Första "prov" vandringen.

Jag tycker den ärliga frågeställningen från TS och sedan andra som funderat visavi de svar som skrivits här är väldigt lärorikt. För det första en eloge till de bra svaren från mycket erfarna och duktiga som även jag själv lärt mig av trots ett rikt naturliv sedan barnsben på sextiotalet mm.

Sedan är det fint att få ta del av de tankegångar kring ett enkelt liv i "spenaten" som jag själv inte ens reflekterat över. I en allt mer urbaniserad värld så är exempelvis mörkret i skogen med dess ljud en upplevelse som kanske inte jag tänkt på föränn nu. Jag hade en pojk med mig på jakten som aldrig hade bott i tält eller skitit i det fria. Han öppnade mina ögon. Vad vi lärde varandra efter några dagar var fantastiskt. Jag kanske kunde ge honom något från mitt liv och det han gav mig var absolut något lärorikt till mig att reflektera över.

Hemmablind var ordet och känslan över mig själv efter detta. Jag som tyckt mig vara så klok.

Sent ska syndaren vakna....

Så många, speciellt ungdom borde få på ett enkelt och otvunget vis få vistas i vår natur. Utan jakt på märkeskläder och andra attribut.

Låt inte dagens krämare hindra den glädje och lycka som våra förfäder upplevde långt innan dagens prylhets skapade de obefintliga hindren.

...
Angående det här med käket köper ni färdig torrmat för typ 80 kr/ portion eller fixar ni eget torrkäk!
...
Så mycket hemtorkat som möjligt. Det blir både nyttigare och billigare men kräver en del jobb. Brukar också komplettera med torkade rotfrukter och grönsaker som man kan köpa på nätet.

Föredrar att man kan bestämma portionsstorleken, för mig är färdigrätterna oftast lite för snålt tilltagna. För en typisk vandring på en - två veckor i fjällen brukar jag ha med mig ca 2 - 3 frystorkade färdigrätter och resten hemmaförberedda portioner med hemtorkat, m.m.

Vi är också nybörjare, jag Micke är 40 år sambon Maria 37år. Det var kanske 200 höjdmeters stigningar på våran vandring och det går ju rejält mycket tyngre i uppförsbacke! Vi gick ca 1,2 mil första dagen och ca 4-5 km dag två. Då vi båda kände att det skulle vara skönt att ha gått en bra bit över hälften första dagen! Men det var rejäl träningsverk dagarna efter... det får man ta.
Jätte trevligt hade vi och dessutom tur med bra väder.

18 kg är tämligen tungt i nästan vilken terräng som helst, om man inte är van. Det handlar nog inte bara om att "orka", utan om att bära rätt - kroppen behöver vänjas (snarare än tränas) vid den ovana aktiviteten och belastningen. När jag provgår min packning på våren är det dels för att känna att den sitter bra, dels för att få in en bra hållning.

Tack allihopa för bra och tydliga svar.

Angående det här med käket köper ni färdig torrmat för typ 80 kr/ portion eller fixar ni eget torrkäk!

Jag ska fanimej köpa en portion torrkäk typ Real turmat och prova hur det smakar! Kan ju slå upp tältet i trädgården i helgen och låtsas att jag är i fjällen nånstans och smaska lite på torrkäket:)

Ha det bra!

Färdigtorkad turmat är ett enkelt sätt att testa, jag tycker generellt de är goda, men lite för salta och dåligt kryddade för min smak, men smaken varierar naturligtvis.
Går man sällan på tur kan man torka själv i ugn eller köpa färdigt, men ska man ofta ut tjänar man på att köpa en mattork och vacuumpackare.
Det tjänar man in på någonstans under 100 måltider, neråt 50 om man tänker ekonomi när man köper maten.
Det är definitivt inte det första att tänka på för nybörjaren.. :)

Kolla in "Majjens" blogg här på utsidan.
Tack för den passningen, Erik!
Jag har några fantastiska vandringsupplevelser i Bergslagsnatur. Det kan kanske vara svårt att hitta dem när man botaniserar på min sida. Här kommer några länkar som jag hoppas kan locka TS Mikael.
Naturreservatet Kaljoxadalen ska jag själv besöka igen nästa helg.
Kindla naturreservat är ett fantastiskt område med många möjligheter att kombinera turer. Malingsbo-Kloten - som Erik nämner är också lockande i höstskrud. Silverleden hör också till de absoluta favoriterna.
Hoppas att något av detta kan locka dig. Hör gärna av dig med frågor.

HåkanF

Tack allihopa för bra och tydliga svar.

Jag ska fanimej köpa en portion torrkäk typ Real turmat och prova hur det smakar! Kan ju slå upp tältet i trädgården i helgen och låtsas att jag är i fjällen nånstans och smaska lite på torrkäket:)

Ha det bra!

Jag köper själv aldrig någon "turmat" utan försöker plocka ihop lämpliga produkter i snabbköpet.
Torka själv är jag för lat för - sist jag torkade köttfärs möglade den en aning under turen.

Min middag kan t ex bli snabbkokta makaroner eller spaghetti med någon soppa eller pulversås. Tidigare blev det ofta Knorrs Spaghetteria, men det verkar svårt att få tag i vettiga sorter i butiken - av någon anledning får jag tag i bättre i Schweiz.

Mitt morgonmål är mjölk (gärna Nido) med någon blandning av nötter och fröer.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg