Förvaring av pulvermat...

  • Trådstartare URBAN.NORSTROM@BOLIDEN.SE (Urban)
  • Start datum

URBAN.NORSTROM@BOLIDEN.SE (Urban)

Gäst
kan ju vara lite knepigt. Plastpåsar är ju lätta och bra men de är också svåra att hantera när man ska häll ur dessa. Dessutom går de lätt sönder och man får pulver i hela ryggsäcken (om man inte har packat i ytterligare en packpåse). Jag har därför börjat använda 0,5 liters PET-flaskor för förvaring av pulvret. Det funkar mycket bra. De är lätta att hantera och man har ena handen fri att vispa med när man häller från flaskan. De är stadiga och tål rätt mycket stryk. Dessutom förstörs pulvret inte av ev. fukt (om man aktar sig för kondens förstås) som kan smyga sig in genom öppningen på plastpåsar. Nackdelen är väl att de är lite tyngre än plastpåsarna.


För att fyll på flaskorna har jag en separat PET-flaska där botten har kapats bort. Håll sedan flaskorna hals mot hals och häll genom den bottenkapade flaskan.


Är det någon som andra tips att dela med sig av?


/Urban.
 
vanliga plastpåsar

Hejsan !


Jag använder oftast Blå Bands frystorkade rätter, och då lägger jag ner påsen i en vanlig fryspåse.Alla småpåsar, t ex påsar med blåbärssoppspulver, torrmjölkspulver etc har jag då nerpackade i en 3-liters fryspåse. Alltsammans stoppar jag sedan i en större plastpåse, eller eventuellt en packpåse av nylon.Inga problem hittills iallafall.


För mig låter det fullständigt onödigt tillkrånglat med PET-flaskor. Jag använder alltid allt pulver på en gång.


Har jag med mig makaroner eller ris så lägger jag detta i fryspåsar och förpackar allting portionsvis i förväg så att det bara är att hälla ner.


Även havregryn till frukosten förpackar jag dagsvis i förväg, på detta sätt går det åt mycket plastpåsar. Men...


Även Nalgeneflaskor med stor öppning och skruvlock är bra till ovanstående.


Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
Plastpåsar

Hej,
håller helt med Mats F angående nyttan av plastpåsar. Fryspåsar håller fint och är flexibla. Ytterst känslig mat som t. ex. honung i tub (om man nyttjar sånt, jag gör det) packar jag i en extra plastpåse. Hårt bröd är också bra att ha i fryspåsar. Brödet håller sig frasig även på mycket blöta turer.
Stefan
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Konventionellt!

Det där med att hårdt bröd alltid skall vara "frasigt" är ett MYCKET vanligt missförstånd. Det är absolut inget fel på at låta dem bli mjuka så kan man suga i sig dem.


Mvh Per
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Lite mer info.

Att använda PET-flaskor är inte alls besvärligt och tillkrånglat. Man fyller ju på i hemmets lugna vrå inför (fjäll)turen. Dessutom KAN man ju använda en nylonpåse att samla PET-flaskorna i, OM MAN VILL (inget krav). Det verkar som att det är betydligt besvärligare med påsar i mängder som skall inuti andra påsar osv. Vill man ha portionsvis är det ju lätt att markera på flaskan med en spritpenna. Att använda dessa är ju sedan väldigt enkelt, skruva av korken och häll i kastrullen. Personligen tycker jag väl att man även kan tänka lite på miljön med detta slit och släng av plastpåsar. Jag hävdar inte att någon skulle slänga påsarna på fjället men jag tvivlar på att påsarna återanvänds till nästa tillfälle.


Däremot verkar ju dessa nalgene-flaskor vara populära. Jag vet inte hur dessa ser ut eller vart de går att få tag på. De funkar väl även för förvaring av pasta (spagetti använder jag då den har bästa(?) vikt/volym-förhållande av olika pastatyper).


/Urban.
 
om plastpåsar, gummiband och hästsportbutiker

En sak som kan vara bra är att stänga plastpåsarna genom att använda ett gummiband, tycker jag. På så vis slipper man dessa besvärliga knutar och på så vis slipper man både irritation och kalla fingrar. För den som inte känner att han/hon har väldigt gott om korta bra gummisnoddar och heller inte vet var man kan få tag på dessa kan jag tipsa om att stora billiga påsar med bara lagom långa gummiband finns att köpa på välsorterade hästsportbutiker. Dessa används normalt till att sätta upp hästmanar men funkar utmärkt även för förslutning av plastpåsar.


/Andreas
 
Liknande trådar

Liknande trådar