Hejsan!
Första inlägget här på Utsidan, dock har jag varit en flitig läsare en längre tid
Efter ungefär ett halvårs hysteri kring jakten på det ultimata tältet till mig, sambon samt hund har jag ikväll äntligen lagt beställning på ett. Sista månaderna har jag knappt fått ta ordet "tält" i mun för sambon och tillika flickvännen. Hon verkar på något sätt ha fått för sig att det här med att välja utrustning - och framförallt tält - inte "är hela världen". Ja herregud, kan man ha mer fel? =)
Tältet jag var ute efter skulle väl egentligen matcha följande krav:
* 4-säsongs tält som står emot 100m/s utan att duken rör sig.
* Stort och rymligt på insidan - helst kunna spela fotboll om vädret utanför är ansträngt.
* Inte väga något alls.
* Ha ett ruskigt litet footprint, ska kunna sättas upp precis överallt.
* Jag ska behöva leta med ficklampa efter det i min 20L-ryggsäck.
* Tältet ska överleva mina barnbarn.
* Inte kosta mer än en tonfiskburk.
Nåja. Det visade sig ganska snart för mig - som för alla er andra - att jakten på tält handlar om kompromisser. Med tiden så visade det sig att jag kunde kompromissa på ganska mycket.
Jag gjorde en ny, den här gången lite mer seriös, lista på önskemål:
* Lättrest
* Väga så lite som möjligt (med avkall på annat som följd)
* 3-säsongs
* Kunna hantera vind så bra som möjligt - men jag har inte för avsikt att placera mig högst upp på en bergstopp i onödan.
* Dubbelvägg, kunna lämna innertältet hemma när så önskas.
Så.... Efter att (som det känns) läst och jämfört vartenda tält på marknaden så slutade det nu ikväll med att jag beställde:
*trumvirvel*
Tarptent Stratospire 2 - http://www.tarptent.com/stratospire2.html
Jag är oerhört pirrig och ser fram emot att få börja sätta tältet på prov under kontrollerade former!
Nu är en sak avbockad på listan över nyinköpen som ska göras inför kommande säsong. Känns härligt!
Ni får ursäkta för en lång och utdragen första post, men jag behövde ventilera lite.
Första inlägget här på Utsidan, dock har jag varit en flitig läsare en längre tid
Efter ungefär ett halvårs hysteri kring jakten på det ultimata tältet till mig, sambon samt hund har jag ikväll äntligen lagt beställning på ett. Sista månaderna har jag knappt fått ta ordet "tält" i mun för sambon och tillika flickvännen. Hon verkar på något sätt ha fått för sig att det här med att välja utrustning - och framförallt tält - inte "är hela världen". Ja herregud, kan man ha mer fel? =)
Tältet jag var ute efter skulle väl egentligen matcha följande krav:
* 4-säsongs tält som står emot 100m/s utan att duken rör sig.
* Stort och rymligt på insidan - helst kunna spela fotboll om vädret utanför är ansträngt.
* Inte väga något alls.
* Ha ett ruskigt litet footprint, ska kunna sättas upp precis överallt.
* Jag ska behöva leta med ficklampa efter det i min 20L-ryggsäck.
* Tältet ska överleva mina barnbarn.
* Inte kosta mer än en tonfiskburk.
Nåja. Det visade sig ganska snart för mig - som för alla er andra - att jakten på tält handlar om kompromisser. Med tiden så visade det sig att jag kunde kompromissa på ganska mycket.
Jag gjorde en ny, den här gången lite mer seriös, lista på önskemål:
* Lättrest
* Väga så lite som möjligt (med avkall på annat som följd)
* 3-säsongs
* Kunna hantera vind så bra som möjligt - men jag har inte för avsikt att placera mig högst upp på en bergstopp i onödan.
* Dubbelvägg, kunna lämna innertältet hemma när så önskas.
Så.... Efter att (som det känns) läst och jämfört vartenda tält på marknaden så slutade det nu ikväll med att jag beställde:
*trumvirvel*
Tarptent Stratospire 2 - http://www.tarptent.com/stratospire2.html
Jag är oerhört pirrig och ser fram emot att få börja sätta tältet på prov under kontrollerade former!
Nu är en sak avbockad på listan över nyinköpen som ska göras inför kommande säsong. Känns härligt!
Ni får ursäkta för en lång och utdragen första post, men jag behövde ventilera lite.