försvarets överlevnadsbok??

hej hej jag har läste lite överallt i detta foum att försvarets överlevnadsbok finns i pdf format på nätet men när jag klickar på länken finns ej sidan..då är min fråga är det någon som har dena på datron som är villig att skicka till mig eller få över på nåt annat sätt, eller finns den någon annan stans på nätet?

Såhär skriver FM numera:

MEDDELANDE OM PUBLIKATIONER

Försvarsmaktens handböcker och reglementen som är utbildningsdokument och enbart vänder sig till och skall användas av personal och värnpliktiga i Försvarsmakten kommer inte längre att publiceras på Internet.

Det har visat sig att utomstående aktörer ibland inte haft det upphovsrättsliga läget klart för sig. FM vill därför eliminera risken för att publikationer, där FM och/eller annan har upphovsrätt, laddas ner och sprids utan tillstånd.

Försvarsmaktens handböcker och reglementen i digital version kommer att göras tillgängliga för Försvarsmaktens personal via Försvarsmaktens Intranät (Emil).

Vi undersöker idag även möjligheterna att skapa ett framtida extranät med inloggningsfunktion till Försvarsmaktens handböcker och reglementen så att dessa kan laddas ner digitalt av behöriga.

För köp/beställning av reglementen i pappersformat kan man vända sig till

Försvarets bok- och blankettförråd:
Adress: FBF, Box 1501, 172 29 Sundbyberg
Information och beställningar: 0589-810 20.
Fax: 0589-810 21.
------

Go tur

Hej!

Du kan beställa Handbok Överlevnad ifrån FMLOG. För det facila priset av 100 kr. Jämfört med butikernas 250 kr.
Vet att du fråga efter pdf versionen men ville bara delge dig priset ;)

Den kan också lånas helt gratis från biblioteket. Fast, som vår nya kulturminister uttryckte det:

"Nej, jag tycker inte att kulturens ställning stärks av ett slags nollprisfilosofi"

med vilket hon menar att det är onödigt med gratis inträde på muséer. Ungefär som att ett par dyra jeans är mer åtråvärda än ett par billiga, även om de ser likadana ut. Så snart kanske vi får betala även för låneböckerna... (ursäkta snedspåret).

Strykarräven; sa:
Den kan också lånas helt gratis från biblioteket. Fast, som vår nya kulturminister uttryckte det:

"Nej, jag tycker inte att kulturens ställning stärks av ett slags nollprisfilosofi"

med vilket hon menar att det är onödigt med gratis inträde på muséer. Ungefär som att ett par dyra jeans är mer åtråvärda än ett par billiga, även om de ser likadana ut. Så snart kanske vi får betala även för låneböckerna... (ursäkta snedspåret).
Du lät lite förbannad ja....

Skilj på ”gratis” och ”avgiftsfri”

Strykarräven; sa:

Vi skattebetalare betalar kanske 15-20 kronor för varje gång en bok lånats ut på biblioteket (varierar nog från kommun till kommun) .

Vill man få mycket valuta för skattepengarna så ska man gå på teater. Där jag råkar bo så subventioneras varje besök på Länsteatern med i storleksordningen 700 kronor.

Per Brune

Strykarräven; sa:

Fri entré på museum klubbades bort i dag...

pedagogiken och för Svenska förhållanden

Lasse Larsson; sa:
... för alla över 19 år ska tilläggas.

Tillbaka till ämnet: Vad gör försvarets överlevnadsbok så bra?

Den är pedagogisk med bra bilder och struktur på text, t ex så har ätliga växter samma beskrivande rubriker. Lösningarna är beprövade (inget påhittat bakom skrivbord) och nästan allt går att göra "med tumvantarna på" dvs är avpassat för svenska förhållanden. Jag håller den som bästa bok på området överlevnad i Sveriges natur.

/Patrik, kanske jävig då jag är reservofficer ;-)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg