Formel för ekerlängd.

Jag har fått i uppdrag att bygga ett hjul med elmotor i navet.
Jag använder alltid DT:s stora ark för ekerlängdsberäkning men det klarar inte navdiametrar över 90mm.
Min formel jag använde tidigare har jag lyckats förlägga och hittar inget vidare bra på nätet.

/Martin
 
Jag vill bara ha formeln. Internet är nerlusat av små program, men jag har tyvärr ingen vidare god erfarenhet av dem.
Dessutom tänkte jag göra ett program till min kalkylator en Casio CFX-9850GB plus. Det kanske finns något färdigt på nätet jag inte hittat ;)

/Martin
 
pythagoras sats

Om du har ERD-måttet och navspecarna så är det bara att räkna på med pythagoras sats. Det jobbigaste är att tänka efter hur många ekerhål som ekern förskjuts för varje korsning, men det ger sig lätt om man tittar på ett färdigt hjul.

Det blir väl tre trianglar i två vyer som skall räknas ihop. Sen kan man lägga på en mm om det inte är radialekrat eftersom ekern inte går rakt i alla korsningar.

blir det för kort kan man ha en burk med 16mm-nipplar i beredskap, då kan man räkna 4mm fel utan att det gör något =)
 
Re: pythagoras sats

_rikard_; sa:
blir det för kort kan man ha en burk med 16mm-nipplar i beredskap, då kan man räkna 4mm fel utan att det gör något =)

Detta är en styggelse. Man skall ALDRIG kompensera ekerlängden med nippelängd. Ekern SKALL gå igenom hela nippeln annars får nippeln bära hela kraften.

Nåja, jag löste det hela enkelt. Jag använder Normalt DT:s stora kalkyleringsark. Jag mätte helt enkelt upp fälgen på arket, tog måtten på navet och matade in värdena på DT:s hemsida (www.dtswiss.com). Ekerlängden blev perfekt.
/Martin
 
Re: Re: pythagoras sats

Martin O; sa:
Detta är en styggelse. Man skall ALDRIG kompensera ekerlängden med nippelängd. Ekern SKALL gå igenom hela nippeln annars får nippeln bära hela kraften.
/Martin

Det är ju ett seriesystem så nippen bär ändå hela kraften. Med en längre nippel och en kortare eker så blir mängden gänga som tar last samma som med "rätt" längd.
 
Re: Re: Re: pythagoras sats

_rikard_; sa:
Det är ju ett seriesystem så nippen bär ändå hela kraften. Med en längre nippel och en kortare eker så blir mängden gänga som tar last samma som med "rätt" längd.

Men det gäller väl bara helt säkert under förutsättning att hela nippelns längd är gängad?
Är DTs 14 och 16mm nipplar helgängade?
Jag har för mig att jag har läst ngnstans att de inte skall vara det, men jag är långtifrån säker.

Kan ngn som har alla nippel-längder kolla?

/Håkan
 
Re: Re: Re: pythagoras sats

_rikard_; sa:
Det är ju ett seriesystem så nippen bär ändå hela kraften. Med en längre nippel och en kortare eker så blir mängden gänga som tar last samma som med "rätt" längd.

Det är nippelhuvudet som håller ekern. Arean i nippelskaftet skall inte bära kraften. Dessutom blir konstruktionen känsligare för skjuvkrafter t.e.x. ett lås som drar av nippeln.

DT:s nipplar är fullgängade.
 
skjuvkrafter

Eftersom en ståleker är mycket styvare än en mässingsnippel så tror jag faktiskt att hela nippeln tar draglast av ekern, annars skulle man ju kunna ha 5mm-nipplar.

Skjuvkraftsresonemanget kan jag däremot tro på lite mer, även om jag tror att det inte blir någon verklig skillnad om ekern är 2-3mm för kort för att sticka ut genom nippeln. Hade det varit det så borde det ha varit vanligare med avskjuvade nipplar, men jag har aldrig sett någon sådan, alla sidolaster på ekern överförs ju som draglaster på nippeln, så man måste skjuva själva nippeln för att den skall gå av, och då går den nog av oavsett om det är en ekrer i eller inte (eftersom mässingen är såpass mjuk jämfört med stålet)

Det måste nog vara ganska stor diff för att det skall vara ett problem och isf borde man böjja sönder nippeln när man bygger hjulet. Såpass fel ekerlängd har jag dock aldrig byggt med.

DTs ekerkalkylator räknar med mikrometerpresiscion men i verkligheten så märker man att det lätt kan diffa 2 mm mellan vad DT ha räknat fram och vad som skulle vara "optimal" längd för ekern. Det är dock väldigt svårt att se förren man har byggt klart hjulet och jag brukar inte riva ett hjul bara för att det syns 2mm av gängorna i nippeln. Det är värre om ekern är för lång.

Men det är en intressant frågeställning. Jag skall testa och skjuva av några nipplar i ett skruvstäd för att se vad som händer om man har en eker i eller inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pask Ekerlängd? Långcykling 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg