Förvara metanol till spritbrännare. PET-flaska?

Jag håller med föregående inlägg att flaskorna skall vara så svåra som möjligt att förväxla men som tompa_m skriver är det nog svårt att inom skolan få loss pengarna till vettiga flaskor. Den lösning jag ser som genomförbar är att byta från metanol till T-sprit, Tenol eller någon annan denaturerad sprit. För även om man har säkerhetsflaskor finns alltid risken att någon experimentlysten tonåring provar att dricka spriten. Av metanol blir man blind men T-spriten spyr man väl bara upp om man ens får ner den. Sotiga kastruller får man leva med men det är ingenting jämfört med ett livslångt handikapp.

Mvh, Klas

Metanol är mycket giftigt, och förgiftar även genom huden eller genom inandning. det gamla talesättet att man blir blind av metanol stämmer till viss del, då syncentrum kan drabbas vid metanolförgiftning tillsammans med andra allvarliga skador på hjärnan och inre organ. Dödsfall eller bestående hjärskador är mycket vanligt vid metanolförgiftning, och redan några få cl kan vara livshotande om man får i sig det.

För bruk till ungdomar och skolor bör metanol eller spritblandning innehållande metanol absolut inte användas. Använd bara ren T-röd som är denaturerad etanol för att minska förgiftningsrisken.

Man kan ju toppa metanolen med lite t-doja för smakens skull.

Behövs ju inte så mycket för att den exotiska smaken skall framträda tydligt , men det är ju klart fjortisar verkar ju både sörpla alkotvål och hudkräm me etanol så dom är väl inte precis kräsna.

Det var några epasnubbar så bjussa på grogg en gång - tror det var nån etanolbaserad skum hudlotion - var väl så där - inte som baileys iaf

Metanol ska man ha mer respekt för än etanol. Jag har inte märk mer än att det lättare poffar till när jag tänder min fotogenkamin med metanol än med T-sprit.

Metanol har kokpunkt (=förgasas) redan vid 65 grader medan Etanol kokar vid 78 grader, så större försiktighet vid påfyllning om brännaren inte svalnat helt rekommenderas. Dessutom har metanol lägre energiinnehåll än etanol.

Problemet är kostnaden.
Det kan vara nog så svårt att få loss några hundralappar till lite färgpennor. Att då köpa in tiotalet bränsleflaskor som enbart används en gång per läsår finns inte på världskartan.

Att skicka hem en lista till föräldrarna är inte en lösning det hellre. Skolan ska vara gratis och aktiviteter ska vara öppna för alla, man kan inte förvänta sig att alla har tillgång till detta oxh därför faller det. Den krassa verkligheten är att det i många skolor handlar om att använda läskflaskor eller inte ge sig ut alls. Åtminstone inte med kök, och på något sätt måste man ge eleverna en varm lunch.

Förfasas man över detta finns det en enkel sak man kan göra själv. Kolla igenom laget med gamla prylar och se om det finns något som du kan donera till skolan.

Jag köper inte att man tullar på säkerheten bara för att det är skola och barn - man gör det inte någon annan seriös arbetsplats så varför skulle skolan vara ett undantag?

skolan skall ha budget för sådana saker och lunchdelen kan lösas på flertal olika sätt, det behöver inte att alla skall ha ett var sitt kök även om det skulle vara bra att prova på för alla.

Och supportar verkligen skolan med tex 24 st trangiakök på sådana här övningar så att varje elev skall få använda en egen var och en?. Är kostnaden för stor för att varje kök-kit skall ha en egen säkerhetsflaska? - då får man köpa färre och större sådana och det är ledarna som får fylla på brännarna istället.

Det viktiga är att inte tillåta bränsle i livsmedelsbägare i någon form - vare sig medtagen av lärarna eller medtagen av elev, det är inte bara olämpligt, det är förmodligen olagligt också och ledarna/lärarna har här också ett utmärkt tillfälle att också förklarar varför - och föregå med god exempel.

och som det står på en del arbetsplatser

"tycker du att säkerhetsutrustning är dyra!? - Prova då en olycka!!!"

Och en friskola skulle nog gå under om (snarare när) det blev en incident med en T-spritflaska utan säkerhetskork eller dryckesflaska med sprit som säger foff och sprider ut halva innehållet och det blir ett eldhav med mer eller mindre allvarligt brända elever eller att någon klunkar i sig bränslet ur dryckesbägaren i tron att det är saft och det blir helikopter och hela kitet, åklagare jagar och man pratar om oaktsamhet eller värre saker, föräldrar är arga och förtvivlade och kräver ansvar - och försäkringsbolagen ifrågasätter hur det hela skötts och vill inte betala... och inget av det nyss nämnda är billigare än 2750:- inklusive moms som 24 st trangia 0.5 l flaskor med säkerhetskork kostar hos addnature - och förmodligen får man lite rabatt om man köper så många på en gång!.

Senast ändrad:
Olika nivåer av omdöme och brist på detsamma har redovisats. Kanske enligt devisen egna barn och andras ungar. Det är ynkligt.

Jag håller helt med, säkerhetsutrustning är billigt. Men tyvärr är det så det ser ut på många skolor i Sverige. Det betyder inte att jag tycker det är ok. Sen tror jag inte att det handlar om att alla elever ska ha ett eget kök. Snarare om att man även ska öva på att arbeta i grupp och kunna ta eget ansvar.

Med andra ord är kostnaden ännu mindre för säkerhetsflaskor om det bara handlar om 5-10 kök som man skall gruppsammarbeta om och då till kostnaden kring en tank bensin för en av föräldrarnas/lärarens bilar.

då köper jag ännu mindre till underlåtelsen av säkerhetstänket...

Med andra ord så handlar det inte om pengar längre om det ligger på nivån av en parkeringsbot eller heldags parkering i någon av stockholms centrala bilgarage... utan något annat.

Nu är jag inte alls med längre. Vad har föräldrarnas bensintank med det hela att göra? Att säga att det inte handlar om pengar för att det finns andra saker, inom andra områden och på andra platser, är knappast godkänt...

Jag tror jag förstår Torbjörn i så måtto att vi nog är rätt så många som skulle lägga 'en tank' pengar på att (om vi bara får reda på behovet i tid) sponsra kidsens äventyrsupplevelse med att t.ex. köpa in 5-10 säkerhetsflaskor till (de tydligen befintliga) Trangiaköken. Om inte annat så för att slippa få hem ett brännskadat barn eller barnbarn, för att inte tala om ett met-förgiftat...

Jag säger inte att alla föräldrar måste sponsra skolan, men vi är säkert många som både vill och kan göra det i ett sånt här fall. För jag anser att de ska ut i skogen och experimentera - och om nu våra skattepengar används till annat: Så får vi höja säkerhetsnivån själva. Dessutom så slits ju inte sån här utrustning ut, den går att återanvända år efter år när den väl donerats in i systemet en gång. Dvs så länge man håller kidsen i skolor som inte kan konka och försvinna. Poff...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
fe Testresultat - metanol/etanol Kök och brännare 9
Airfoil Metanol/Rödsprit? Kök och brännare 63
Niftigolebb gas heller metanol? Kök och brännare 22
dsk Er avgas fra Metanol farlig? Kök och brännare 2
fe Metanol, etanol och Trangia spritkök Kök och brännare 23
tango Kaffepress till Urberg Rogen powerstove? Kök och brännare 7
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg