Gabriel, fångad mat betyder för mig kött från diverse djur samt fisk. Du tänker alltså jaga på olika sätt för att överleva i skogen.
Jag förmodar, och hoppas, att du då skaffar dig en bostad i skogen. Knallar du bara omkring överlever du troligtvis inte.
Du kommer att få problem att överleva även om du har en bostad eftersom jakt är svårt om du inte har lång erfarenhet av att jaga. All jakt är dessutom reglerad på olika sätt och därmed förbjuden största delen av året = du kommer att få problem. Om inte med mat så med lagen.
Fisk är svårt att förvara om man inte saltar rejält = du kommer att behöva dricka massor av vatten. Hur är vattnet där du tänkt dig att bo? Går det att dricka långsiktigt? Du bör ta vattenprover och skicka dem på test.
Jag förmodar att du inte har skjutvapen med dig. Återstår alltså pilbåge, slangbella eller annan typ av vapen - vilket är förbjudet. Snarning av djur är förbjudet. Jakt med fällor är mer eller mindre förbjuden utom under vissa villkor. Det mesta du behöver göra för att överleva när det gäller jakt är faktiskt förbjudet - och det finns bra och vettiga skäl för dom förbuden.
Skall man avliva ett djur skall det alltså ske på rätt tid och på sådant sätt att djuret inte utsätts för onödigt lidande. Liv är liv, det går inte att komma ifrån. Jakt för att överleva är helt ok - men då får det inte vara en konstgjord situation, enligt min åsikt.
Om jag bortser från ovanstående så har du redan fått ett antal bra tips. Det jag kanske vill tillägga är att du gräver dig en jordkällare, stensätter den samt gör bra dörrar (2 st behövs som isolering) samt att du förvarar maten i plastpåsar. Om du kan bygga den så att det finns vatten som passerar över dess botten så fungerar den som ett kylskåp ungefär. Har du inte tillgång till vatten så får du gräva jordkällaren djupare in/ned så att marken ger den kyla som du behöver.
En jordkällare behöver bara vara så stor att man får plats med den mat man tänkt förvara. Man behöver alltså inte kliva in i den så det är inga större problem att gräva ut den – men den måste ju vara säker så att den inte rasar ihop, dels för din egen personliga säkerhet, men också för att du skall komma åt maten. En nedgrävd (ingrävd) plasttunna med tättslutande lock kan fungera bra. Viss ventilation måste till.
Läs mer om jordkällare på Internet.
Våren och halva sommaren kan du klara genom att såga upp is på vintern samt lägga isen i sågspån, då tar det lång tid för den att smälta och du har kyla långt efter att sjöar och åar har smält. Sågspån får du när du gör ved till din bostad, du bara samlar upp sågspånen när du sågat. Det kommer att gå åt massor med ved under vintern. När du är helt övertygad om att du har tillräckligt med ved så dubbla det tre gånger, ungefär så mycket kommer du att behöva. Du måste alltså vara effektiv, såga ned träd (vad säger markägaren om det?). Frakta träden dit du behagar bo, såga upp träden i lämpliga bitar, klyva så att du får ved, stapla upp veden för att torka samt sedan förvara den hyggligt torrt så att den går att elda effektivt och så att den ger den värme du så väl kommer att behöva – för du har väl inte tänkt dig att bara samla grenar? Då får du det snärjigt, minst sagt, du lär inte hinna jaga så speciellt mycket.
Du måste ha en bra fungerande och en praktisk lösning på toalett. Du kan inte göra dina behov i buskarna runtomkring där du bor, du måste förhindra lukt eftersom du tänkt dig att jaga, du skall inte heller locka dit djur du inte vill ha omkring dig och som kanske ser just dig som ett lämpligt middagsmål - och dessutom finns en smittorisk som man inte bör bortse ifrån.
Har du tänkt dig att ta med entrecote hemifrån istället för att jaga och fiska så funkar ett gasol - eller fotogenkylskåp utmärkt även i skogen.
I och med att du ställer frågor som denna förstår jag att du kan mycket lite om att leva i naturen och att du har en mycket stark dröm om att du vill leva ett år ute i skogen.
Håll kvar din dröm, drömmar är fina och bra saker, men - utbilda dig, gå på kurser, läs böcker, träna och skaffa dig erfarenhet. När du är klar med det så behöver du inte ställa frågor, då kan du själv – och då är det dags att göra det, att förverkliga drömmen – och då har dina möjligheter att överleva stigit med många tusen procent och du kommer säkert att få ett underbart fint år ute iskogen..
Lycka till
Thomas