Förvärmning

En fördel med etanol är ju att det inte sotar ner, problemet är ju bara att man får ha med sig två bränslen. Sedan kan det kanske bero på vad man har för bränsle, fotogen bör ju definitivt förvärmas med etanol. Med bensin kanske man inte behöver förvärma med etanol?

Guest

Gäst
Kan det vara metatabletter hr Plast menar? I så fall finns de där ångmaskiner säljs.

Bensin med bensin

Ett bensinkök bör ju ha en anordning för att förvärma med bensin, tex som på primus MFS. Allt man behöver göra är att släppa ut lite bensin i förvärmningsanordningen och tända på. Jag har för mig att "normal bensin" har flampunkt på ca -35 grader, borde räcka i de flesta svenska förhållanden. Tyvärr svärtar det ner ganska ordentligt, men ingen extra utrustning behövs.

Esbit

plast; sa:
Något himla käckt som jag såg för ett par år sedan var en tysk grej. Ett slags "torkade" etanol sockerbitar som man lade på sitt msr-bensinkök och tände på. Helt sotfritt och uppvärmt blev det (detta i en 15 till 20 minusgrader). Har inte sett detta i Sverige någon gång med det finns på globetrotter:
http://www.globetrotter.de/de/htm_s..._start.php3?rubrik=Outdoor-K%FCche&limit1=108

Någon som någon gång sett något sådant i Sverige?

/Martin

Jag har ett Esbik kök och bränsle, köpta på Naturkompaniet för ca 10 år sedan. Köket på 0,5 liter kostade 150 SEK, prislappen sitter kvar på kartongen. Kollade på förpackningen till bränslet, där texten är på svenska.

Torrbränsle, innerhåller inga vådliga ämnen. Export förbjuden.
Erich Schumann KG
Erich-Schumann Str. 2-4
7157 Murrhardt

Per Brune

Gelébränsle

Gjorde lumpen som ytbärgare förra året i en hkp 10 superpuma. I den fanns det livflottar till alla i besättningen (5st). I varje flotte fanns det en sk. nödpacke som bla. innehöll en konservburk med bränsle i gelé-form. Locket till konservburken skulle användas som kastrull och placeras på själva burken. 3dl vatten kokade på c:a 2 minuter och gelén skulle brinna i c:a 6 timmar.
Burken var ungefär lika stor som ett cd-fodral och drygt 4 cm djup, tyvärr vet jag inte vikten.

//jonas

Tabletter. (fast bränsle)

Dom där tabletterna har funnits på marknaden ganska länge så vitt jag kan minnas. Dom används bl.a. till ångmaskiner, hobbybruk alltså. Har använt precis dom tabletterna till förvärmning. Fungerar väldigt bra, om man bara bryter dem i några bitar och lägger dem i förvärmningsbehållaren.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg