GTX släpper ut ånga, hinner den vätska som lämnar kroppen genom huden i form av ånga kylas ner och omvandlas till vätska innan den passerar GTX-membranet så kommer den inte ut utan blir kvar i klädlagren innanför membranet.
Är det riktigt kallt och man har många lager kläder på sig innanför GTX-membranet så kommer kondensationspunkten, där ångan övergår till vätska, att ligga innanför membranet och fukt börjas ackumuleras i de värmande lagren.
En indikation på detta är bildandet av rimfrost och is på insidan av GTX-plaggen.
Tack, då förstår jag vad du menar. Överhuvudtaget känns membrankläder rätt meningslösa när det är riktigt kallt. Men nu när du förklarar detta, som jag egentligen borde ha räknat ut då det solklart är som du säger, så blir det ännu tydligare att man bör lämna Gore-tex-jackan hemma när det är kallt ute.
Själv har jag helt bytt bort membranplagg för vinteraktiviteter. Iofs är kanske din teori även applicerbar på ett ickemembranplagg som andas bättre än membran. De plaggen andas ju inte heller vätska, dock bör ju ett utbyte av luft bidra till att hålla det torrare.