Första UL-tipset borde vara "vandra i grupp"

Hästen eller kärran?

Det hela beror naturligtvis på vad man har som utgångspunkt: Om det viktigaste är att ha lättast möjliga packning på vandring så skall man naturligtvis vara ett antal personer som delar på utrustningen. Man skall naturligtvis inte heller ha mer grejor än att man nödtorftigt håller sig vid liv.

Om utgångspunkten i stället är att ha en skön och avkopplande vandring och tycker att en lätt packning gör turen skönare och mer avkopplande så blir det en annan sak. Då blir UL ett medel och inte ett (överordnat) mål.

För min del så har UL i sig blivit dels en intellektuell stimulans, dels ett sätt att få de få vandringsveckorna under året att räcka längre. Detta genom att man funderar, planerar och gör egna prylar. Jag tror att det är samma behov av att förlänga sina uteupplevelser som leder ganska många av oss till att vrida och vända på fjällturer och prylar just i ett sådant här diskussionsforum.

Bibeln för ganska många UL-are är väl Ray Jardines bok Beyond Backpacking. Han bröt ny mark, tillsammans med sin fru. Så hela den boken är genomsyrad av att det blir lättare om man är två som delar på tarp, quilt och kokutrustning.

Det här med att gå ensam tror jag inte direkt har någon koppling till UL. Möjligen är det så att folk som är såpass passionerade (fanatiska?) när det gäller något så smalt som långturer av den sort det handlar om här, är ganska sällsynta. Så det är kanske bara att gratulera den som kommer i kontakt med en likasinnad som kan och vill vandra när man själv kan.

Får man barn med en sådan vandrarkompis så begränsar detta effektivt möjligheterna till mer avancerade gemensamma turer under ganska många år också.

Men det här med att vandra ensam är ju värt en mässa i sig.
Hälsningar
Jörgen
 
Jag går oftare med min flickvän än ensam, kan väl dock säga att min packning inte blir lättare om vi är två, eftersom det ändå är jag som tar kök, bränsle, tält (om vi tar med sånt), etc. Sen kanske hennes packning väger lika mycket (lite) som min i alla fall för att hon vid samma temperatur behöver en lite varmare sovsäck, någon extra tröja etc. Dock pratar vi här om kök som väger under hektot och tvåmanstält som väger dryga kilot.

Appropå lättvandring i grupp, kanske vi kan ordna nåt i vår för Utsidanmedlemmar? Jag avslutar min exil i början av nästa år och vill bl.a. gå en sväng längs Sörmlandsleden. Är inte alls rabiat inställd till lite sällskap.

/jamo
 
Håller på att fullborda cirkeln. När jag var ung och inte hade pengar, men gott om tid, gick man överallt. Lättade packningen till existensminimum med mat och kläder, men den var ändå tung av alla (fiske)prylar.

Sen blev det jobb och pengar och tidsmaximering och helikopter och flak med öl och god mat flögs lätt upp. Nu har jag fru och barn och inte nog med att hon för sig själv packar mycket, inför en weekendtur packar hon som om vi skulle vara borta i två veckor, men nu packar hon nästan lika mycket barnprylar! Det brukar sluta med att jag bär det mesta utom just lillen, så nu är jag inne på UL-igen! :D
 
Vandring i "grupp" (mer än en person) förstör överlag nyttan med att förbättra sin utrustning, i alla fall om man försöker hålla gruppens lidande på en jämn nivå.

Skaffar jag en lättare sovsäck så får jag bära mer av den gemensamma maten, så om vi är tre som vandrar tillsammans så tjänar jag endast en futtig tredjedel av den dyra viktminskningen.

Väljer jag att köpa kängor med höga skaft får jag ändå stå och vänta på andra sidan bäcken på att de med låga skaft först ska leta i en kvart efter en smidig omväg, och sedan en kvart till på att de ändå måste vada.

Ändå sämre är det att blanda vallningsbara och vallningsfria skidor i samma skidgrupp. Först ska en delen av gruppen valla om tre gånger för bli av med bakhalheten och klabbet, allra värst är det med kompisar som bara måste prova sin idé med röd valla vid nysnö och -7, "tro på dig själv"-mentaliteten borde förbjudas. När man väl kommer till en nedförsbacke är den andra delen av gruppen tvungen att vänta en bra stund på att stackarna med vallningsfria skidor ska staka sig ner. Man får båda varianternas nackdelar och ingen av fördelarna.

Självklart ska man färdas ensam för att få någon glädje av att ha lämnat nästan allt hemma!


(Själv trivs jag bra med nästan alla sköna kängor och både välvallade och vallningsfria skidor. Det är roligast att vara två till fyra personer på turerna, även om det nästan helt förtar nyttan med att minska vikten på sin egen packning.)
 
Lasse Nilsson; sa:
.....
Skaffar jag en lättare sovsäck så får jag bära mer av den gemensamma maten, så om vi är tre som vandrar tillsammans så tjänar jag endast en futtig tredjedel av den dyra viktminskningen.
.....
Skum uppdelning av vikten tycker jag. Om vi vandrar två stycken eller fler så delar vi på den gemensamma utrustningen, inklusive mat. Väger den 20 kg så bär vi 10 kg var om vi är två stycken. Vad man sen väljer som personlig utrustning, en sovsäck som väger 1,5 eller 1 kg, eller extra godsaker etc. är upp till var och en.

Om du skaffar en tyngre sovsäck, får de andra bära mer av den gemensamma maten då?;-)

Raskesven
 
ultrasimpelt

Nordesjö; sa:
En tanke (klappklappklapp) slog mig häromdan:
När man läser om ultralätt vandring på webben verkar de flesta bygga sina tips utifrån ett enmansperspektiv.

Det måste ju vara det dummaste man kan göra; att samtidigt som man borrar hål i tandborsten och impregnerar kängorna med öronvaxet vandra på ett sätt som gör att varje person bär en tamoj, ett vindskydd, en kamera, en förstahjälpensats, en kniv... ja ni hajar. Det är ju många överflödiga kilon som går omkring därute.

UL handlar för mig mer om pyssel och optimering än om gram,det är lite som när jag tar fram drag-lådan och börjar syna dragen inför säsong "ska det va enkelkrok eller trekrok,utvändiga hullingar eller invändiga,en eller två fjäderringar kanske med lekande emellan".modiga män vågar pyssla.


peter
 
När jag vandrar tar jag med mig två vänner som får skeda mig. Under nattens gång turas vi om att ligga ytterst. Då kan alla lämna sovsäcken hemma. Dessutom kollar vi alltid vädret så att vi är säkra på att det är solsken, då lämnar vi tältet hemma. Vips har vi sparat in jättemånga kilon...

/Sulan AKA Samme
 
samme83; sa:
När jag vandrar tar jag med mig två vänner som får skeda mig. Under nattens gång turas vi om att ligga ytterst.

/Sulan AKA Samme

om man inte har så "nära" vänner så funkar det inte..

*tänker på vinteröverlevnaden med panik i blicken*
 
Raskesven; sa:
Om du skaffar en tyngre sovsäck, får de andra bära mer av den gemensamma maten då?;-)

Raskesven
Ja.

I min kompiskrets florerar ett UL-fientligt ideal: Alla skall ha lika trevligt och dessutom komma fram tillsammans.

Alla förutsätts ha tagit med sig den utrustning de behöver för att trivas, och har råd att köpa. Detta leder till att innan turen startar går alla i tältlaget runt och provlyfter varandras ryggsäckar, deltagarnas bärförmåga bedöms, och sedan flyttas vikt mellan säckarna. Det tas mycket liten hänsyn till vad din egen grundpackning vägde.

Ibland förvånas jag över de tunga delikatesserna som kommer fram ur någons packning, men jag kommer aldrig på tanken att tacka nej när de generöst delar med sig.
 
handlar det egentligen inte om ett sätt att tänka.. ens mål bör vara att skaffa lättare utrustning inte tyngre, att bära tungt är inget självändamål.. sedan så kan vi dra detta till olika nivåer, vissa går så långt att dom använder pepsiburks kök o.s.v. andra nöjer sig med en lättare gas-brännare.. det hela underlättas av ett stort prylintresse vilket de flesta av oss har..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar