ala; sa:Sidojustering kan nog vara en bit i det hela eftersom problemet bara uppstår på vänster fot. Något tips på hur man testar sig fram med justeringen? Det är den yttre fotknölen som gör ont.
Tack!
/Andreas
Jag försöker alltid sträva efter en neutral position av skenan så att när man rullar rakt fram skall man INTE känna några supinering eller proneringstendenser. Ett sätt att testa detta är att efter justering av ramen sätta på sig rullskridskorna och utan att snöra dom åka en bit och känna hur foten ev. vill "vika" sig när man rullar framåt. Får man vikningstendenser så får ramen justeras lite för att motverka detta. Ursprungsläget jag börjar med är att ramen går mellan stortån och "pektån" framtill samt i linje med hälsenan baktill. Sen justerar jag utifrån detta och för mig tenderar jag att justera positionen mer framtill än baktill, rätt eller fel vet jag inte men det funkar för mig.
Om man är lite assymetrisk som jag kan inställningen skilja sig ganska mkt mellan höger och vänster fot.
Ramens placering brukar jag behöva justera med ojämna mellanrum när jag märker att det inte känns bra på något sätt. Orsaken kan vara nya alt slitna hjul, förändrar åkteknik, olika underlag mm mm.
Det är bara att testa på
Lycka till
J