Har precis köpt ett Interrail kort och min första destination blir antingen schweiz eller Österike, Problemet är att jag har 0 koll på ländernas geografi och vart man ska åka.

Tanken med den här solo resan är inte att vara på resande fot hela tiden utan ta sig till någon mindre stad. glida runt lite där för att sedan smidigt kunna ta sig ut i naturen för att vandra, bada, campa och spendera några dagar där, sen tillbaka till stan för att åka till ett nytt ställe och göra samma sak igen!

Tar mer än gärna emot tips på mindre städer, vandring trails, sjöar, berg, allt som är fint att kolla på helt enkelt!

Vad säger lagen om att ha kniv medpackat i sin camping utrustning? hittar inget bra svar via google!
 
Du frågar om "vart man ska åka". Det är tyvärr närmast omöjligt att svara på eftersom båda länderna har "oändligt" med fantastiskt fina områden. Jag har dock ett tips baserat på egen erfarenhet, som tyvärr ligger i svindyra Schweiz: Området direkt söder om Interlaken (jag kommer just nu inte ihåg vad dalen heter).

Vad gäller vad man får ta med sig på flyget så beror det på om du har det i incheckat bagage eller i handbagaget - och tyvärr skiljer det sig mellan länder, ibland mellan flygplatser samt mellan flygbolag. En djungel med andra ord. I Sverige är dock Transportstyrelsen regler så detaljerade att man inte behöver kolla med flygplatserna, men lämpligen med aktuellt flygbolag. Vad gäller knivar i handbagage vid flyg från Sverige gäller enligt Transportstyrelsen gränsen 6 cm knivblad -se https://www.transportstyrelsen.se/s...ag-ta-med-mig-ombord/Vassa-foremal-knivar-mm/
 
Du frågar om "vart man ska åka". Det är tyvärr närmast omöjligt att svara på eftersom båda länderna har "oändligt" med fantastiskt fina områden. Jag har dock ett tips baserat på egen erfarenhet, som tyvärr ligger i svindyra Schweiz: Området direkt söder om Interlaken (jag kommer just nu inte ihåg vad dalen heter).

Vad gäller vad man får ta med sig på flyget så beror det på om du har det i incheckat bagage eller i handbagaget - och tyvärr skiljer det sig mellan länder, ibland mellan flygplatser samt mellan flygbolag. En djungel med andra ord. I Sverige är dock Transportstyrelsen regler så detaljerade att man inte behöver kolla med flygplatserna, men lämpligen med aktuellt flygbolag. Vad gäller knivar i handbagage vid flyg från Sverige gäller enligt Transportstyrelsen gränsen 6 cm knivblad -se https://www.transportstyrelsen.se/s...ag-ta-med-mig-ombord/Vassa-foremal-knivar-mm/
Haha exakt därför jag behöver hjälp, allt jag hittar är så vackert att det blir svårt att bestämma sig för något!

Jag kommer att resa med tåg!
 
Hur länge skall du vara ute? Antal resdagar med Interrail? Schweiz är dyrt både att resa i och logi men man kan spara pengar genom att resa med interrail och genom att laga maten själv. Innsbruck med omgivningar t ex Zillertal kan vara ett mer prisvärt alternativ. Skall du tälta? Typ hostel är sannolikt smart när du reser ensam.

Mindre kända orter är generellt billigare. Slovenien kan vara ett bra alternativ.

Charmen med interrail är att man kan ändra sig och följa tips vartefter.

Att ha kniv för camping nerpackad är inget problem.
Titta i gamla trådar för mera detaljerade tips. FB-gruppen tågsemester är mkt bra för interail och där kan du få alla tips du behöver.

Thure
 
Du frågar om "vart man ska åka". Det är tyvärr närmast omöjligt att svara på eftersom båda länderna har "oändligt" med fantastiskt fina områden. Jag har dock ett tips baserat på egen erfarenhet, som tyvärr ligger i svindyra Schweiz: Området direkt söder om Interlaken (jag kommer just nu inte ihåg vad dalen heter).
Tänker du på Lauterbrunnen? Häftigt, fina vandringar bl a nedanför Eigers nordvägg.

Thure
 
Åk till Österrike ! När du är där kan du lätt kolla in mängder med vandringar och saker att göra. Ganska billigt, lätt att åka runt med lokaltåg osv. Schladming tex, bra ställe att börja på. :)
 
Hur länge skall du vara ute? Antal resdagar med Interrail? Schweiz är dyrt både att resa i och logi men man kan spara pengar genom att resa med interrail och genom att laga maten själv. Innsbruck med omgivningar t ex Zillertal kan vara ett mer prisvärt alternativ. Skall du tälta? Typ hostel är sannolikt smart när du reser ensam.

Mindre kända orter är generellt billigare. Slovenien kan vara ett bra alternativ.

Charmen med interrail är att man kan ändra sig och följa tips vartefter.

Att ha kniv för camping nerpackad är inget problem.
Titta i gamla trådar för mera detaljerade tips. FB-gruppen tågsemester är mkt bra för interail och där kan du få alla tips du behöver.

Thure
Tja, kör en 7 dagars biljett och tanken är att stanna minst 2-3 dagar på varje ställe där sker vandring och camping, kör hängmatta med tarp o buggnet!

Som jag har fattat så gäller interrail kortet i en månad, och 7 dagar är faktiskt restid!


Gör inget om staden i sig är dyr, kmr ej bo på hotell samt äta ute någon gång bara, åker iväg för natur och vandring🙂

Tack för tipsen på destinationer, ska absolut kika på det!
 
Det finns en del restriktioner för freecamping i alpländerna. Inget jag kan själv du kanske får tips om detta av andra i tråden. Jag vet att det finns mycket info om än eventuellt lite inaktuell på Peter Hackmans hemsida http://www.huthyfs.com/

Thure
 
(...) tanken är att stanna minst 2-3 dagar på varje ställe där sker vandring och camping, kör hängmatta med tarp o buggnet! (...)
Tänk på att det är striktare regler kring flerdagarscamping, än om du bara slår läger på kvällen och river det hyfsat tidigt på morgonen.
Tänk också på att det mesta av de finare vandringssträckorna ligger över trädgränsen, så valet av hammock som nattläger kommer att begränsa dig rätt mycket, och tvinga dig att gå upp-och-ner många höjdmeter varje dag, och de transportsträckorna brukar också vara rätt trista.

Det smidigaste och skönaste sättet att ta sig fram i Alperna har för min del varit att INTE slå den sortens basläger du är inne på - utan ha med sig ett litet tält (eller tarp), slå upp det lite diskret sent på kvällen (fråga dock bonden på fäboden om lov, om hen är där), försvinna tidigt på morgonen, och hålla sig uppe bland de vackra vyerna i många dagar i sträck.
 
Tänk på att det är striktare regler kring flerdagarscamping, än om du bara slår läger på kvällen och river det hyfsat tidigt på morgonen.
Tänk också på att det mesta av de finare vandringssträckorna ligger över trädgränsen, så valet av hammock som nattläger kommer att begränsa dig rätt mycket, och tvinga dig att gå upp-och-ner många höjdmeter varje dag, och de transportsträckorna brukar också vara rätt trista.

Det smidigaste och skönaste sättet att ta sig fram i Alperna har för min del varit att INTE slå den sortens basläger du är inne på - utan ha med sig ett litet tält (eller tarp), slå upp det lite diskret sent på kvällen (fråga dock bonden på fäboden om lov, om hen är där), försvinna tidigt på morgonen, och hålla sig uppe bland de vackra vyerna i många dagar i sträck.
Under mina 31 bergsvandringssomrar lärde jag mig ganska kvickt vad som fungerar och vilka regler som gäller i olika regioner. Var det folk som arbetade på platsen var det självklart att ge mig tillkänna -- då fick man på köpet tips om ideala ställen. T ex en gång i Schweiz var det ett par från Bozen som brukade sätern den sommaren -- de bjöd mig på ett kvällsmål med tyrolska specialiteter, Etc. Att vänta till sent med att ställa upp tältet föll mig aldrig in om inte lagen stadgade det (som i diverse franska nationalparker, 19-09). Tältet måste få chans att torka mallan etapperna.
 

Liknande trådar