Hej,
Ny här, har läst en hel del tidigare men nu håller jag på att planera min första ensamvandring. Har vana av att vara i skog och mark men har inte vandrat med övernattning tidigare.
Jag planerar att i slutet av mars gå Höglandsleden ifrån Eksjö via Skuruhatt till Västra Lägern för att där ansluta till Anebyleden och följa den till Aneby. Jag gjorde en snabb mätning på Lantmäteriets hemsida och sträckan blir runt 64km. Min tanke är att dela upp det på tre dagar (alltså två nätter). Finns vindskydd utmed leden på lagom avstånd och jag kommer även ha med mig försvarets knäppetält och/eller presenning.
Har en Haglöfs Victor 7585 som jag tänkte använda och min packlista ser ut som följer:
Knäppetält + presenning
Sovsäck (Haglöfs Zleep 1200)
Liggunderlag (Antingen ett McKinley uppblåsbart eller vanligt cellplast)
Underkläder x2
Strumpor x2
Fleece-tröja
Regnbyxor
Gaskök
Tallrik, Kåsa & Bestick
Disksvamp
Kniv
Snöre
Tändstickor
Pannlampa
Förbandsväska
Karta + Kompass
På kroppen:
Mössa + handskar
Underkläder
Underställ
Långärmad alt. kortärmad funktionströja
Byxor
Skaljacka
Strumpor
Kängor
Mat:
Havregrynsgröt x2 (frukost)
Varma koppen x3 (lunch)
Frystorkat x 2 eller 3 (middag)
Nötter + Russin
Vatten
Mina funderingar är då:
Är det realistiskt att gå runt 20km per dag?
Hur det är med väder och vind i slutet av mars kan man ju aldrig veta men det lär ju inte va jättevarma nätter i alla fall. Mest funderar jag över maten. Här har jag inte mycket kunskap/erfarenhet, men funderar på att stoppa med ägg och pyttipanna till första kvällen och sen köra frystorkat de andra dagarna. Hur mycket vatten bör jag bära med mig? Ev. kan man väl fylla vatten på någon gård utmed leden.
Kom gärna med synpunkter, tips och förslag.
Ny här, har läst en hel del tidigare men nu håller jag på att planera min första ensamvandring. Har vana av att vara i skog och mark men har inte vandrat med övernattning tidigare.
Jag planerar att i slutet av mars gå Höglandsleden ifrån Eksjö via Skuruhatt till Västra Lägern för att där ansluta till Anebyleden och följa den till Aneby. Jag gjorde en snabb mätning på Lantmäteriets hemsida och sträckan blir runt 64km. Min tanke är att dela upp det på tre dagar (alltså två nätter). Finns vindskydd utmed leden på lagom avstånd och jag kommer även ha med mig försvarets knäppetält och/eller presenning.
Har en Haglöfs Victor 7585 som jag tänkte använda och min packlista ser ut som följer:
Knäppetält + presenning
Sovsäck (Haglöfs Zleep 1200)
Liggunderlag (Antingen ett McKinley uppblåsbart eller vanligt cellplast)
Underkläder x2
Strumpor x2
Fleece-tröja
Regnbyxor
Gaskök
Tallrik, Kåsa & Bestick
Disksvamp
Kniv
Snöre
Tändstickor
Pannlampa
Förbandsväska
Karta + Kompass
På kroppen:
Mössa + handskar
Underkläder
Underställ
Långärmad alt. kortärmad funktionströja
Byxor
Skaljacka
Strumpor
Kängor
Mat:
Havregrynsgröt x2 (frukost)
Varma koppen x3 (lunch)
Frystorkat x 2 eller 3 (middag)
Nötter + Russin
Vatten
Mina funderingar är då:
Är det realistiskt att gå runt 20km per dag?
Hur det är med väder och vind i slutet av mars kan man ju aldrig veta men det lär ju inte va jättevarma nätter i alla fall. Mest funderar jag över maten. Här har jag inte mycket kunskap/erfarenhet, men funderar på att stoppa med ägg och pyttipanna till första kvällen och sen köra frystorkat de andra dagarna. Hur mycket vatten bör jag bära med mig? Ev. kan man väl fylla vatten på någon gård utmed leden.
Kom gärna med synpunkter, tips och förslag.