Försäkringar

[/QUOTE]

Det som kanske är viktigast och som kan vara svår att känna till något om är hur försäkringsbolaget är att ha att göra med. Betalar de ut pengarna utan att bråka eller måste man ha en advokat som ska bråka åt en för att få ut det man har rätt till. Är riktigt dyrt att bråka med försäkringsbolag så därför är det väldigt viktigt att ha ett försäkringsbolag som man slipper bråka med.

[/QUOTE]

Hej Johan! Jag är själv i försäkringsbranschen (och därför lite partisk antar jag) och jag ville bara bemöta det du sa om bolagets skadereglering. Jag har arbetat på ett flertal bolag med skadereglering och jag kan ärligt säga att inget av dessa har haft någon slags policy som går ut på att man ska "bråka" med kunderna! Skadereglerarens uppgift är att ge kunden den ersättning han har rätt till enligt de villkor som gäller för den köpta försäkringen. Visst kan det ibland bli diverse tvister men många av dessa beror tyvärr på att kunden har en uppfattning om försäkringens omfattning som inte överensstämmer med verkligheten..

Sedan kan det förstås skilja mellan de anställdas kompetens hos olika bolag och även mellan olika handläggares kompetens inom samma bolag.

När det gäller din olycksfallsförsäkring så verkar det som om de har höjt priset nu enligt deras hemsida:

"Vad kostar Förstas olycksfallsförsäkring
Du har tre olika alternativ:
A) 500 000 kronor kostar 375 kronor per år
B) 750 000 kronor kostar 450 kronor per år
C) 1 000 000 kronor kostar 600 kronor per år"

Tyvärr fanns inte de fullständiga villkoren för denna försäkring med på deras hemsida men jag är rätt övertygad om (men jag kan ha fel) att den inte täcker t ex vård- och sjuktransportkostnader utomlands fullt ut ! (rena olycksfallsförsäkringar gör sällan det). Troligen måste du komplettera med en reseförsäkring då du reser utomlands och då kan det vara bra att känna till att villkoren för denna säger att försäkringen gäller vid bl a "bergsklättring (med rep)" men däremot inte vid "bergsklättringsexpeditioner" eller vid "Friklättring/klättring utan rep" eller vid "Isklättring".

Ska man kunna bedöma en försäkrings omfattning helt korrekt så måste man dessvärre läsa de fullständiga villkoren och inte bara en sammanfattning eller en reklambroschyr som i många fall framhäver fördelarna men tyvärr många gånger inte nämner undantagen..

Tillägg: Jag hittade de fullständiga villkoren för olycksfallsförsäkringen på deras hemsida och de säger inget om att läke- och resekostnader utomlands inte skulle ersättas, bra!

[Ändrat av mielo 2003-08-04 kl 22:54]

mielo; sa:
Hej Johan! Jag är själv i försäkringsbranschen (och därför lite partisk antar jag) och jag ville bara bemöta det du sa om bolagets skadereglering. Jag har arbetat på ett flertal bolag med skadereglering och jag kan ärligt säga att inget av dessa har haft någon slags policy som går ut på att man ska "bråka" med kunderna! Skadereglerarens uppgift är att ge kunden den ersättning han har rätt till enligt de villkor som gäller för den köpta försäkringen. Visst kan det ibland bli diverse tvister men många av dessa beror tyvärr på att kunden har en uppfattning om försäkringens omfattning som inte överensstämmer med verkligheten..

Menade inte att någon skulle ha det som policy att bråka. Vet dock dom som riktakt krav mot försäkringsbolag som dom haft rätt till och bara fått igenom en del trotts att dom haft rätt till allt enligt avtalet. Efter att jurist kopplades in betalde bolaget ut pengarna och skyllde på mänskliga faktorn. Hände engång till med samma bolag innan de han byta bolag denna gång räckte det med att nämna den först händelsen.

Har själv varit med om motsattsen också. Efter att ha riktat krav mot bolaget kontaktade de oss och frågade om vi inte haft kostnader för vissa saker som vi inte viste att vi hade rätt till och sådant vi glömt att ta upp. har vid 2 tillfällen fått igenom mer än vad vi egentligen haft rätt till via ett bolag. Sådant som vi nog inte skulle fått igenom via andra bolag. Har även varit med om att det varierat mellan 2 dagar och över 3 månader att få ut pengarna. Även längre vid ett fall men dom kontaktade mig och beklagade det och så slapp jag självrisken så då blev jag nöjd.

Om man själv inte är så påläst på vilkoren är det stor skillnad om de "missar" att betala ut pengar man har rätt till eller om de informerar om pengar som man inte visste att man hade rätt till.

Sedan kan det förstås skilja mellan de anställdas kompetens hos olika bolag och även mellan olika handläggares kompetens inom samma bolag.

Ja självklart!

När det gäller din olycksfallsförsäkring så verkar det som om de har höjt priset nu enligt deras hemsida:

"Vad kostar Förstas olycksfallsförsäkring
A) 500 000 kronor kostar 375 kronor per år
B) 750 000 kronor kostar 450 kronor per år
C) 1 000 000 kronor kostar 600 kronor per år"

Hittade detta under tecka försäkring på deras hemsida

Vad kostar Förstas olycksfallsförsäkring
A) 500 000 kronor kostar 125 kronor per år
B) 750 000 kronor kostar 145 kronor per år
C) 1 000 000 kronor kostar 165 kronor per årPremien för olycksfallsförsäkringen faktureras årsvis.

Visst kan det vara så att jag betalade 165kr var ett tag sedan jag tecknade försäkringen men några 600 kr behövde jag iaf inte betala. Så då har de kanske höjt priserna ordentligt.Så när försäkringsperiden går ut kanske jag får leta efter ny försäkring. Några förslag? =)

Tyvärr fanns inte de fullständiga villkoren för denna försäkring med på deras hemsida men jag är rätt övertygad om (men jag kan ha fel) att den inte täcker t ex vård- och sjuktransportkostnader utomlands fullt ut ! (rena olycksfallsförsäkringar gör sällan det). Troligen måste du komplettera med en reseförsäkring då du reser utomlands och då kan det vara bra att känna till att villkoren för denna säger att försäkringen gäller vid bl a "bergsklättring (med rep)" men däremot inte vid "bergsklättringsexpeditioner" eller vid "Friklättring/klättring utan rep" eller vid "Isklättring".

Ska man kunna bedöma en försäkrings omfattning helt korrekt så måste man dessvärre läsa de fullständiga villkoren och inte bara en sammanfattning eller en reklambroschyr som i många fall framhäver fördelarna men tyvärr många gånger inte nämner undantagen..

Tillägg: Jag hittade de fullständiga villkoren för olycksfallsförsäkringen på deras hemsida och de säger inget om att läke- och resekostnader utomlands inte skulle ersättas, bra!

Låter ju bra att de ersätter sådant fullt ut! Hittade själv inte de vilkoren så jag ringde till dem och frågade om de hade undantag för: Klättring, bergsbestigning, Fallskärmshoppning, Bungy jump mm och de sade att de inte hade några sådana begränsningar. Berättade då att anledningen till att jag frågade var att jag skulle bestiga MT Blanc och då sade hon "som sagt var några sågdana begränsningar har vi inte". Kanske skulle jag ha ringt från jobbet där jag har möjlighet att banda samtalet. Funderar ändå på att köpa Carte Neige så slipper man problem vid en eventuell räddning.

Har hunnit vara med om många försäkringsärenden trotts min ringa ålder =) Men då har det mesta i kroppen hunnit med att gå sönder också =)
[Ändrat av johanv 2003-08-05 kl 00:12]

Troligen måste du komplettera med en reseförsäkring då du reser utomlands och då kan det vara bra att känna till att villkoren för denna säger att försäkringen gäller vid bl a "bergsklättring (med rep)" men däremot inte vid "bergsklättringsexpeditioner" eller vid "Friklättring/klättring utan rep" eller vid "Isklättring".

Om detta är villkoren måste jag säga att de är minst sagt ganska kassa. Låt oss se, de gäller inte vid "Friklättring". Hade de tänkt att man bara skulle aidklättra eller (antar att de egentligen menar soloklättring)? Och de gäller tydligen bara om man hela tiden klättrar repat vilket praktiskt taget utesluter all alpin klättring vid åtminstone någon tidpunkt. Fast det gor kanske inte så mycket eftersom undantaget for isklättring begränsar eventuella alpina turer till rena klippturer (aid!) eller snowplodding (med rep!).

Att forsäkringsbolagen i Sverige inte kan vara insatta i ämnet alpinism har jag med tanke på sportens litenhet och de väldigt små inhemska mojligheterna full forståelse for men en rationell inställning skulle vara att antingen så gäller forsäkringen vid klättring (av alla de slag) eller oxå gor den inte det.

Jag såg i morse tex att SKF-forsäkringen inte gäller vid soloklättring > 6 m!

\m

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plommon1 Försäkringar för Alpin / Bigwall 7
Kamelen Försäkringar för höghöjdsklättring? Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg