Förslag på led!

Hallå! Är nygammal här på forumet! Vandrade mycket för många år sedan och har nu kommit igång igen, bla Grövelsjön 6 dygn med min 10:åriga dotter förrförra året. Det var fantastiskt kul!

Nu ska jag vandra med min tjej. Vi funderar på Jämtlandstriangeln. Jag var där för säkert 20 år sedan. Men skulle vilja ha lite alternativ dit det är enkelt att ta sej med tåg och buss. Vad skulle ni rekommendera i höjd med Åre ungefär, fjällnatur där man kan hänga 4 dygn med vandring ungefär en mil om dagen, och tälta såklart?

Ha det fint i sommar 😎
AN

Trevligt att vandra med barn :)

Om an vill kunna resa kollektivt så är det främst olika turer i Jämtlandsfjällen som gäller, även om det givetvis är möjligt att ta sig till exempelvis Grövelsjön med buss.

Jämtlandstriangeln är fin, men då behöver man vara bekväm med att gå längre än en mil om man är ute 4 dagar. Ett alternativ i samma område, om vädret är fint, är att starta nere i Enafors och gå leden genom Snasahögarna via Silverfallet med avslutning i Storulvån. Förvisso en ganska jobbig första dag, men utsikten uppe vid passet är storslagen. Vet att det finns en bra tältplats uppe vid vindskyddet.

Ett annat alternativ kan ju vara att hoppa av tåget i Undersåker och ta bussen in till Vålådalen. Finns massor av fina turer där, men min favorit är att gå in till Stensdalen. Vill man få till en rundtur kan man till exempel gå mot Vålåstugorna på vägen tillbaka och sen vika av på leden ner mot Vålådalen. Även här uppe finns det fina tältplatser, ungefär där lederna möts. Om man kan tänka sig att gå en liten bit oledat är det även fint att gå bort till Kyrkstenen och sen gå den vägen tillbaka via Nulltjärnarna. Vid fint väder finns det en fin badstrand vid Nulltjärn.

/ Stefan

Om an vill kunna resa kollektivt så är det främst olika turer i Jämtlandsfjällen som gäller, även om det givetvis är möjligt att ta sig till exempelvis Grövelsjön med buss.

Jämtlandstriangeln är fin, men då behöver man vara bekväm med att gå längre än en mil om man är ute 4 dagar. Ett alternativ i samma område, om vädret är fint, är att starta nere i Enafors och gå leden genom Snasahögarna via Silverfallet med avslutning i Storulvån. Förvisso en ganska jobbig första dag, men utsikten uppe vid passet är storslagen. Vet att det finns en bra tältplats uppe vid vindskyddet.

Ett annat alternativ kan ju vara att hoppa av tåget i Undersåker och ta bussen in till Vålådalen. Finns massor av fina turer där, men min favorit är att gå in till Stensdalen. Vill man få till en rundtur kan man till exempel gå mot Vålåstugorna på vägen tillbaka och sen vika av på leden ner mot Vålådalen. Även här uppe finns det fina tältplatser, ungefär där lederna möts. Om man kan tänka sig att gå en liten bit oledat är det även fint att gå bort till Kyrkstenen och sen gå den vägen tillbaka via Nulltjärnarna. Vid fint väder finns det en fin badstrand vid Nulltjärn.

/ Stefan

/ Stefan
Å perfekt ska genast plocka upp kartprogrammet och kolla in! Jag gillar just Grövelsjön för det är så enkelt att ta se dit.

Finns som jag förstår det bara ett sätt att ta sej till Storulvån nu för tiden och det med bussen från Duved 09 nånting?!

Jag går helst oledat(där man får såklart), bättre naturupplevelse med bara karta och kompass i fickan. Ta ut riktning och förstå terrängen för att ta sej runt själv, men det går inte lika fort såklart.

Tack för tipsen Stefan 👍

Eftersom du föredrar att gå oledat (blev lite fintad av rubriken :)) så bara måste jag pitcha in en tripp till Ljungdalen som ett alternativ. Man tar tåget upp till Östersund och hoppas sen på buss till Lungdalen. Lite krångligare resa, men Dunsjöfjället / Lunndörrsfjällen är lite av ett favoritområde när det kommer till Jämtlandsfjällen. Och med lite tur kanske sittliften upp på Norra Lungdalsberget är öppen.

/ Stefan

Ett annat tips är givetvis Norge som är lätt att nå kollektivt beroende på varifrån ni utgår. Ett exempel är Rondane som nås med tåg till Otta och buss till utgångspunkten Mysusaeter:

Eftersom du föredrar att gå oledat (blev lite fintad av rubriken :)) så bara måste jag pitcha in en tripp till Ljungdalen som ett alternativ. Man tar tåget upp till Östersund och hoppas sen på buss till Lungdalen. Lite krångligare resa, men Dunsjöfjället / Lunndörrsfjällen är lite av ett favoritområde när det kommer till Jämtlandsfjällen. Och med lite tur kanske sittliften upp på Norra Lungdalsberget är öppen.

/ Stefan
Haha tack! Ja lite led kommer man ju inte undan och kan ju vara bra att gå där man vet att man kommer till någon stuga snabbt på en led om det kniper 😂👍

Ett annat tips är givetvis Norge som är lätt att nå kollektivt beroende på varifrån ni utgår. Ett exempel är Rondane som nås med tåg till Otta och buss till utgångspunkten Mysusaeter:
Tack smux ska kolla in den!

Jättekul med massa förslag 👍👍👍

+1 på Ljungdalen! Helagsområdet är fantastiskt, och även om där kan vara mycket folk så slipper man den värsta Jämtlandstriangeltrafiken. För några år sen kunde man ta länstrafikbuss till Funäsdalen, och sen en förbeställd "länstrafiktaxi" (till samma taxa) till Ljungdalen, men jag vet inte om den möjligheten finns längre.

Annars är ju Funäsdalen ett alternativ också. Det är några km vandring till trädgränsen därifrån, men jag tänker att det borde vara hyfsat lätt att ta sig till Ramundberget eller Tänndalen/Fjällnäs (taxi?) eller nåt, och sen är det bara att knata upp på fjället som man har lust. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Galnakocken Förslag på vandrinsled Vandringsleder 1
Phantazmagore Förslag på bot mot oredan i sveriges leder. Vandringsleder 44
fekki Förslag på 3-dagarsvandring kring Stockholm Vandringsleder 7
David Kilström Förslag på vandringar 5-7 dagar Vandringsleder 0
gustavåberg Förslag på vandring Kebnekaise - Abisko? Vandringsleder 5
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
vandraren 47 Förslag att göra liknande Keb classic på sommaren Vandringsleder 0
magus Förslag på tur, Stora Sjöfallet/Padjelanta? Vandringsleder 13
Aronbaron 3 dagar i grövelsjön - förslag? Vandringsleder 0
MSE lövskogsvandring på hösten Vandringsleder 9
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg