färre knott och sämre miljö för fåglar vid utbyggda vattendrag brukar vara slutsatsen. Fåglar äter knott, men jag har aldrig hört talas om att knott skulle ge sig på fåglar så att de inte häckar i närheten av knottsamhällen.

Det kan väl vara en tröst att veta när man sitter och kliar sig sönder och samman!

dom förbistrade småkryp

5 till morgonen 8 augusti 2009 minns jag på sträcken Pårek till Kvikkjokk inga KNOTT - "endast" mygg. Så i detta värma väder som också rådade på Kvikkjokkstrakten finns knott uppetbart inte överallt. Men man kan väl inte flytta sig snabbt nog från knotten - vet dessutom inte VAR man behövar gå för att undvika:(
.
Även på danska finns visst "språkförbistring" vad dom "små flugor el mygg" heter.

Jag är säker på att jag vet vad knott är (= fam Simulidae) - dom avskräcks iövrigt INTE av Djungelolja - jag känner inte till ett bra medel. Dom gillar mörka (klivar ned i stövlar och inom klädöppningar) men kommar inte genom myggnät.

Det som i tråden ovan kalls "svidknott" tror jag är "mitter" på danska (fam Ceratopogonidae el släkte Culicoides), dom störar tillvaron för varje som vistas på morgonen och 1 timma förr solnedgång i naturen (skog), men inte inomhus, men klivar genom myggnät (har jag lyckligtvist endast upplevd i Irland och Skotland). Jag minns inte dom som problem i Lapplandsfjällen. Inte sagt att dom inte finns...

Det som i tråden benämns "blindbromsor" är stora som vanliga flugor och ju, dom finns på fjällen ock stickar ibland

Det som kalls "bromsor" -även på danska- är säkert inte riktiga bromsor, t ex Hypoderma boevis på nötdjuren, men t ex Haemotopoeda pluvialis

Forsfluga-namnen har jag inte hört tala om, så kanske är det inte officiellt

"Stickande" hälsningar, Hans C./DK

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg