Det verkar som snösmältningen i fr a Alperna är kraftigt försenad, med åtminstone två veckor. Kanske repris på 2013 då jag avbröt en tur i Havsalperna efter fyra dagar p g a snön. Jag har haft återkommande snönoteringar på min sajt, fram t o m 2015. Helt rättvist är det inte att jämföra ty det året var snöläget exceptionellt gott - jag gjorde en poäng av att gå över höga pass tidigt på säsongen. Då var vädret också extremt varmt under turen, men tyvärr slog mina ischiasbesvär också över i det extrema -- jag kunde efter 18-19 dagars vandring, under hemresan och ett par veckor efteråt inte gå eller ens stå utan smärta.
Cykla gick bra men inte så kul eftersom vi hade rena höstvädret hemma i juli.
Men iår ser det ut att stå helt stilla. Normalt ska smältningen ta fart i slutet av april, och det krävs en nollgradersisoterm på över 3000 meter för att det ska vara märkbar fjong i smältningen, men nu ligger det ofta kring 2000. I Pyreneerna är läget betydligt bättre än i ex.vis Sydalperna, men inte som tidigare år.
Troligen får jag, om det inte blir ett dramatiskt omslag, strunta i försommartur och kanske satsa på en längre fjälltur i slutet av juli och och en längre sensommartur än vanligt. Jag vill, vill, vill vandra på min 75-årsdag i augusti.
Hur är det i fjällen?
Cykla gick bra men inte så kul eftersom vi hade rena höstvädret hemma i juli.
Men iår ser det ut att stå helt stilla. Normalt ska smältningen ta fart i slutet av april, och det krävs en nollgradersisoterm på över 3000 meter för att det ska vara märkbar fjong i smältningen, men nu ligger det ofta kring 2000. I Pyreneerna är läget betydligt bättre än i ex.vis Sydalperna, men inte som tidigare år.
Troligen får jag, om det inte blir ett dramatiskt omslag, strunta i försommartur och kanske satsa på en längre fjälltur i slutet av juli och och en längre sensommartur än vanligt. Jag vill, vill, vill vandra på min 75-årsdag i augusti.
Hur är det i fjällen?