Förslag på multifuelbrännare till Trangia

Whisperlight Int är både lågt, lätt, inbyggnadsbart utan stor verkstad samt funktionellt. Vi är nöjda med vårt. Flera klagar över pumpen men vi har aldrig haft problem med vår. Kanske handlar det om hantering oxså? Förvisso lämnar vi trangiorna mest hemma och kör folievarianten eller snögropskök, båda ger gott vindskydd, 2,5 och 4,5l kittlarna avänds däremot flitigt.

Nu har jag testat hemma. Jag fixade en skåra cirka 1 cm bred och 3 cm hög på motsatta sida om luftintaget på Trangia. Satte sedan mitt Nova+ där brännaren borde vara och körda igång som vanligt. Hällde upp iskallt vatten fullt i den stora kastrullen (Trangia 25) och lät den stå i kylen 5 minuter. Koktiden blev sedan cirka 7 minuter vilket är helt jämförbart med de tester som gjorts på Trangias egna brännare.

Ljudnivån sänks ungefär 10 decibel på maxstyrka och 20 decibel på minsta effekt enligt finskt test. Detta är fördelen med Trangia. Nackdelen är att du inte ser lågan och det blir krångligare tycker jag att reglera den då du får lyfta på hela kastrullen och kolla.

Nu var det väl dock det gastronomiska finliret som trådskaparen var ute efter med sitt Trangia antager jag. Man kan sjuda utan problem och får två kastruller och en stekpanna att jobba med. Jag skulle nog ta med in etapotkastrull och koka upp vattnet direkt på Nova-brännaren "som det är tänkt" liksom för det går mycket fortare. Och så får man ju en extra kastrull med sig också och det kanske inte är fel?

Om jag har med mig bilen eller jag bär tungt och skall ha lite lyxigare mat till mina kompisar så kommer garanterat denna lösning få följa med. Går jag ensam är fortfarande Trangia-lösningen på tok för tung.

mmm. att borra upp en litet titthål för att studera lågan tror jag inte skulle påverka trangiaköket nämnvärt. Har också saknat möjligheten att se både storleken på lågan och hur det brinner då och då...

det mesta av ljudet skapas av lågans virvlar och koppbrännaren ger helt klart väldigt turbulent förbränning

Det är förvånande att inte primus och optimus kan göra en hattbrännrainsats till koppbrännarna i tex. pressad rostfritt plåt - man har gjort det förr (även om det var mer massivt) så varför inte nu ???

mmm. att borra upp en litet titthål för att studera lågan tror jag inte skulle påverka trangiaköket nämnvärt. Har också saknat möjligheten att se både storleken på lågan och hur det brinner då och då...

det mesta av ljudet skapas av lågans virvlar och koppbrännaren ger helt klart väldigt turbulent förbränning

Det är förvånande att inte primus och optimus kan göra en hattbrännrainsats till koppbrännarna i tex. pressad rostfritt plåt - man har gjort det förr (även om det var mer massivt) så varför inte nu ???

Jo, men lösningen på ljudproblemet finns ju på http://home.comcast.net/~bigdog660/Bluewater_Stove_Restoration/Main_Page.html

F.ö. är det ju fler tillverkare med ljudliga koppbrännare, t.ex. MSR, som gott kunde ha lösa mössor till sina koppbrännarkök som tillbehör.
/Niklas

Whisperlight Int är både lågt, lätt, inbyggnadsbart utan stor verkstad samt funktionellt. Vi är nöjda med vårt. Flera klagar över pumpen men vi har aldrig haft problem med vår. Kanske handlar det om hantering oxså? Förvisso lämnar vi trangiorna mest hemma och kör folievarianten eller snögropskök, båda ger gott vindskydd, 2,5 och 4,5l kittlarna avänds däremot flitigt.

Även MSR Simmerlite borde gå att bygga in i Trangia, om man lossar benen och gör en skåra i vindskyddet för förvärmningsslingan. Förvisso är MSR Simmerlite ett rent bensinkök, om än ett mycket trevligt sådant. MSR Simmerlite har relativt bra regleringsmöjlighet p.g.a. kort bränsleslang samt är relativt tyst, jämfört med en del "racketmotorer".

Även MSR XGK II går utmärkt att bygga in i ett Trangia. Används en hajkbricka under köket, så bör en kloss med lämplig höjd skruvas/limmas fast under själva brännaren. Är det något kök som är Multifuel, så är det onekligen ett MSR XGK! :)
/Niklas

Senast ändrad:
Det finns några utgångna kök, Optimus Explorer och KAP Artic, som funkade alldeles utmärkt i ett Trangia. De var dessutom mycket tysta jämfört med de moderna koppbrännare. Hittas bäst på blocket, second hand och radannonser.
/Niklas

Flera av hattskoppbrännarköken 111 och 85 Loke har jag sett brukas med Trangia, relativt, tyst, reglerbart men pga vikten tunga kompinationer. Hacket i undre vindskyddet för ett 111 blir ett rejält hål.
Titthål i övre vindskyddet jag från tiden då jag brukade Explorer i Trangiat.
Hattkoppsbrännare är så mycket behagligare att bruka att den vikten är väl motiverad.
GXK med hattbrännare hade säkert varit en given succe. Effektstarkt och reglerbart samt behagligt ljud i en mix gör ett sannorlikt vinnande koncept.

Flera av hattskoppbrännarköken 111 och 85 Loke har jag sett brukas med Trangia, relativt, tyst, reglerbart men pga vikten tunga kompinationer. Hacket i undre vindskyddet för ett 111 blir ett rejält hål.
Titthål i övre vindskyddet jag från tiden då jag brukade Explorer i Trangiat.
Hattkoppsbrännare är så mycket behagligare att bruka att den vikten är väl motiverad.
GXK med hattbrännare hade säkert varit en given succe. Effektstarkt och reglerbart samt behagligt ljud i en mix gör ett sannorlikt vinnande koncept.

Jag förmodar att du med GXK avser MSR XGK :) I så fall håller jag med dig, möjligtvis med tillägget att ett MSR XGK med dubbla reglage och en (löstagbar) hattbrännare borde bli en dundersuccé - både som självständigt kök och inbyggt i Trangia.
/Niklas

Jag förmodar att du med GXK avser MSR XGK :) I så fall håller jag med dig, möjligtvis med tillägget att ett MSR XGK med dubbla reglage och en (löstagbar) hattbrännare borde bli en dundersuccé - både som självständigt kök och inbyggt i Trangia.
/Niklas

Ja!! Fast jag vill ha stabilare pump också, typ primus, inte för att jag knäckt nån, men...
Däremot vill jag bara ha ett reglage, så lite som möjligt som kan gå fel...

Ja!! Fast jag vill ha stabilare pump också, typ primus, inte för att jag knäckt nån, men...
Däremot vill jag bara ha ett reglage, så lite som möjligt som kan gå fel...

Vill du ha en felsäker brännare så borde ju Trangias spritbrännare vara svårslaget på just den punkten. Att den sedan förlorar stort mot XGK på en massa andra punkter hör ju inte hit... :)
/Niklas

Vill du ha en felsäker brännare så borde ju Trangias spritbrännare vara svårslaget på just den punkten. Att den sedan förlorar stort mot XGK på en massa andra punkter hör ju inte hit... :)
/Niklas

Använder bara mitt xgk på vintern, så då förlorar spritbrännaren väääldigt stort på typ alla punkter. =)
När det är kallt får man ju förvärma spriten också...

Det är ju till det deras "Vintertillsats" är skapad - så att man kan ha en liten mysig brasa brinnande där direkt under spritbrännarens förrådsvolym..!

Tacka vet jag mitt Kap...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
brigas Lättare kök-ge förslag! Kök och brännare 10
Snödrivan T sprit på ica Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg