Förfrusna fötter.

har någon något tips på vad man kan göra för att förhindra att tårna tappar all känsel, så fort det blir minusgrader. ett stort problem. det borde finnas något specialmaterial man kan använda sig av, eller?
 
Jag har skippat "Helly Hansen"material (har inte prövat nyaste fleece matererielen) och gumistövlar osv. Jag använder numer ullmateriel (i huvudsak Ullfrotte) och läderkängor, detta är väl värt att prova om du använder andra grejor nu. De nya "superunderställen" m.m. är kanske bra om man rör sig hela tiden, men lunkar man omkring som jag är ull att föredra. Vad använder du nu?
 
Skoöverdrag

Förutsätter att du frågar om frusna fötter vid cykling!? Jag cyklar själv året om och har också haft problem med frusna tår. Provade först att använda en vattentät socka utanför mina vanliga (fuktdränerande) sockor med hyfsat resultat. Det fungerar dock inte till 100% vid riktigt kall väderlek. Har nu införskaffat ett par skoöverdrag (pearl-izumi) i våtdräktsmaterial som fungerar suveränt. Även om jag blir fuktig så är foten varm och skön. Om du cyklar med spd-pedaler som jag så är detta inget problem då det finns hål för detta. Ett sista tips är också att inte spänna skorna för hårt då det är kallt ute. Även dålig blodgenomströmning leder nämligen till kalla tår.

Trevlig vintercykling,
sso
 
Varma fötter

En viktig förutsättning för att ha varma fötter är att har STORA storlekar så att man kan få plats med extrasockar. Så införskaffa gärna 1-2 storlekar större cykelskor än vad du kör på sommaren. Det är ju trots allt luften som isolerar. Extrasockar i dina normala sommarskor gör det bara värre än att vara utan, tro mig!

En annan välsingelse är sk. vinterskor med SPD som dyker upp här och var i cykelbutiker. De är vindtäta, hyffsat vattentäta och går lite högre upp på vaden än vanliga cykelskor (avsedda för sommaren). Det finns flera märken på den svenska marknaden. Fortfarande gäller rådet om 1-2 storlekar större än normalt.

Skoöverdrag i kraftig neoprene. Spokeswear och Pearl Izumi är de mest kända på marknaden tror jag.

Själv kör jag vintertid med enkla sommarskor som är ca 2 storlekar för stora (storlek 49 istället för 47). I dessa sommarskor har jag neoprensockar och utanpå skorna kör jag kraftiga skoöverdrag i neoprene. I kombination med lämplig klädsel i övrigt så klarar jag flera timmar i 10-15 minusgrader. Det fins tyvärr inga vinterskor i min storlek.

Den enda nackdelen med denna kombination är att det är ett helvete att behöva klä på sig allt för att inte förfrysa tårna....

/Niklas
 
Kalda ben

Shimano har några fina gamasjer (ca 300kr) for att andvenda når det regnar men dom fungerer också når det er kaldt ute, testad i norrboten.
 
Nitro-glycerin

Var uppe och åkte skidor förra veckan i -25 efter första dagen var delar av tårna mer eller mindre vita.
Fick inför dag 2 och 3 låna en salva med nitroglycerin till att smörja in fötterna med, effekten blir att blodkärlen i tårna vidgar sig och man fryser inte ijämförelse lika mycket. Klarade mig med bara kalla tår resterande dagar, inga vita delar. Enda kruxet är att den är recept belagd!!!
 
ta på mössan!

Hejsan,
Fryser lätt själv så jag förstår problematiken. Läste i några överlevnadsböker att hemligheten med att vara varm i fingrar och tår är att vara varm i resten av kroppen.
Att använda nitroglycerin eller andra medel som öppnar blodkärlen (tex idrotslinement) fungerar naturligtvis men kan vara direkt livsfarligt eftersom det påskyndar avkylningen av själva kroppen.

Kroppen prioriterar de "viktiga" delarna, dvs bålen och huvudet. Blir dessa delar kalla får fingrar och tår klara sej utan varmt blod. Omvänt gäller naturligtvis att om bålen och huvudet är varmt så finns det varmt blod över till fingar och tår.

Mitt bästa råd mot kalla tår är på med mössan och på med långkalsongerna! (givetvis under förutsättning att fötterna är torra och att skor och strumpor är ok). Mössan är troligen viktigast eftersom dom största värmeförlusterna sker genom huvudet.

Kall om tårna? ta på dej mössan!

Bengt
 
Helt rätt

Grunden för att inte frysa är naturligtviss att klä sig rätt, frågan är vad göra när det inte går att ta på sig mera kläder, tex mer strumpor i en pjäxa eller sko.
Givetvis är Nitro salvan inte att rekomendera vid längre strapatser men vid mera explosiva aktiviteter när kroppen i övrigt är varm spelar den avkyllande effekten inte någon roll.
 
Vinterskor är bra!

Tjipp!

Har ni sandaler på vintern? Nä, tänkte väl det. Men cykel ska ni köra i sommarskor på vintern........

Har också kört med sommarskor med överdrag, tjocka sockar, plastpåse, ...... Problemet är att det blir inte varmt för det och så tar det en j-vla tid att få på.

Till denna säsong har jag köpt ett par Shimano vinterskor, SHW 100. Jag kan inte säga annat än att de är suveräna. På med ett par yllesockar och flärpa kardborrspännena och klicka i SPDerna. Inget meck och inget frys!

Men egentligen ska man åka skidor på vintern!

Lev!

Ola Orädd
 
SPD-vinterskor

Visst är skorna bra. Själv har jag 2 storlekar större än normalt plus en fårpälsinnersula. De skorna ( SW-100) är höjdar skor även vinter och vår eftersom de är så täta. Som bekant blir man ofta blöt om tassarna ute i naturen. Filtsulan isolerar dessutom mot värmeförlust vid SPD-klossen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peredman SPD-skor för damer med små fötter! Mountainbike 10
nille fötter Mountainbike 2
utter Blöta och kalla fötter Mountainbike 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg