Förstagångsvandring i Sarek

Telia har en mobilmast i Ritsem också som borde ge viss täckning kring Akka (nord och västsida). Den var dock ur funktion i somras efter ett åskväder, och enligt personalen på båten över Akkajaure gjorde tydligen Telia sig inte någon brådska att reparera den. Hade varit ur drift ca 1v när vi var där, så tji med att ringa hem innan vi gav oss av in i Sarek.

Ok, nu driver vi iväg från temat...

Men, tack alla för inspel. Vi får värdera vägval, antingen över fjället eller hålla höjd.

Mvh
Anders

Njavvejåkk och Niendovidet utgör inga problem. Vada lämpligen på 800m och tag sedan någon höjdkurva på väg mot NIendo. Gå över bäcken ovanför renv stugan precis ovanför delningen( dvs precis nedanför bäckravinen som på flygbild). Sedan håller man ungefär den höjden och spanar uppmärksamt efter lättaste vägen. Det blir en kort videpassage av det lättare slaget. Sourva- den övre stigen(markerad start rakt genom rengärdan vid vägslut)-Nvjavvejåkk-Sarvalåptå är en lätt och snabb start. ( en del har dock gått fel väg verkar det som)

Tack för inspel Jan.

Njavvejåkk och Niendovidet utgör inga problem. Vada lämpligen på 800m och tag sedan någon höjdkurva på väg mot NIendo. Gå över bäcken ovanför renv stugan precis ovanför delningen( dvs precis nedanför bäckravinen som på flygbild). Sedan håller man ungefär den höjden och spanar uppmärksamt efter lättaste vägen. Det blir en kort videpassage av det lättare slaget. Sourva- den övre stigen(markerad start rakt genom rengärdan vid vägslut)-Nvjavvejåkk-Sarvalåptå är en lätt och snabb start. ( en del har dock gått fel väg verkar det som)

Tack Jan, för din beskrivning av denna sträckning. Jag ska pröva den vägen nästa gång. Skulle vadet vara jobbigt (jag är väldigt försiktig med vad) får man väl söka sig uppåt.

Tidigare diskussioner har visat att många gjort ett sämre vägval, förmodligen på en lägre nivå. De har haft problem med både björk, vide och vatten.....

Hälsn Pelle

Start i Suorva mitt förslag

Lite utförligare om någon ska prova den vägen.
Stigen startar alltså rakt genom rengärdan. Det är förstås mycket viktigt att man kommer rätt i början. Stigen tar snabbt höjd och följer sedan fjällsidan mot söder. Det är lättgånget förutom någon mindre myr. Har det regnat kan det i början under stigningen delvis verka som att man går i en liten bäck. Stigen är längre än på kartan. Den fortsätter en bit söder om bäcken från sjö 945. Plötsligt tar den slut på en ås från höger. HÄr brukar jag svänga lite mer än 90 grader åt höger. Fortsätter man rakt fram hamnar man i sten, vide och gropar tror jag. Känslan blir lite snett bakåt uppför branten som snart tar slut och då kan man visuellt planera vägen mot Njavvejokk så att man går ovanför vide och gropar på lättgången mark till tältplats och vadställe på ca 800m( enligt några som hade gps som jag stötte på). Man kan sikta mot ett par stora svarta stenar på andra sidan Njavvejåkk. Vadet är normalt lätt(går över i medelhöga kängor), med jokken sväller lätt vid regn. Sedan kan man gå upp till i höjd med stenarna och runda sluttningen. Det är nu mycket lättgånget ända tills man passerat bäcken precis nedanför ravinen ovanför renvaktarstugan. Jag kommer fram ca 1 höjdkurva ovanför bäckpassagen och följer ravinen ned ett hundratal meter tills det går att gå ned. Sedan som sagt på ungefär samma höjd delvis på ås genom videt. Lite blöthål men en kort passage. Sedan sneddar man långsamt ned innan bergväggen som tornar fram på höger hand.
Jag brukar ta en lång dag till Sarvalåptå och får då andra natten mitt i Sarek. God tur!
bild 1 vadet Najvvejåkk
bild 2 tältplats vid Njavvejåkk bäcken strax bakom tältet, svarta stenarna syns i backen

Bilagor

• IMG_2144.jpg
    IMG_2144.jpg
    86.9 KB · Visningar: 648
  • IMG_2141.jpg
    IMG_2141.jpg
    59 KB · Visningar: 658
Tack Jan, då tror jag följer ditt tips och försöker oss på att finna stigen och rättningen. Vart är det bäst att kolla vädret för området samt vattenmängd?

Mvh
Anders

Det har ju bollats i flera trådar tidigare, men bara för att det i min mening mest uppenbara (men kanske inte mest spektakulära) alternativet mellan Suorva och Guhkesvákkjåhkå-bron ska nämnas här också;

Det finns en sammanhängande och lättvandrad stig från vägslutet och söderut till sjön 642, där man kan vada Njábbejåhkkå för att slinka upp på kalfjället och hålla höjd bort mot bron utan allt för mycket vide. Vid högvatten i Njábbejåhkkå finns det vettiga vadställen i kröken ett par hundra meter uppströms sjön 642.

Jag tror att många missar den stigen när de är på väg ner därför att de håller höjd för länge (det gjorde jag första gången), och på väg upp därför att man är för ivriga att komma uppåt och inte följer stranden söderut som man behöver göra för att komma på den stigen.

Ha en fin tur!

ps - apropå täckning så har jag telefonerat från sluttningen upp mot Vuojnesskajdde, SV bron. (Finns förresten fina tältplatser där uppe också)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
soppatorsk Förstagångsvandring Fjällvandring 2
lilonjo Förstagångsvandring Fjällvandring 5
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg