Förstagångsköpare av sovsäck

Som rubriken säger så tänkte jag köpa min första riktiga sovsäck (med andra ord är jag ny vad gäller friluftsliv etc.) Jag har spanat in två säckar, Marmot Sawtooth och Haglöfs Zensor 2S
Tanken är i första hand att jag kommer använda den i skogsmiljö i södra och mellersta sverige, vår, sommar och höst, och i andra hand fjällmiljö sommar och tidig höst. Så, frågan är egentligen, kommer marmoten bli för varm en sommar i södra sverige? Och i så fall, kommer Haglöfs Zensor 2S bli för kall en Augusti i fjällen? Svår fråga att besvara kanske, men jag testar ändå :)

Tack på förhand!

Hur stor är du, längd och vikt? Är du en ivändare eller en medvändare? Sover du varmt eller är du kylslagen av dig? En sovsäck är minsann inte så enkel som att välja mellan två modeller. djungeln därute är vida större!

Hur stor är du, längd och vikt? Är du en ivändare eller en medvändare? Sover du varmt eller är du kylslagen av dig? En sovsäck är minsann inte så enkel som att välja mellan två modeller. djungeln därute är vida större!

Jag är 180cm lång och väger 90kg. Jag är oftast ganska varm av mig. Vad menas med ivändare ch medvändare? :)

Brukar du vända dig i säcken eller tar du med den i vändningarna? Det har betydelse för innervolymen.
Att som du gör ställa en +2 graders säck mot en -9° säck är klassiskt. De är inte kompartibla annat än som sovsäckar, +2 duger inte för sommarfjäll. Än mindre för sensommarfjäll.

Brukar du vända dig i säcken eller tar du med den vändningarna? Det har betydelse för innervolymen.
Att som du gör ställa en +2 graders säck mot en -9° säck är klassiskt. De är inte kompartibla annat än som sovsäckar, +2 duger inte för sommarfjäll. Än mindre för sensommarfjäll.

ah, du menar så :) Jag vänder mig nog mestadels i säcken faktiskt. Sen är Haglöfs-modellen -3, inte +2 :)

Jag är 180cm lång och väger 90kg. Jag är oftast ganska varm av mig. Vad menas med ivändare ch medvändare? :)

Om du är ganska varm av dig så kan jag inte tänka mig att Zensor 2S blir för kall. Jag brukar använda en säck som är lite kallare, marmot never winter, på Augustifjället.
Det finns några frostnätter då jag har fått klä på mig ett underställ i sovsäcken, men oftast räcker den väl.

Om du är ganska varm av dig så kan jag inte tänka mig att Zensor 2S blir för kall. Jag brukar använda en säck som är lite kallare, marmot never winter, på Augustifjället.
Det finns några frostnätter då jag har fått klä på mig ett underställ i sovsäcken, men oftast räcker den väl.

Skönt att höra. Jag har inget emot att klä på mig underställ ifall det saknas någon grad i sovsäcken :) Samtidigt har man ju läst en del om att man hellre ska ta en för varm sovsäck, än en för kall. Bara den inte blir FÖR varm så att säga.

Skönt att höra. Jag har inget emot att klä på mig underställ ifall det saknas någon grad i sovsäcken :) Samtidigt har man ju läst en del om att man hellre ska ta en för varm sovsäck, än en för kall. Bara den inte blir FÖR varm så att säga.

Som vanligt är det väldigt personligt. Själv så kan jag utan problem sova i en öppen säck och reglera temperaturen genom att sticka ut olika kroppsdelar utanför (en fot, en arm, båda benen osv.). Därför håller jag med om att det oftast är bättre med en varmare säck, däremot så brukar de kosta mer och bli lite tyngre.
I det här fallet är den varmare lättare och dyrare beroende på ett mer effektivt issoleringsmaterial, 600+ dun mot något syntetmaterial.

Har du några åsikter om vad för fyllningsmaterial du vill ha?

Ifall ni har något annat givet val i den prisklassen får ni gärna tipsa, jag är som sagt väldigt färsk :) Har läst en hel del om Alpkit Pipedream 600, men den är ju slutsåld och kommer inte förrän Januari, och jag ville nog helst ha en denna veckan då jag och en polare ska ut till helgen och tälja lite :)

Som vanligt är det väldigt personligt. Själv så kan jag utan problem sova i en öppen säck och reglera temperaturen genom att sticka ut olika kroppsdelar utanför (en fot, en arm, båda benen osv.). Därför håller jag med om att det oftast är bättre med en varmare säck, däremot så brukar de kosta mer och bli lite tyngre.
I det här fallet är den varmare lättare och dyrare beroende på ett mer effektivt (600+ dun).

Har du några åsikter om vad för fyllningsmaterial du vill ha?

Tja, jag föredrar nog syntet framför dun. Jag bryr mig inte jättemycket om vikt, utan vill hellre ha en sovsäck man inte behöver vara så rädd om (har ju läst en del om att blött dun inte isolerar så bra)

Har en Marmot Sawtooth och använt den både i mälardalen och uppe i fjällen utan att frysa. Är det varmt använder jag den som ett täcke och ligger direkt på liggunderlaget.

Jag har en haglöfs 2S som ja använt i fjället vår sommar å höst, fungerar perfekt, ja brukar sova i underställ, mössa å nån tröja, funkat med minusgrader, viktigt är också att ha så bra liggunderlag som möjligt, ja har ett rätt tjockt cellplast från intersport för typ 150 spänn, skitbra. Sovsäckar blir sällar för varma, hade min när de va 30 grader på natten, då va den för varm men en svensk natt funkar det, är ju bara att knäppa upp den lite! Hoppas du hittar en bra säck!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg