Förstärkningsplagg?

Jag ska upp till Åre-trakten och vandra några dagar och har sett över mina förstärkningsplagg. Det jag behöver är en lätt värmetröja. Var först inne på ullfrotté, men det är ju ganska tungt och tar en evighet att torka. Fjällrävens pak5 hoodie verkar trevlig men jag vill inte ha en huvtröja. Så det jag söker är alltså en varm tröja utan huva till ett humant pris (under 1000:). Förslag? Konceptet i övrigt är underställströja, vindblus och regnjacka.

Sen undrar jag vad folk har för erfarenheter av buff:ar. Vill gärna ha en nattmössa, och om den dessutom kan vikariera som t.ex. halsduk är det ju såklart en bonus.

Vikt / Pris?

Jag ska upp till Åre-trakten och vandra några dagar och har sett över mina förstärkningsplagg. Det jag behöver är en lätt värmetröja. Var först inne på ullfrotté, men det är ju ganska tungt och tar en evighet att torka. Fjällrävens pak5 hoodie verkar trevlig men jag vill inte ha en huvtröja. Så det jag söker är alltså en varm tröja utan huva till ett humant pris (under 1000:). Förslag?

Vad får den väga? Är vikten viktigare än pris? Vilka temperaturer pratar vi om?

Jag älskar mina bufar, de är med mig alla säsonger utom låglandssommar. Enda nackdelen är att de luktar gammal gubbe efter någon dag. Samma härliga doft som funktionströjorna... :)

Vad får den väga? Är vikten viktigare än pris? Vilka temperaturer pratar vi om?

Ju billigare desto bättre. ;)
Hittade precis "Haglöfs Dual Jacket", microfleece, 265g och 800:-. Verkar vara vad jag söker, men något billigare substitut hade ju inte varit helt fel...

Vet tyvärr inte vilket temperaturer man kan vänta sig i jämtlandsfjällen i mitten av augusti. Men jag gissar, taget helt ur luften, att temperaturerna som minst kommer att ligga runt några minusgrader.

Edit: Vet inte vad som är skälig vikt för värmande förstärkningplagg, resten av packningen är inte direkt fjäderlätt men det är ju dumt att köpa en "onödigt" tung tröja.

Senast ändrad:
Haglöfs barrier jacket

Jag gillar Haglöfs barrier jacket. Använde min både i Härjedalsfjällen förra sommaren och som höst vinterjacka hemma på Sörmlandsleden. Funkade utmärkt. Varm och skön och inte allt för tung i förhållande till värmen (435 g enligt köksvågen).

Funderat på dun?

Oftast har dun bättre issolationsförmåga / vikt än fleece, även fiberpäls issolerar bättre.
Det är ju luften som "är i plagget" som issolerar. I fleece finns inte så mycket luft.

Titta på denna jack med dun

Duntröja klättermusen Liv, ITAB LIner jacka

En viktig fråga är om du ska ha förstärkningsplagget på dig när du går. Jag antar att du inte ska ha det. Det ska vara bra kallt för att man ska vilja ha det.

I fallet förstärkningsplagg vid rast är det svårt att få det riktigt lätt och billigt. Jag har numera en duntröja , Klättermusen Liv. Otroligt bra och lätt, men knappast billig (ca 2000kr). Skulle antagligen aldrig köpt den själv. Har du tur hittar du en skrikig färg i udda storlek på rea (Såg en röd xxl för 1300kr en gång). Duntröja är ett bra koncept tycker jag.

Som notorisk snåljåp är jag också förtjust i ITAB. Jag har också en ITAB syntetjacka som är hyfsat lätt (Ca 350g tror jag, men min våg är i olag). Den verkar iallafall hälften så lätt som min Värmtröja 90. Funktionen är liknande Haglöfs Barrier. Den kom med som linerjacka till jaktjackan Mountain. Kanske kan du fråga ITAB att sälja den separat (De påstår att den är värd ca 600kr). Annars kostar hela jackan med linerjacka bara 1300kr. Rätt schysst för en membranjacka. Hittills har jaktjackan fungerat bra som varm vinterjacka, men slitstyrkan ställer jag mig lite tvivlande till fortfarande. Vattentäthäten har jag ännu inte testat. Jag antar att den inte andas så där värst bra. Den är ju till för stillasittande.

I det fallet att du ska gå med plagget på fungerar nog i vilket fall en lättare ullfrotté bra. Ett lättare men kallare alternativ kan vara microfleece. Kolla Ullmax. Mer en 300kr ska det väl inte kosta.
Som sovmössa kör jag med m/90 balaklava. Den fungerar också utmärkt som förstärkningsplagg vid rast. En balaklava tillför förvånansvärt mycket värme för att vara så liten. Det finns säkert lättare alternativ än m90. Den kan ju också användas som ett slags halsduk (Lätt obekväm sådan).

Oftast har dun bättre issolationsförmåga / vikt än fleece, även fiberpäls issolerar bättre.
Det är ju luften som "är i plagget" som issolerar. I fleece finns inte så mycket luft.

Tar inte dun, liksom ull, perverst lång tid på sig att torka? Böta kläder är tunga och, i många fall, kalla.

Montbell bra tips

Vilket bra tips och vilket bra pris! Köp den! Montbell är ju ett av lättpackarnas älskningsmärken. Borde inte kosta så värst mycket mer än 1100kr med frakt moms, tull och allt. Sannolikt är den lika bra som Klättermusen Liv.

Jag föreslår en dun- eller syntetfodrad jacka. Flera bra tips har getts. Jag har en Haglöfs Barrier som jag är mycket nöjd med vilken även ligger i din prisklass. Har även en Patagonia Micro Puff Pullover som är bra men jag föredrar helt blixtlås.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg