Karbiner?
Tack
Det är inte alltför lätt att hitta karbiner som klarar 10kN i öppet läge, de flesta ligger på 8-9kN.
Men jag får väl kolla runt lite mer.
En fråga, tycker du att vi ska strunta i rep paketer för att köpa andra Qiuckdraws där karbinerna klarar 10kN? Jag är den tyngsta av oss och jag ligger på 85-90kg.
I och med att vi är två så kan vi tillsammans få en "välfylld" utrustning om vi kompletterar varandra & inte köper för mycket dubbletter.
zzeezz
Tack
Det är inte alltför lätt att hitta karbiner som klarar 10kN i öppet läge, de flesta ligger på 8-9kN.
Men jag får väl kolla runt lite mer.
En fråga, tycker du att vi ska strunta i rep paketer för att köpa andra Qiuckdraws där karbinerna klarar 10kN? Jag är den tyngsta av oss och jag ligger på 85-90kg.
I och med att vi är två så kan vi tillsammans få en "välfylld" utrustning om vi kompletterar varandra & inte köper för mycket dubbletter.
zzeezz
När det gäller kilar och kammar så räcker det inte med det du skrivit. Det behövs MASSOR!
Fast nånstans ska du börja, och ett vanligt kilknippe på ca 10 kilar räcker faktiskt rätt långt. Har själv ett Rocks 1-10 samt 4 dubbletter, som nästan alltid räcker, även om jag har betydligt fler att ta med i vissa lägen. Att börja med ett knippe och komplettera säsong två, tre kanske är bra.
Kamsäkringar behöver man väl ett gäng, och de du visar är det väl inget fel på. Jag förvånades till en början över vilken nytta man faktiskt har av lite mindre kammar, men självklart är det ju ovärderligt med stora kammar när sprickorna är stora... De flesta köper antagligen inte alla kammar första året, utan lite lagom pö om pö. Då kanske man köper dem i nån slags prioritetsordning utifrån vad man tycker sig sakna mest. Ofta är det lägre pris om man köper några åt gången i "flerpack".
F ö anser jag att vanliga karbiner ska klara 10 kN med öppen grind, men om du väger 70 kg istället för 90 så kanske man kan säga att du ändå har samma marginal som jag... Skruvkarbiner ska kännas lagom trevliga och inte kosta för mycket. De håller som regel och har "alltid" grinden stängd vid belastning. Själv gillar jag att ha ett fåtal större, och några som är små och lätta (typ Salewa Hot Screw).
Handlar du allt du räknat upp ska du förstås ha lite mängdrabatt, och kan troligen få det t o m på vissa svenska internetbutiker om du bara pratar med dem.
Se även http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=18476&highlight=rack