Förstärkningsplagg utanpå skal i regn

Om det är konstant spöregn, då klär jag mig snäppet varmare och behöver därför röra mig något mindre intensivt. Det är inte på den dagen jag låter pulsen gå upp och svetten rinna. Puls upp precis sådär så man känner sig lite uppvärmd bara!

En vanlig regnig dag kan tunn skjorta räcka under skaljackan men jag tycker inte det räcker när det blir lite kyligare, utan då har jag underställströja också. Det är också i kallare väder som understället mot huden fyller sin fukttransporterande och värmereglerande funktion. Annars är underställströjan främst mitt torra, varma sovplagg.

Med den setupen blir jag inte kall på kortare raster. Jag använder buff och skalhandskar, och beroende på om och hur jag använder buffen kan värmen varieras också.

Jag hade också en sådan där dag i Sarek i år. Det går väldigt snabbt att tappa värmen och lång tid att få upp den igen om man då behöver ta av kängorna och vada. Inte blir det bättre av att det hinner piskregna in floder av vatten i strumpor och kängor när de tas av/på.

Jag packar alltid yttertält och innertält separat blöta morgnar, så efter ett 15-minutersvad över översvämmad jokk där det tog tid att hitta väg, var det upp med yttertältet, på med varma kläder och varm gaslåga och äta och dricka varmt. (y)

Mycket blir ju blött en sådan dag och det är ofrånkomligt. Viktigt att ha vattentäta packpåsar åt rätt saker och inte ta fram saker som behöver hållas torra. Dunjackan fick komma fram där på lunchen i yttertältet efter att ha fått av blöta skalplagg och lagt på säkert avstånd, men jag tar inte fram den under dagen om jag inte kan skydda den.

Om jag gjorde stugturer utan tält i dåligt väder, så skulle jag nog försöka hitta någon form av liten, lätt tarp som snabbt kan monteras med stavar. Och om jag inte kan ta fram kläder utan att riskera att det blir blött, så kanske jag skulle ha en fleece packad för sig eller ihop med mat som ska fram till rast, högt upp i ryggsäcken.

Men mest troligt är att jag skulle hålla nere rastens längd så jag inte hinner bli allt för kall. Det har någon enstaka gång hänt att jag nöjt mig med en nödrast och ätit bars etc istället för varm lunch.
 
Regn i flera dagar klarar inte regnkläder utan man måste komna under tak ibland. Vatten kryper upp från handleder och andra kanter plus den kondens man själv skapar. Själv så svettas jag mycket.

Sätta upp tältet på en fikarast är en möjlighet. Själv har jag en poncho som regnskydd över ryggsäcken som jag vid rast använder som vind och regnskydd och då är ryggsäcken mellan benen. På med tröja och öppnar regnkläder under poncho för att torka ur kläder.
 
Nu är jag själv väldigt varm av mig, men min sambo är verkligen känslig för kyla. Det vi har märkt att funkar är att, som andra är inte på, när det regnar så funkar det bättre att ta vandringen mer lågintensivt men mer ihållande. Korta korta raster, äter mycket smått på gående fot hela tiden. Alltid ha rast åtminstone i lä.

När vi väl stannar upp är det guld värt att få i sig varmt, om det är då frystorkat eller varm dryck, så har vi alltid termos full med hett vatten vi kokat upp samtidigt vi ätit frukosten. Enligt mig det absolut bästa enskilda sättet att få upp värmen, inifrån. En höjdare både för frusen kropp och nedåtgående moral.

Att ha på något utanför regnjacka tror jag inte riktigt på. Visst kan det säkert hjälpa en fel, men då får jag ännu ett dyngsurt plagg att njuta av senare. Tror också mina förstärkningsplagg är för åtsittande för att få plats med en jacka under.

Om det redan är pissväder när vi tar ner tältet så ser jag till att ha tillräckligt med kläder på så att jag inte behöver ta på mig mer under dagen. Samma sak med regnväder som närmar sig, byter om innan jag står där i spöregnet och fryser och risker bli genomblöt. Det är också en vanesak att veta hur mycket kläder min kropp behöver i varje väder för att hålla sig varm.

Det känns alltid lättare att öppna dragkedjor för ventilation, ta av sig buff eller handskar eller t.o.m. ta av sig kläder om jag nu blir för varm än att ta av mig jacka med frusen kropp. Vanligtvis försöker man ju så gott det bara går att undvika bli svettig, men jag tycker att i hårt regn så blir allt fuktigt ändå, så om jag nu blir lite svettig under jackan eller ponchon gör det inte så mycket. Det är ju inte som att jag riskerar förfrysa mig om jag blir blöt av svett som det kan vara på vintern.

Vad jag vill säga är alltså att jag tycker det är lite fel fråga att ställa, det är bättre att om möjligt förhindra man ens behöver överväga att använda sina förstärkningskläder utanpå regnjackan.
 
Jag tycker att det är bättre att inte ha rast på en sån där dag när det regnar hela tiden. Om man går så holls värmen uppe tillräcklig. Man blir genomvåt ändå så jag tycker det räcker med en tunn skjorta under skaljackan. Det är lätt att vandra på en regn dag, man behöver inte ta foton :) Om jag måste stoppa för en kort stund föredrar jag att inte ta av ryggan och inte sitta ner.
 
Att inte bli nedkyld en kall och regnig dag på fjället har jag alltid upplevt vara en rejäl utmaning. Efter en del experimenterande det senaste året med olika underställ under regnkläder har jag helt gått över från merinoull till syntet när det regnar.

På vandringarna i Lunndörrsfjällen och Sarek i juli och augusti i år användes Senchi Alpha Direct 60, hoodie och långkalsonger, under regnkläderna Även om Alpha Direct också till slut blir blött av svett och regn så höll vi oss klart varmare än vad vi tidigare gjort med merinounderställ. Är vi dyngsura minimerar vi antal stopp och stoppens längd. Skulle det krävas mer värme har jag en extra Alpha Direct-tröja att ha över den första, med risken att den också blir blöt/fuktig. Dunjackan sätts på först inne i tältet, på tryggt avstånd från regnet, med en torr merinoullströja under.

På vintertur i både kyla och i blötsnö (med hård vind) har jag använt Svala Airbase innerst och Senchi Alpha Direct 60 eller 90 utanpå. Överlägsen transport av svetten jämfört med andra underställ jag testat, t.ex. Aclima Woolnet eller Icebreaker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Fästanordning utanpå ryggäsck Fjällvandring 9

Liknande trådar