Fördelning av kcal/dag

avslutad210712

Gäst
Jag räknade igår kväll på hur mycket kalorier min fjällmat på ett ungefär innehåller och kollade även på hur mycket kalorier som tex RealMeal innehåller.

2 portioner potatismos (spelar inte så stor roll vilken kolhydratkälla man använder för energiinnehållet är ungefär lika per 100g) tillsammans med 150 gram (före torkning) köttfärs kommer inte upp i mer än ungefär 500-600 kcal och RealMeals mat innehåller ungefär lika mycket per påse plus minus lite felräkning. Om jag räknar med att frukosten innehåller ungefär lika mycket så ger tre mål mat ungefär 1500-1800 kcal. Att stoppa i sig så mycket så man kommer upp i drygt 3000 kcal innebär att jag skall stoppa i mig kakor och annat godis som ger lika mycket energi som själva maten och tyvärr kan jag inte förmå mig till det.

Söker Ni bara energieffektivaste födan så är det matoljor av olika slag som gäller eventuellt kombinerat med nötter av olika slag för variationen men hur skoj är det på en skala?
 
(...) Söker Ni bara energieffektivaste födan så är det matoljor av olika slag som gäller eventuellt kombinerat med nötter av olika slag för variationen men hur skoj är det på en skala?
Nötter tycker jag är gott :). Det går att få ihop en aptitlig och - om man vill - sockerfri matsedel med ett snittvärde av dryga 600 kcal/100 g. Ett exempel länkar jag till i post #3 (och därifrån vidare till en artikel med fler varianter). Med 3000 kcal/dag hamnar man då under det helt uthärdliga 3,5 kg proviant/vecka (själv är jag inte så stor och varken behöver eller orkar sätta i mig ens så mycket).
Nu råkar "mina" exempel vara huvudsakligen vegetariska, men det blir lika effektivt med större inslag av kött, och än mer om man gillar pemmican.

Jag håller med om att färdigt frystorkat är värdelöst ur effektivitetssynpunkt, för att inte tala om priset, smaken och alla skrymmande förpackningar.
 
Räknar absolut inte kcal utan sätter ihop en påse med egentorak mat + ris/pasta/potatismos till varje middag. Brukar ha med lite olja men vi använder den väldigt sällan.
Förutom middag blir det grötfrukost och något till lunch.
Även om sambon vill ha mat NUUU när hon blir hungrig och jag kan gå länge utan mat så är det ingen av oss som däckar utan mat inte heller får vi paltkoma av mat
Senaste 14-dagars turen kostade min kropp 2 kg men det var inget som påverkade varken humör, upplevelse eller resultat
Vi går bara sommartid

"Att räkna kcal är att göra vetenskap av en njutning"
 
5600kcal tryckte jag i mig per dygn i helgen.

Turen hade upplägget - dygn 1 vandring 40km
I detta ingick 7 timmars vila och lite andra aktiviteter på 3 timmar

Sedan fiske och lättare vandringar,fiske med mera och ett snabbt besök i civilsationen
för och glutta på brudar efter alla rådjur och ekorrar.

Sedan en retur på 40km under 24 timmar.
9 timmar sömn och 3-4 timmar andra aktiviteter(dricka öl och glutta på bäcköringar).

Ryggsäcken snittade på 15kg i vikt och jag körde med joggingskor.

Jag loggade inte snittfart men brukar ligga 4,5-5,5 med toppar över 6 under rörelse.

Jag är 178 och väger runt 72.

Den energiförbrukningen verkar ha motsvarat soppaförbukningen ganska exakt
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg