tack för svar!
Har använt alla tänkbara varianter på ullsockar och skor med kraftiga sulor, torra fötter etc. Har även börjat tänka mer på vad jag har på just benen när jag är ute för att värma det som ligger närmast, långkalsonger på mao!
Dock har jag världens varmaste händer och kan gå med bara händer i minus 5 och ändå vara varm och go'. Har alltid mössa. Den åker på vid typ +8... Har provat Sorelkängor som tyvärr är på tok för breda i lästen. Sneglar numera på Lundhags filtförsedda vinterkängor. Kan detta vara något? Dyra dyra, men kanske riktigt bra (och ömt vårdade håller de kanske en livstid)?
Flickvänen min (som du ju känner) har jörnkängor, både "sommarvarianten" och den rejälare med filtinnnersko och jag kan medela att jag som "bara" har lundhagare är djälvligt avundsjuk. Kvaliten på hantverket är helt enkelt bättre.
Här kan du se hennes olika kängor på bild (det är samma storlek, så man får ett hum om hur mycket utrymme det behövs för att hålla sig varm).
http://picasaweb.google.com/fabian.gafvelin/Jornkangor?feat=directlink
De ska tydligen gå att köpa här:
http://www.jjensen.no/stovler.html
Sen så känner jag ju dig lite gran och skulle nog gissa att med dina användningsområden skulle du få ut nästan lika mycket av ett par riktigt väl tilltagna m-90 gummistövlar. Oroa dig inte över längden på dem, du kan lätt skära ner dem lite gran i skaftet om du skulle vilja, se bara till att du har plats för minst ett par tunnare funktionstrumpor (siden selmas är inte fy skam och ganska billiga) och 2 par riktigt tjocka ullstrumpor. Bästa varianten här är nog försvarets vita frotstickade.
Och kom ihåg att du nu ska kunna vicka på tårna utan att det känns trångt!
Min rekomendation är M-90 stövlar, de fungerar med skidor och kan dubbas vid behov samt är tokbilliga (ca300kr + ev sockar 150kr) jämfört med ett par jörnkängor som kan gå lös på det tiodubbla.
Dessutom är det kallt nu och du kan köpa M-90 stövlar i stockholm, när du får tag i ett par jörkängor vete tusan.
Lundhags är ju alltid ett alternativ men jag skulle inte tycka det var värt pengarna, de tusenlapparna som man sparar in kan man lägga på annat kul, och oroa dig inte över livslängden, ett par bra stövlar som M-90 håller såkerligen för minst 5 sesånger även om du använder dem flitigt, använder du dem bara 50 dagar om året kan de hålla mycket längre förutsatt att du smörjer in dem med gummiskyddsmedel när du ställer undan den efter vintern.
/från norrbotten