Försäkringar

Då jag snart fyller 25 och min olycksfallsförsäkring inte räcker till efter denna aktningsvärda (?) ålder tänkte jag kolla om det är någon som har tips på bra bolag/försäkringar.

Min nuvarande försäkring (i Folksam) gillar inte att jag sportar, klättrar, paddlar etc.

Lite tips

Eftersom jag jobbade på ett försäkringsbolag innan jag började plugga så har jag lite kännedom om olycksfallsförsäkringar. Trygg-Hansa/Holias olycksfalls-sjukförsäkring är nog en av mest heltäckande man kan få på marknaden i dag. De är dock ganska dyra. Billiga och relativt bra brukar LF alltid vara. Men eftersom du kommit upp i en viss ålder och det kankse bara går att teckna grundskydd( ingen sjuk och begränsad olycka) så spelar det faktisk mindre roll vilket bolag du väljer, då grundskyddet rent ersättningsmäsigt inte skiljer sig så mycket.

Det som är viktigt är att de flesta bolagen har undantag när man ägnar sig åt idrott eller friluftsaktiviteter. Det är ingen av bolagen som försäkrar någon som ägnar sig organiserad idrott. Där får man hoppas på att den klubben eller det riksförbund som man idrottar i/för har en medföljande försäkring. Man kan ofta teckna ett idrottstillägg på sin olycksfallsförsäkring men det är ganska dyrt. Dessutom undantar många av bolagen riskfyllda aktivitet i sina försäkringar såsom bla fallskärmshoppning. Här kan det vara bra att noga kolla upp så att något man anser viktigt inte är undantaget.

Men ring och kolla med många olika bolag, specificera dina krav och kolla upp om det inte finns något billigare aternativ genom fack/förening/skola eller arbete.

Mvh Josef

Klättar du?

I så fall har du automatiskt en klätterförsäkring om du är med i en klubb ansluten till Svenska Klätterförbundet. Naturligtvis finns vissa begränsningar (Arktis mm) men "Försäkringen gäller vid olycksfallskada som inträffar under utövande av aktivitet inom klättersport samt under direkt färd till sådan aktivitet."

Fint ska det låta!
Du kan läsa mer här!

Det är ju inte omöjligt att andra förbund fått till sådana här försäkringar men jag vet bara om denna.

/H

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kite Försäkringar Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg