Fordonsnavigator i Moskva

En kamrat (tavaritj :)) skall jobba i Moskva en tid och funderar på GPS. Är det något system som har bra kartmaterial för Moskva?

Det finns både kommersiella garminkartor och gratiskartor i garminformat så jag rekommenderar Garmin, Nuvi eller något annat.

Kolla mapcenter.cgpsmapper.com

Sedan har Konstantin Galitkij, förf till GSPmapedit, gjort ett ett nytt kartformat som är en vidareutveckling av Garmins format. Det finns nog bra kartor i det också. Det är efterföljaren till gisrussa.

För mer info, kontakta gpsmoldova.com De sålde ryska kartor tidigare och deltog flitigt på malsingmaps.com forum. Jag har inte följd med där.

I alla fall - det är lätt att hitta bra kartor i garminformat för Moskva. Jag har flera stycken i min hemmadator men nu är jag långt bort, dvs i Sverige.

Det bör även finnas kartor med autorouting nu.

Pröva googla på moscow garmin mapm, det ger en del. Esli tvoj tovaritj govorit po russki finns det aktiva forum där han kan fråga sig fram. Ryssarna är mkt aktiva när det gäller att göra kartor och att programmera nav program men det stannar ju liksom lite hemmavid.

Här är länk till Navitel som Konstantin Galitskij ligger bakom. finns för PPC och bilnavigatorer (osäkert vilket op system). Kartorna håller hög kvalitet. Obs att dessa kartor kan ej ses med garminprogramvara som Que eller navigatorer som Nuvi.

http://www.navitel.su/products/map_moscow/

På gpsmoldova skriver de utmärkt engelska och de kan sälja navitel och de ryska kartorna (tidigare i alla fall, men de refererar fortf till navitel.ru)

Ryska gps-kartor ...

... har jag hittat via sajten http://corsar.avtostop.ru/gps/index.html. Man bör nog plocka fram det kyrilliska alfabetet och räkna med att få gissa lite, men om man med markören går i vänsterkanten långt ner så ser man med "vanliga" bokstäver namnet på länkar till --- gps/maps.html (ryska regioner), --- gps/city_maps/index.html (ryska städer) och --- gps/country maps/index.html (europeiska länder). Sedan får man välja vidare bland de två senare kategorierna med hjälp av begynnelsebokstäverna. Jag ser att det finns två Moskvakartor men vet inte skillnaden.

Dessa kartor går att ladda ner i Garmin-mottagare med (gratis-)programmen Img2GPS och SendMap.

Av stadskartorna har jag själv bara tittat på kartan över Sankt Petersburg, och den verkade ambitiöst gjord, men jag har inte testat den på plats. Och jag tror inte att de innehåller underlag för autorutt, men jag har inte kollat det heller. Av landskartorna har jag tittat på Estland och Sverige, och underlaget för dem verkade vara enkla vägkartor från bensinmacken. Men ortsnamnen i Sverige var lite kul, det är ju inte alldeles självklart var "Yencheping" ligger (ledtråd södra ändan av "Vettern").

Den övre Moskvakartan har kommentaren att det är förhållandevis långsam, den nedre snabbare. Skiljer förmodligen i detaljeringsgrad också.

Gatunamnen står om jag minns rätt med latinska bokstäver i engelsk transskription.

Det finns en bra karta över Sankt Petersburg också.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg