Förstärkningsplagg utanpå skal i regn

Vi är lite noviser i fjällvandring, jag har tidigare gått upp på Kebnekaise och Galdhøpiggen men i år var första året jag körde en mer klassisk fjällvandring, gick med sambon från Storulvån till Sylarna.

Det var fint och trevligt att komma ut men vandringen präglades dessvärre också av vindbyar på nästan 25 m/s, mer eller mindre konstant regn och en muskelbristning.

Jag hade introducerat sambon till lager på lager principen så vi gick med underställ och skalkläder i ca 10 grader och regn, med handskar, mössa och buff som åkte på och av lite då och då.

Problemet var (framför allt för sambon) att man ofta blev varm när man vandrade men kall när man pausade. Jag propsade på att ta på fleacen under skaljackan, men pga det konstanta hällregnet genomfördes ofta inte detta pga risken att blöta ner sig.

Jag undrar vad ni har för tips för dessa situationer? En fundering är om det finns bra förstärkningsplagg som man med gott samvete kan dra på sig utanpå skaljackan även i regn? Eller är detta nåt slags drömplagg? Jag har läst att folk kör lätta dunjackor utanpå skalet, men sambon tror att dessa riskerar att tappa sin isolering/förstöras i den väderlek vi hade
 
Någon poncho kanske ? Bara att slänga på utanpå, och tål regn. Själv så brukade jag slänga upp tältet om jag vill rasta och laga mat, och det regnar. Om man har Hilleberg Nallo2 eller liknande som går snabbt och enkelt att sätta upp. Och leta upp något ställe med lite lä först.
 
Jag har en dunjacka som jag har som förstärkningsplagg, och den har inte blivit sämre för att den har varit med på många turer. Vid regn kör jag med regnponcho, som är mycket trevligare än en regnjacka.
 
Jag har en dunjacka som jag har som förstärkningsplagg, och den har inte blivit sämre för att den har varit med på många turer. Vid regn kör jag med regnponcho, som är mycket trevligare än en regnjacka.
Ok, men då har du framför allt kört dunjackan under skalet i regn/på skalet under uppehåll, snarare än utanpå i regn? Det senare skulle förstöra de isolerande egenskaperna i plagget åtminstone tillfälligt gissar jag?

Poncho utanpå skaljackan hade vart ett alternativ, men erbjuder det värme? Våra skaljackor höll vätan ute, problemet var att vi blev kalla och inte ville ta av oss skaljackan för att sätta på förstärkning under pga risken att bli blöta.

Som sagt förstår jag om scenariot med ett värmande plagg utanpå skaljackan i regn kanske är orealistiskt men det hade. varit väldans gött hehe. Fungerar regnponcho även för värme kanske vi ska överväga detta
 
Paraply? (D.v.s. för att kunna "byta om" utan att bli blöt.)

Räcker ju med ett paraply även om man är två, för man kan turas om att använda det.

Annars är det väl ett fodrat skalplagg som möjligen är ett alternativ, men fodret lät ju ändå blir blött av att sättas utanpå det inre blöta skalplagget.

En annan lösning är väl att helt enkelt inte ta lika många raster, då kan man ta lite längre raster och slänga upp en tarp eller ett tält eller nåt liknande.
 
Ok, men då har du framför allt kört dunjackan under skalet i regn/på skalet under uppehåll, snarare än utanpå i regn? Det senare skulle förstöra de isolerande egenskaperna i plagget åtminstone tillfälligt gissar jag?

Poncho utanpå skaljackan hade vart ett alternativ, men erbjuder det värme? Våra skaljackor höll vätan ute, problemet var att vi blev kalla och inte ville ta av oss skaljackan för att sätta på förstärkning under pga risken att bli blöta.

Som sagt förstår jag om scenariot med ett värmande plagg utanpå skaljackan i regn kanske är orealistiskt men det hade. varit väldans gött hehe. Fungerar regnponcho även för värme kanske vi ska överväga detta
Nu har jag ju andra plagg under dunjackan, som ulltröjor och en skaljacka, så om dunjackan blir blöt påverkar det inte speciellt mycket på mig. Ponchon är inte varm, men den skyddar mot regn.
 
Vi är lite noviser i fjällvandring, jag har tidigare gått upp på Kebnekaise och Galdhøpiggen men i år var första året jag körde en mer klassisk fjällvandring, gick med sambon från Storulvån till Sylarna.

Det var fint och trevligt att komma ut men vandringen präglades dessvärre också av vindbyar på nästan 25 m/s, mer eller mindre konstant regn och en muskelbristning.

Jag hade introducerat sambon till lager på lager principen så vi gick med underställ och skalkläder i ca 10 grader och regn, med handskar, mössa och buff som åkte på och av lite då och då.

Problemet var (framför allt för sambon) att man ofta blev varm när man vandrade men kall när man pausade. Jag propsade på att ta på fleacen under skaljackan, men pga det konstanta hällregnet genomfördes ofta inte detta pga risken att blöta ner sig.

Jag undrar vad ni har för tips för dessa situationer? En fundering är om det finns bra förstärkningsplagg som man med gott samvete kan dra på sig utanpå skaljackan även i regn? Eller är detta nåt slags drömplagg? Jag har läst att folk kör lätta dunjackor utanpå skalet, men sambon tror att dessa riskerar att tappa sin isolering/förstöras i den väderlek vi hade
Det går ju rätt snabbt att ta av skal och slänga på sig något värmande plagg fast det regnar.
Dunjacka ovanpå skal om det regnar är väl inte att rekommendera.
 
Vindsäck eller yttertält om man har. Med vidhängande footprint blir det rätt bra i ett yttertält.

Men på stugtur utan vindsäck eller yttertält snabbt på med dunjacka och så skaljacka ytterst. Dunjacka ger mer isolering per vikt än fleece. Det lär finnas dunjackor med regntätt yttertyg, nån som har en sån? Funkar det i så fall att ha den ytterst om skaljackans utsida är blöt?

Thure
 
Senast ändrad:
Fast den där är ju en liner, tänkt att ha under deras regnponcho (om det regnar).

Och Snugpaks grejer är rätt tunga. Linern väger dryga kilot och den tillhörande regnponchon 410 g.
 
Den borde nog klara en del regn för kortare raster, men troligen inte ösregn.
"Micro Diamond Ripstop’ provides a lightweight, water repellent casing, produced to Snugpak’s exact specification. The mini diamond weave and the lustre of the yarn give a unique look."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Fästanordning utanpå ryggäsck Fjällvandring 9

Liknande trådar