Försthjälpen väska?

Strunta i mediciner

Struntra i medicinerna. Det är mycket regler runt omkring vad man får och inte får göra när man säljer och sedan har alla individer olika preferenser på vad de vill ha med i väskan. Väljer du att ha med ibuprofen så kommer mängder med folk att säga "usch, jag som inte tycker om det" och så väljer dom något annat. Dom som vill ha med sig läkemedel har det i alla fall, oavsett om dom har en sjukvårdsväska eller inte.

Personligen tycker jag apotekets lilla väska är förträfflig. Jag har kompletterat den med en ljusstav och en värmepack (som följer med på vintern).

Det som ger en bra "medpack" ytterligare mervärde är förslag på olika mediciner och dess användningsområde och kanske även att man får ytterligare kunskap på köpet.

En bra medpack för mig är en som gör att jag kan fortsätta när jag fått småsår, som kan hjälpa mig att komma till civilisationen om jag skadar mig rejält och som räddar mitt liv vid en allvarlig olycka.

Om det följer med någon liten plastburk eller liknande kan det helt klart ha ett värde. Sedan bör väskan vara utformad så att den är vattentät (i största möjliga mån). Väskan bör också vara expanderbar så att om jag väljer att ha med mer saker än vad som rymdes från första början så sväljer väskan det med.
Väskan skall vara möjlig att fästa på många olika sätt så att man kan ha med sig den oavsett vilken packning man här.

/Mattias
 
Kusnkap

Det bästa man kan ta med sig är kunskap. Personligen tar jag bara med mig Plåster, sterila kompresser och första förband. Inga piller och inga mediciner, anledningen är att jag saknar kunskap om hur dessa ska tas och kan i vissa fall förvärra tillståndet.

En första hjälpen kurs borde väl vara det bästa att ta med sig =)
 
Skitsnack... och en poäng!

samme83; sa:
[...] K4 i arvidsjaur har sveriges största fältsjukhus och sålledes bra utbildad personal på fältmedicin. [...]

Detta är problemet med Utsidan och många andra forum för fritt troende. Rena dumheter och missuppfattningar sprids och får fotfäste. (På gott och ont!) Varför kan folk inte hålla sig till vad de de facto "vet" (utan att jag nu ger mig i kast med några vetenskapsteoretiska resonemang). Sluta hitta på och driva fram myter och legender.

K 4 har INTE Sveriges största fältsjukhus. (Däremot har det tidigare funnits ett krigssjukhus vid regementet och vid förbandet utbildas förbandsplatser.)

Bara för att förbandet har någon form av sjukhus, så går det INTE att dra slutsatsen ("således") att där finns "bra utbildad personal i fältmedicin". Befälen och de värnpliktiga är utbildade i fältsjukvård (första hjälpen och övervakning) men det medicinska är trots allt fortfarande reserverat för läkarna.

Nåväl. Trots missuppfattningarna så finns det en poäng: Både K 4 och K 3 med flera är vana att ta hand om fältlivets småsår och problem. Och kontaktar man lämpligt befäl eller sjuksyster så borde man självklart kunna få ett och annat tips för sjukvårdspås

Vänligen,
Claes T

PS. Viktigast är (precis som någon poängterade) KUNSKAP så att man vet vad och hur man skall göra - i samma anda som i alla tankar kring överlevnadsaskar etc. Och frågar man en militär sjukvårdare, så måste man självklart vara noga med att skala bort alla skadeutfall som har med bomber och granater att göra - fjällvandring och krig har ju lite olika skade- och sjukdomspanorama! DS.
 
Som några här redan påpekat så är det viktigaste man kan ha med sig, när det gäller att ta hand om skadade, kunskap. Det spelar ingen roll om du så har ett helt sjukhus i bakfickan när du är ute i fjällen, vet du inte hur du skall använda utrustningen är den ju värdelös.

Så det första du skall göra är att gå en kurs där du får praktiskt öva på att lägga förband, hjärtlungräddning, motverka cirkulationssvikt osv, detta bör förstås gälla hela sällskapet som skall med på turen.

Nästa sak är att du i möjligaste mån anskaffar de saker du/ni använt i kursen (kan ju vara lite bökigt att släpa på nackkrage och vacuummadrass i fjällen, så det kan ni skippa :)). Försök dock att ta med extra elastisk binda och liknande saker som det kan gå mycket av under en vandring. Hur mycket prylar du vill ta med begränsas kanske av hur mycket du vill bära, men personligen känner jag mig lite "naken" om jag inte har med mig de prylar jag är van vid.

Så när du har alla nya häftiga prylar är det dags att skaffa en väska, köp då en väska där du och andra som kanske måste använda sakerna lätt får överblick av vad som finns i den, rimligtvis bör man även kunna se på den att den innehåller förbandsgrejer.

Innan ni ger er ut på turen är det en god idé att samöva lite tex hur ni ska göra om någon inte kan gå, flera skadade osv. På så sätt är det lättare att "komma igång" om något oförutsett händer.

Tips på bra att ha grejer:
Snögg - plastförband som kan användas som tryck, täck och till viss del även stödförband, fäster i sig själv utan säkerhetsnålar eller dylikt.
Ljusstav - som någon nämnde tidigare
Ståltråd - ingår väl oftast i reparationsutrustningen, men bör väl nämnas ändå, bra att bygga bårar med.
Första hjälpen instruktion - till och med ambulanssjukvårdare kan få hjärnsläpp, så även du.

Detta är iaf mina personliga åsikter om första hjälpen prylar, rätta mig gärna om jag har skrivit något galet, det är ju inge trevligt och gå runt och ha fel i något så viktigt!

Ha de
Jonas
[Ändrat av jonne_ 2003-01-06 kl 15:20]
 
Hur gick det?

MikeMike; sa:
Som du kanske vet så är det jag som håller på att utveckla ett nytt pack system (OPS) för ryggsäckar, och en av delarna i systemet är en sjukvårdsväska. Men jag kan inte påstå att jag vet tillräkligt mycket om vad man kan behöva fylla en sjukvårdsväska med. Så frågan är helt enkelt, vad ska en bra sjukvårdväska innehålla för att man ska ha det nödvändigaste under låt säga en vecka i fjällen!
Hej Micke!

Jag undrar hur det gick med sjukvårdsväskan till OPS? Skulle man kunna få se en lista på vad du beslöt att stoppa i den och kanske vad du skulle vilja stoppa i den men avstår ifrån på grund av läkemedelsregler osv.

Tack på förhand!


/JOHAN
 
Re: Hur gick det?

johanl; sa:
MikeMike; sa:
Som du kanske vet så är det jag som håller på att utveckla ett nytt pack system (OPS) för ryggsäckar, och en av delarna i systemet är en sjukvårdsväska. Men jag kan inte påstå att jag vet tillräkligt mycket om vad man kan behöva fylla en sjukvårdsväska med. Så frågan är helt enkelt, vad ska en bra sjukvårdväska innehålla för att man ska ha det nödvändigaste under låt säga en vecka i fjällen!
Hej Micke!

Jag undrar hur det gick med sjukvårdsväskan till OPS? Skulle man kunna få se en lista på vad du beslöt att stoppa i den och kanske vad du skulle vilja stoppa i den men avstår ifrån på grund av läkemedelsregler osv.

Tack på förhand!


/JOHAN

Idagens läge har vi beslutat att bara fylla väskan med det nödvändigaste:

Förstaförband/tryckförband Stor
Förstaförband/tryckförband liten
Kompresser
Gasbinda
Sjukvårdstejp
Stödförband som häftar i sig själv utan klister
Plåstertejp på rulle
Plåster
Bomull
Sårtvätt/antiseptisktmedel
Sax
Pincett
Penna
Några små zip plastpåsar

//Micke
 
Re: Re: Hur gick det?

MikeMike; sa:
Idagens läge har vi beslutat att bara fylla väskan med det nödvändigaste:

Förstaförband/tryckförband Stor
Förstaförband/tryckförband liten
Kompresser
Gasbinda
Sjukvårdstejp
Stödförband som häftar i sig själv utan klister
Plåstertejp på rulle
Plåster
Bomull
Sårtvätt/antiseptisktmedel
Sax
Pincett
Penna
Några små zip plastpåsar
Vikt och storlek (längd, bredd, höjd) på denna OPS. Personligen har jag bara med mig första förband, plåster, compeed och idrottstejp. Fast ett själfhäftande stödförband vore kanske inte så dumt? // Roland
 
mitt tips

första ,förband ,gasbinda, tejp, alvedon, talk, solskyddmedel, tamonger,.. tamponger är bra dom är inplastade och små men bra till tyckförband,bomull,och så kan man göra upp eld med dom givetsvis tillsammans med ett eldstål. ps sårtvätt är onödigt att släpa med sig. vatten fungerar lika bra .mvh en sjukvårdare
 
Alla ska veta var allt finns

Vad som ska finnas i väskan verkar ganska utrett. Jag tycker också att det är viktigt att alla i gänget som man ger sig ut med, vet var allt finns! Det går vi igenom innan vi ger oss ut på äventyr.
Jag är astmatiker och jag brukar också gå igenom vad som ska göras om jag skulle få ett anfall (har tack och lov aldrig hänt) och vilka bieffekter medicinerna kan ha.

/Stina
 
Re: Re: Re: Hur gick det?

walk_alone; sa:
MikeMike; sa:
Idagens läge har vi beslutat att bara fylla väskan med det nödvändigaste:

Förstaförband/tryckförband Stor
Förstaförband/tryckförband liten
Kompresser
Gasbinda
Sjukvårdstejp
Stödförband som häftar i sig själv utan klister
Plåstertejp på rulle
Plåster
Bomull
Sårtvätt/antiseptisktmedel
Sax
Pincett
Penna
Några små zip plastpåsar
Vikt och storlek (längd, bredd, höjd) på denna OPS. Personligen har jag bara med mig första förband, plåster, compeed och idrottstejp. Fast ett själfhäftande stödförband vore kanske inte så dumt? // Roland

instämmer om Compeed, de är bra, så länge man inte svettas för mycket då de lossnar. Någon annan som haft detta problem, trots att de värmts fast ordentligt?
 
Re: Compeed

Zaijdan; sa:
instämmer om Compeed, de är bra, så länge man inte svettas för mycket då de lossnar. Någon annan som haft detta problem, trots att de värmts fast ordentligt?

Ja jag har hyfsat mycket fotsvett och jag har inte lyckats få compeed att sitta kvar. Leukoplast textiltape är mer robust speciellt om jag är noggrann vid teipningen.

Thure
 
Första förband i fickan, och ABC-kunskapen i huvudet...

Med ett första förband i fickan och kunskaper om hur det används kan man rädda liv.
Hur många har ett i fickan? Hur många har öppnat ett, och vet hur det används?

Givetvis måste man fixa skoskav o sånt också, men prylar till det ska ligga i sjukvårslådan.

PS Ha gärna ett gäng första förband i bilen också! En kunnig person som är först på en skadeplats kan vara betydligt viktigare än en duktig läkare någon timme senare!
 

Liknande trådar