Jag har ett överdrivet gott luktsinne och brukar vara den första att reagera på minsta spår av härsket fett. Men jag har torkat massor med rejält fetthaltig mat helt utan problem - men då oftast rätt nära inpå avfärden, genast lufttätt packad och skyddad för ljus.
Tvärtom mättar jag vissa ingredienser med extra fett, t ex bulgur och min "powermusli"-blandning, där jag försiktigt värmer in fettet i kornen/flingorna i ugn eller stekpanna. Jag tar med
hemtorkad hummus, som ju innehåller tahina. Jag torkar gladeligen finmixade svarta oliver och fettmättade auberginetärningar. Purjolöksringar blir
väldigt mycket godare och mjukare, om man torkar dem efter tillagning med lite fett i mikrougn. Jag tar ibland med torkad fet fisk. Det finns generellt mycket fett i min
favoritproviant; mest för att det är gott, men också för att det ju blir vikteffektivt.
Reservation för att det sällan handlat om animaliskt fett eller kötträtter, och aldrig något stekt. Vet ej om det kan spela någon roll, hård upphettning kanske skulle påskynda nedbrytningen.
Nötter och frön, som kan innehålla kring 50% fett, klarar vi ju att förvara väldigt länge, om de inte utsätts för ljus och (i mindre grad) luft. Samma med halva, choklad, jordnötssmör o.d., där fettet är väl (= mörkt och luftfritt) "inbäddat". De tahinaburkar jag köper brukar ange "bäst före"- datum flera år efter tillverkningsdatum, och jag tycker de håller sig fina hela den perioden.