Förvirring....

Jag behöver lite snabb hjälp i Salomon-djungeln. Har hittat ett par salomonskidor (fjolårets modell?) till fästmön men blir inte klok på vilken skida det egentligen är. Så här är det i alla fall:

Skidan är 163 cm lång, färgen stämmer exakt med "x-scream series" på salomons hemsida, förutom att den här skidan även har en 8:a i beteckningen (pilote 8?). Dessutom finns den där plastförstyvningen bara på ett ställe (fram tror jag det var) inte som på "x-scream series" som har både bak och fram. Dessutom verkar inte måtten vara riktigt som på x-sream series (på hemsidan finns två olika måttangivelser, vilka är det som gäller?). Måtten 103x66x93 stämmer med den skida jag hittat.

Ni som tidigare skrivit och varit lyriska över salomon "X-scream series" kanske kan hjälpa mig.

Snabb hjälp önskas.

MVH Urban.

Tjena,

Jag gissar att skidan du hittat är en Salomon X-Scream 8. Det är lillebror till X-Scream 9 och X-Scream Series.

Jag åker på Series och är väldigt nöjd. De är lättåkta -- på gränsen till fusk. 9:an ser man också då och då i backarna och den har fått bra omdömmen.

Jag känner ingen som åker på 8:an men åker man det minsta offensivt så skulle jag misstänka att den är för mjuk eller att man växer ur den alltför snabbt. Men som alltid beror det på vikt, åkstil och sån't om man gillar den eller inte. Får du ett bra pris och den som ska åka är nybörjare så är det kanske läge att slå till.

/Björn

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg