Förstärkningsplagg?

Tja

Fleece är som sagt inte speciellt varmt, men väger.
Ull värmer även vått! Den glesstickade v-ringade tröjan är underskattad som praktiskt värmeplagg. Be ngn kvinnlig vän/släkting om en...
Dun ger mest isolering per gram. Inte svårt att hålla torrt, men inte billigt. Dunväst räcker länge.
Ullfrotte är en bra kompromiss...
Lättaste alternativet är att ha vindblusen under regnjackan....
Många möjligheter men missa inte ull och dun....
//J

Merinoull!

Fleece är som sagt inte speciellt varmt, men väger.
Ull värmer även vått! Den glesstickade v-ringade tröjan är underskattad som praktiskt värmeplagg. Be ngn kvinnlig vän/släkting om en...
Dun ger mest isolering per gram. Inte svårt att hålla torrt, men inte billigt. Dunväst räcker länge.
Ullfrotte är en bra kompromiss...
Lättaste alternativet är att ha vindblusen under regnjackan....
Många möjligheter men missa inte ull och dun....
//J

När du nämner v-ringat så kom jag och tänka på vardagsgarderoben! V-ringade merinoullströjor finns ju i varje klädbutik, och jag har inga av damstorlek:)

Jag har en Haglöfs Bungy Q Jacket som förstärkingsplagg, det är powerstretch i den, skönare och smidigare än fleece, lättare och minst lika varmt som ullfrotté. Räcker till på sommar och tidig höst. Dyra om man inte hittar med nedsatt pris. Häromdagen fanns liknande plagg för 500 kr, halva priset, på Team Sportia i Jönköping.

Buffen använder jag som "mörkläggningsgardin" på nattåg med sittplatsbiljett och sommarnätter till fjälls. Också skön att ha under jackhuvan om det är kyligt.

Hälsn. BrittMarie

Jag ska upp till Åre-trakten och vandra några dagar och har sett över mina förstärkningsplagg. Det jag behöver är en lätt värmetröja. Var först inne på ullfrotté, men det är ju ganska tungt och tar en evighet att torka. Fjällrävens pak5 hoodie verkar trevlig men jag vill inte ha en huvtröja. Så det jag söker är alltså en varm tröja utan huva till ett humant pris (under 1000:). Förslag? Konceptet i övrigt är underställströja, vindblus och regnjacka.

Sen undrar jag vad folk har för erfarenheter av buff:ar. Vill gärna ha en nattmössa, och om den dessutom kan vikariera som t.ex. halsduk är det ju såklart en bonus.

Med de plagg du nämner så skulle jag definitivt välja något "högloftplagg" som ett dun eller termoplagg. Men jag är en benig typ som fryser för minsta lilla och du kan ju vara en sådan där med inbyggd kamin. En del hårddragna lättpackare använder sovsäcken som enda värmeplagg, men jag har aldrig provat detta.
Ett pris under 1000 kr utesluter väl i stort sett dun och då är det termojackorna som gäller.

Jörgen

Ett lågbudgetalternativ är att ta det löstagbara innerfodret till någon vinterjacka som ligger och skräpar hemma, typ Stadiums. Lätt och varmt.

LIM Barrier Pullover

Är det någon som fått tag i en Haglöfs LIM Barrier pullover ännu, eller som vet när de börjar säljas? På pappret ser det ju ut att vara ett bra alternativ till en dyrare duntröja, typ KM Liv, även om den så klart inte är lika varm.

/Andreas

Är det någon som fått tag i en Haglöfs LIM Barrier pullover ännu, eller som vet när de börjar säljas?
/Andreas
Femmans tar inte in den vilket torde innebära att ganska få butiker kommer att ha den i sitt ordinarie sortiment. Den finns dock att ta in från Haglöfs för alla butiker sedan vecka 39. Eller var det 37?

En bra ylletröja tycker jag är toppen. Kanske inte det lättaste som finns, men billigt. Och användbart till mycket.

Second hand-affärer är grymma när det gäller ylletröjor, klassiska täckvästar och sånt. I förekommande fall strtykfult, men väldigt billigt. Kan ju vara något medan man spar ihop till en bra dunväst...

...som för övrigt brukar gå bra att hitta på Blocket, åtminstone om man bor i närheten av storstäderna. Då är chansen stor att man kommer undan med femhundra spänn eller så. Kanske mindre om estetiken inte är så viktig.

Jag har nästan slutat ta med mig "överdragskläder" i form av kläder jag måste ha under annat när jag är ute, hur myckte glädje har jag av en ullfrottetröja som är för varm att åka skidor i, och det är för jobbigt att dra av jacka, på med den och på med jackan igen, för att inte tala om att det är kallt som fan.
I påskas så hade jag på ullfrotteställ endast när jag sov, kallaste nätterna på året typ, inte om dagarna.

Men är det för annat så är det ju skitbra.
När jag jobbade på sillfiskebåt och räktrålare i Norge i höjd med polcirkeln förra vintern (nov-dec och januari) så höll var ullfrottestället från ullmax guld värt, man blir lite fuktig men det värmer ändå, börjar inte ukta svett (dock fisk), och håller si mjukt och skönt mot torr hud.

Söker du överdragsbyxor så finns ett par som är helt okej på stadium, fodrade dobson, hellånga dragkedjor (ej tvåvägs! Och det är ju bara positivt.) Lite vattenavstötande men inte mycket mer än så, lätt syntetfoder i, väger rätt lite, om det var typ 400 gram eller nått i den stilen.
Och kostade 400 kr

Så tipsen är väl ullmax.se och stadium!

Buff är härligt, blir en skön bandana runt huvudet, och idag hade jag min föra tt inet få massa betongdammi håret på jobbet.
Väljer du en mörk så blir den mörkare när du ska sova med den!

Jag älskar mina bufar, de är med mig alla säsonger utom låglandssommar. Enda nackdelen är att de luktar gammal gubbe efter någon dag. Samma härliga doft som funktionströjorna... :)

Finns i siden (& säkert ylle också). Kan gå flera dagar med min, luktar ingenting. Bara att skölja upp nån gång ibland. Inte lika snabb torktid som syntet, dock.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg