Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Försäkringar
- Trådstartare _Erik_
- Start datum
SKFs bl.a.
SKFs klätterförsäkring hos Skanska, för "det mesta". Vid alpina expeditioner i Himalaya har jag haft "extra specialsydda personliga försäkringar" hos bl.a. Lloyds, genom en kontakt inom BMC. Maila gärna om du är mer intresserad.
Svenska försäkringsbolag brukar vara lite "defensiva" när det gäller försäkringar vid "risksporter".
MVH
/Kotten
SKFs klätterförsäkring hos Skanska, för "det mesta". Vid alpina expeditioner i Himalaya har jag haft "extra specialsydda personliga försäkringar" hos bl.a. Lloyds, genom en kontakt inom BMC. Maila gärna om du är mer intresserad.
Svenska försäkringsbolag brukar vara lite "defensiva" när det gäller försäkringar vid "risksporter".
MVH
/Kotten
reseförsäkring
Hej!
Jag har en reseolycksfallsförsäkring i det danska företaget ihi (int health insurance) och jag betalar 1200 SEK/är för detta men den har i princip inte några begränsningar alls. Dyrt kanske men om du tycker skydd är dyrt, prova en olycka. ;-)
har inte behövt utnyttja den så serviecn vet jag inte något om men de svarar snabbt på mailfrågor i alla fall.
/Patrik
Hej!
Jag har en reseolycksfallsförsäkring i det danska företaget ihi (int health insurance) och jag betalar 1200 SEK/är för detta men den har i princip inte några begränsningar alls. Dyrt kanske men om du tycker skydd är dyrt, prova en olycka. ;-)
har inte behövt utnyttja den så serviecn vet jag inte något om men de svarar snabbt på mailfrågor i alla fall.
/Patrik
Om du söker bra och hyfsat billiga försäkringar för aktiviteter i bergen gå med i CAF eller Alpenverein.
Om du inte förstår tyska eller franska har även Alpenverein(Österrike) en sektion i england. Betydligt billigare än BMC.
http://www.alpenverein.at/de
Om du inte förstår tyska eller franska har även Alpenverein(Österrike) en sektion i england. Betydligt billigare än BMC.
http://www.alpenverein.at/de
Carte Neige?
Denna försäkring som säljs överallat på franska skidorter kan kanske vara ett alternativ. Det kan (eller kundes) köpas för ett förbestämt antal dagar. Jag tror att det gäller över hela världen men detta är bara en gissning.
Mvh Tomas
Denna försäkring som säljs överallat på franska skidorter kan kanske vara ett alternativ. Det kan (eller kundes) köpas för ett förbestämt antal dagar. Jag tror att det gäller över hela världen men detta är bara en gissning.
Mvh Tomas
Carte Niege bara i Frankrike! Re: Carte Neige?
När jag köpte Carte Niege gällde det bara i Frankrike och då fanns två alternativ: 1 vecka eller en säsong dvs en vinter för fokus var på skidåkningsräddningar.
Kan ha ändrats de senaste åren då jag inte köpt carte niege sedan jag skaffade min ihi-försäkring, se tidigare inlägg i denna tråden.
/Patrik
novas husse; sa:Denna försäkring som säljs överallat på franska skidorter kan kanske vara ett alternativ. Det kan (eller kundes) köpas för ett förbestämt antal dagar. Jag tror att det gäller över hela världen men detta är bara en gissning.
Mvh Tomas
När jag köpte Carte Niege gällde det bara i Frankrike och då fanns två alternativ: 1 vecka eller en säsong dvs en vinter för fokus var på skidåkningsräddningar.
Kan ha ändrats de senaste åren då jag inte köpt carte niege sedan jag skaffade min ihi-försäkring, se tidigare inlägg i denna tråden.
/Patrik
Eftersom jag är student har jag tecknat försäkring via http://www.studentforsakringar.se den försäkring som jag har skaffat är Olycksfallsförsäkring med tentamensskydd och den har i princip inga begränsningar. Ringde för säkerhetsskull till dem och kollade så att den även gällde risksporter klättring fallskärmshoppning osv och det var inga problem ej heller bergsbestigningar.
Kostar endast 125kr per år och har som sagt var inga begränsningar förutom att man måste vara inskriven vid svensk högskola/universitet
Kostar endast 125kr per år och har som sagt var inga begränsningar förutom att man måste vara inskriven vid svensk högskola/universitet
johanv; sa:Eftersom jag är student har jag tecknat försäkring via http://www.studentforsakringar.se den försäkring som jag har skaffat är Olycksfallsförsäkring med tentamensskydd och den har i princip inga begränsningar. Ringde för säkerhetsskull till dem och kollade så att den även gällde risksporter klättring fallskärmshoppning osv och det var inga problem ej heller bergsbestigningar.
Tänk bara på att billigast inte alltid är bäst.. har du kollat ifall denna försäkring täcker t ex hemtransport vid svårare skador? (kan bli oerhört dyrt), hur stora är egentligen invaliditets- och dödsfallsbeloppen? Många billiga olycksfallsförsäkringar har rätt låga belopp. Jag säger inte att det är så i just denna försäkring men man bör vara uppmärksam på att det kan vara oerhörda skillnader.
mielo; sa:Tänk bara på att billigast inte alltid är bäst.. har du kollat ifall denna försäkring täcker t ex hemtransport vid svårare skador? (kan bli oerhört dyrt), hur stora är egentligen invaliditets- och dödsfallsbeloppen? Många billiga olycksfallsförsäkringar har rätt låga belopp. Jag säger inte att det är så i just denna försäkring men man bör vara uppmärksam på att det kan vara oerhörda skillnader.
Visst är det så!
Dödsfall 25 000 Invaliditet 1 000 000 vilket räcker hyfsat långt. Täcker även oundvikliga merkostnade i samband med skadan.
Det som kanske är viktigast och som kan vara svår att känna till något om är hur försäkringsbolaget är att ha att göra med. Betalar de ut pengarna utan att bråka eller måste man ha en advokat som ska bråka åt en för att få ut det man har rätt till. Är riktigt dyrt att bråka med försäkringsbolag så därför är det väldigt viktigt att ha ett försäkringsbolag som man slipper bråka med.
Ser dock bara detta som en grund skulle jag göra något extra riskfyllt skulle jag nog skaffa en speciell försäkring just för den grejen.
johanv; sa:Dödsfall 25 000 Invaliditet 1 000 000 vilket räcker hyfsat långt. Täcker även oundvikliga merkostnade i samband med skadan.
25000 vid dödsfall kan väl vara ok om man inte har några efterlevande att försörja (det täcker ju i alla fall begravningen). 1 000 000 vid invaliditet är ju egentligen inte särskilt mycket - särskilt med tanke på att hela miljonen säkerligen bara betalas ut vid 100% invaliditet (så brukar det i alla fall vara så vitt jag har förstått). I annat fall betalas det ut i förhållande till invaliditetsgrad. Man kan ju tappa rätt mycket i framtida inkomst vid invaliditet och då räcker tyvärr dessa summor inte särskilt långt.
/Niclas
Själv glad och oförsäkrad (förutom sånt man har via jobbet) ;-)
Ja man får procent av det beloppet om man inte blir helt invalid så fungerar alla försäkringar. Här kan det bli fina tvister om hur mycket du ska få.
Har också diverse försäkringar via jobbet mm vet dock inte om de omfattar "risk" aktiviteter. Säkerligen har de friskrivit sig från sådant. Var förvånad över att denna täckte det.
Har också diverse försäkringar via jobbet mm vet dock inte om de omfattar "risk" aktiviteter. Säkerligen har de friskrivit sig från sådant. Var förvånad över att denna täckte det.
Har själv råkat ut för en smärre olycka för ca två månader sen i Frankrike.
De försäkringar jag hade var Carte Neige, SKF:s klätterförsäkring samt allmän olycksfallsförsäkring genom CSN (tror att det är If).
Carte Neige täckte helikopterräddningen, och i och med att vi är med i EU/EES eller vad det nu är för avtal så täcks automatiskt 80% av akuta sjukvårdskostnader om man viftar med E128 som man får från Försäkringskassan i de länder detta gäller. För min del återstod det endast att betala de resterande 20%, i det här fallet ca 4000 kr (fyra dagar på sjukhus). SKF:s klätterförsäkring tror jag bara gäller 45 dagar utomlands men jag skall inte svära på det.
Resterande sjukvårdskostnader samt i det här fallet ganska omfattande tandvårdskostnader ska täckas av olycksfallsförsäkringen genom If, den som lever får se.
Det stämmer att Carte Neige främst är till för skidåkare men i reglerna så står det att den gäller för "alla bergsaktiviteter" eller något sådant förutom typ skoteråkning och paragliding eller liknande.
/m
De försäkringar jag hade var Carte Neige, SKF:s klätterförsäkring samt allmän olycksfallsförsäkring genom CSN (tror att det är If).
Carte Neige täckte helikopterräddningen, och i och med att vi är med i EU/EES eller vad det nu är för avtal så täcks automatiskt 80% av akuta sjukvårdskostnader om man viftar med E128 som man får från Försäkringskassan i de länder detta gäller. För min del återstod det endast att betala de resterande 20%, i det här fallet ca 4000 kr (fyra dagar på sjukhus). SKF:s klätterförsäkring tror jag bara gäller 45 dagar utomlands men jag skall inte svära på det.
Resterande sjukvårdskostnader samt i det här fallet ganska omfattande tandvårdskostnader ska täckas av olycksfallsförsäkringen genom If, den som lever får se.
Det stämmer att Carte Neige främst är till för skidåkare men i reglerna så står det att den gäller för "alla bergsaktiviteter" eller något sådant förutom typ skoteråkning och paragliding eller liknande.
/m
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Försäkringar för | Alpin / Bigwall | 7 | ||
Försäkringar för höghöjdsklättring? | Alpin / Bigwall | 4 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg