Första förband, piller och andra nödvändigheter

Venflon; sa:
Jag har lite svårt att se meningen med ett första förband. Klarar man sig med ett första förband så hade man klarat sig utan.

Kan du utveckla det där lite? Framförallt "klara sig"-biten.

Ett första förband har man ju främst för att det skall vara lätt och smidigt. Jag kan komma på ett dussintal olika skador där ett första förband är jättepraktiskt och svårt att ersätta med nåt annat.

Ex. man slinter med kniven och skär ett rejält snitt i handen. Inte livshotande, men blöder rätt bra och med en blödande hand så är det inte direkt läge att ta fram saker ur ryggsäcken och börja tillverka nån slags improviserat förband. Då är det betydligt enklare att slita fram första förbandet.
 
Mitt svar var kanske lite tillspetsat men som på den skadan du tar upp skulle några kompresser räcka lika bra för att stoppa blödningen. Så jag behåller min åsikt men förstår hur du menar
 
Jag köpte mig ett lifesystems trekker first aid kit för nån vecka sen, mycket för att det är bra att ha en grund i sitt utbud, och för att väskan är så seriös!

Den innehöll
1 m 40mm brett plåster (som man klipper) som verkar tåla vatten bra
16 paracetamol-tabletter
1 sax, som faktiskt är vass
4 st styckförpackade våtservetter
1 rulle bandage
1 rulle gasbinda
10 st säkerhetsnålar
1 par (förpackade) latexhandskar
1 liten rulle kirurgtejp, (2 st 6mm breda remsor, är 10 m totalt tror jag)
1 (förpackad) platta som "low adherent absorbent dressing for cuts grazes and minor burns"
1 (förpackad) none woven swabs, som jag först nu kommer på kanske är flera små lappar och inte en enda..

Och nu, när jag ahr varit ute med den 5 dagar, så har det gått åt 3 st våtservetter och lite kirirgtejp, och några cm plåster..

Imårrn ska jag på blodcentralen och ska försöka deleala till mig ett sk spentförband. Och så ska jag ha i en daur-binda.. dessa 2 ska ersätta det bandage (som ser rätt glest ut) och nuvarandra gasbinda..
Ska nog ta bort latexhandskarna, och fixa nya våtservetter..
Och leukoplast ska tillkomma..

Eller kan det va en bra idé att fixa små rutor med papper/tyg och ta med en liten flaska med typ etanol-lösning? Så man kan fixa egna hyffsat sterila servetter att tvätta med?

Oj, jag glömde, i paketet finns en liten liten bok "Primare Care & travel health guide", så det är högläsning ur den om kvällarna ;)

Total vikt i nuvarande form är 220 gram, inkl väska..
en väska i ripstopmaterial med massor av fästen, vattenavstötande dragkedja och 2 fickor (1 "stor" med dragkedja).. och den är typ 5*8*13 cm stor, och jag vågar ha den på utsidan väskan så länge det inte regnar.
[Ändrat av lleberg 2007-04-22 kl 14:20]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg