Försvunnen 25-åring hittad

Detta är vad som krävs för att få jobba där. Låter inte som drömarbetsplatsen precis ;)

"If you are young and motivated individual with a sense of working for the sake of great experience and self discovery, and not for the sake of money, working at 'The Silent Way' might be something for you.

You will work 8-10 hours per day six days per week..."

och vidare:

"You will provide safety for our guests, our dogs and our mushers which is our number one concern. You must be able to make split second physical and mental reactions to situations on the trail. You must be able to work in harsh weather condition. We work no matter what the weather is. Pouring rain, sub zero, blizzard, treacherous winds, no matter what."

Det där sista kanske de får revidera :)

[Edit] http://www.dogsledding-adventures.com/About/work_at_The_Silent_Way.htm [Edit]
[Ändrat av öringen 2006-01-23 kl 13:43]

Problemet är väl att det finns många exempel på mycket erfarnare människor som gjort mycket tokigare saker i kyla.

Det vågar jag i princip säga oavsett hur erfaren denna 25-åring nu kan tänkas vara.

Det tokiga kanske var att överhuvudtaget ge sig ut på det sätt han gjorde, när det sen blir en knepig situation, är det svårt att säga hur rätt en viss person gör. Troligen är det så att under rejält pressade förhållanden så gör antagligen även en mycket duktig och klok "fjällkarl" fel om dagsformen är lite sämre.

Re: Oförstånd eller uppsåt

nidob49; sa:
Jag hoppas att han blir frisk och kry igen och får förklara sig.

Är det så att han uppsåtligen gått ut för att "testa" bör han väl ändå själv få betala räddningspådraget.

Jag vet att det är svårt att dra gränser i sådana här fall. Många anser att de som klättrar, hoppar fallskärm, extremskidåker etc etc... skall stå för sina kostnader om det händer något.

Frihetens gräns måste dras någonstans, när allmänna medel och andras liv (i det här fallet räddningsmanskapet) kan komma i fara, för att man "testar".

Vem betalar för alkoholisterna som kör rattfulla och krockar/kör på någon ?
Narkomanerna ?
Rökare ?
Några grupper som är ganska enkla att säga skyll dig själv till.

Andra grupper som man kan vara ifrågasättande vem som skall betala vården för:
Epileptiker
Psyksjuka
Barn till missbrukare som fått skador av sina föräldrars missbruk.
eller kanske grabben/tjejen som skottar snö på taket och tycker att selen skaver och tar av sig den och trillar ner när den är avtagen. de har ju själv tagit bort sin säkerhets sele..

eller kanske den som inte tittar uppåt på vintern och får en istapp i huvudet.

eller tom kanske de som cyklar på stockholms cyckelbanor för det måste man inse själv att om man cyklar mitt i vägen så kan man bli påkörd. Det fick man ju lära sig i lågstadiet iaf jag.

var går gränsen för allmän sjukvård och räddningstjänst ?

Om han nu var obetänksam kanske man borde ge honom ett studiebesök hos fjällräddningen, eller kanske på brandstationen osv. dvs en chans att hjälpa till med något som ökar hans förståelse för det som hänt.

......

Vänner är bra att ha.
Man kan få en ide som låter alldeles lysande, ända tills man berättar det för en vän, som då utbrister "ehh men hallå det där var väl inte så genomtänkt" och påpekar något som är självklart, men som man bara totalt förbisett av något outgrundligt skäl. länge leve vänner !

/Torbjörn

Klippet om arbetsförhållandena var komiskt.

Om man ansvarar för kundernas säkerhet så känns det ju som en nackdel att det till förutsättningarna hör att man ska bryta mot arbetstidsreglerna.

Men i kombination med förutsättningarna i övrigt är ju chansen rätt stor att man bjuder kunderna på äventyr.

Den här killens beteende verkar ju om man ska tro vad man hitills kunnat läsa som perfekt för jobbet!

Eat my shorts.

Jag tycker att alla som lever borde betala vård och utryckning själva,att leva är en aktivitet som ofelbart leder till döden.

Alternativet kan ju vara att alla har rätt till det som står till förfogande,oavsett erfarenhet eller vana.
Shit happens.

peter

Re: Re: Väntat

A.S.; sa:
Det är skönt att vi alltid ska skylla på media!

För så skrev ju Utemagasinet och Fjällsäker, främst den sistnämnda, om vandring som om det vore rena livsfaran! Personligen tycker jag att det är skönt att det finns tidningar som visar att det inte behövs utrustning för 50 000 kr bara föra att överleva en vecka i fjällen!

Först och främst, jag skiter i vem som betalar för utryckningen. Betalar gärna via skatten så vi slipper få det som på Svalbard.

Vem är det som propsar för utrusning för massa pengar? Utemagasinet, visst, men är Brant och nya Edge så mycket bättre? Knappast. jag menar att om man försöker läsa sig till hur man beter sig på fjället så får man en helt annan uppfattning nu än för några år sedan.

Med det gamla synsättet tog nybörjaren eller nästan nybörjaren med sig massa grejs ut på fjället. Efter några turer lärde han sig vad han kunde vara utan. Om man försöker läsa sig till hur man gör i en modern tidning så går man åt andra hållet, ger sig ut med för lite utrustning för att se vad man saknar.

Jag har gjort flera vinterturer utan både tält och dunjacka (dumt dunjacka är skönt), men eftersom jag vet hur eländigt det är med 20 sekundmeter, omöjligt att se, svårt att stå, stela fingrar på en halvminut utan vantar osv skulle jag aldrig i h-vete ge mig ut utan spade, vilket denna killen verkar ha gjort (annars skulle han väl grävt ner sig). Skulle du?

Vad jag menar är att man inte ska testa gränserna förrän man testat alla möjliga väder med BRA utrustning. Visst kan man kalla sig fjällvan efter 10 turer, men om man bara gått kurser (guiden tar ansvaret), aldrig varit illa ute, aldrig varit omtöknad av köld osv så har man inte fått respekten.

Re: Re: Väntat

A.S.; sa:
Kom tillbaks när alla rökare, alkoholmissbrukare och alla som äter skräpmat börjar själva betala för sin egen sjukvård! DÅ ska jag betala för att jag väljer att klättra och hoppa fallskärm!
/

Men när du klättrar så använder du antagligen hjälm, sele, rep, friends, m.m. för att säkerheten skall vara så god som möjligt.

Och fallskärmen är väl "besiktad" och vikt enligt alla konstens regler. Eller hur?

I det här fallet har killen, gått ut i -20 grader och 20 m/s, med minimal utrustning, utan att säga vart han skulle, vad han skulle göra och när han skulle komma tillbaka.

En viss skillnad, va?

//Bert

Re: Re: Eat my shorts.

öringen; sa:
ping; sa:
Jag tycker att alla som lever borde betala vård och utryckning själva

Vad trevligt. Då kommer alla att få bra och prisvärd vård, eller hur? :)

Jaaa,man kanske ska kolla upp livssyn och politisk färg också,gråsossar går gratis och sympatisörer för Alliansen för Sverige får betala.De utan klara åsikter belönas med ett nackskott på plats.
Eller så kan man se det enögt,för att få måste man betala.Hmmm..Praktikanter har väl ingen skattegrundande lön?Hosta upp stålar,ditt kräk ;).

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Karolina P Arg japan försvunnen från Nikka... Fjällvandring 2
tsebring Topplåda/gästbok på Kebnekaise försvunnen? Fjällvandring 17
millimeter Pojke försvunnen - hittad Fjällvandring 90
millimeter Man försvunnen Fjällvandring 4
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Karolina P Småutflykter kring Storulvåns station för 2-åring och mormor? Fjällvandring 3
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
timberwolf Vandra med 13-åring i Keb Fjällvandring 7
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
Rogli Jämtlandsfjällen med 12-åring Fjällvandring 1
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
nilshansson På tur med 4-åring Fjällvandring 1
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
ncc Grövelsjön med 6-åring Fjällvandring 5
pernillan 22 svar från en 22-åring... ;) Fjällvandring 2
pernillan 22 frågor från en 22-åring Fjällvandring 18
tomhylsan Ny fjälltopp över 2 000 meter hittad Fjällvandring 21
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg