Förbud för många telisbindningar?

Ännu...

en anledning till att åka på 7tm...nu finns ju till och med skistopper som tillbehör.

Fast det är ju klart det kanske inte är Hardcore att köra med utlösningsbindningar, eller vad säger du Vortex?;)

/Anders B

Regler?

Inför ett förbud mot att hoppa i pisten, särskilt helikopter!

Jag tror att jag lugnt kan åka vidare på Råttefella ett tag till, eller?

/A

Vilken typ av skador är vanligast när det gäller tele?
Snowboard har ju som bekant armar och handleder som ledande skadeområde. Jag gissar att benen är utsatta men vilken del tar mest stryk?

Från en som aldrig åkt men som gärna vill!

/samme

Skador

Det finns en läkare i USA som för lite statistik på telis-skador. Han har sin sida här:

http://faculty.washington.edu/mtuggy/telepag1.htm

Skador är vanligast på knäna följt av tummarna, axlarna och fotlederna.

Knäskadorna uppstår oftast när innerkanten på toppen av bergskidan skär upp mot berget i en sväng eller när man faller bakåt/åt sidan över bergskidan.

En av hans slutsater är att risken för knäskador är betydligt lägre med plastpjäxor. Detta beror enligt honom förmodligen på att det är lättare att kontrollera kantisätttningen med stabilare pjäxor.

Undersökningen pekar också mot att utlösningsmekanism på bindningen minskar risken för knäskador men underlaget är för litet för att säkerställa detta statistiskt.

För att minska risken för knäskador bör man enligt honom också öva på att fördela mer kraft till bakskidan i sväng och försöka kontrollera sina fall så att de sker i fallinjen eller åt sidan.

/Björn

Förbud är ingen lösning!!!

Varför ropa på förbud?

Visst ska det sättas press på tillverkare att utveckla sina produkter. Det håller jag med om till 100& Men att förbjuda vissa bindningstyper eller hopp leder knappast till att skidåkningen utvecklas.

All åkning sker mer eller mindre på egen risk och ingen bindning i världen kan ersätta en bra försäsongsträning. Tror att det är viktigare att åkaren anpassar sin skicklighet till pister/backar/branter som motsvarar hans eller hennes kapacitet. Allt för ofta möter man åkare både i och utanför pisten som åker över sin förmåga och som är aldeles för otränade för det dom gör. Det håller inte direkt olyckskorparna borta!

Jag har för mig att det i fjpl genomfördes det en utredning om skador vid telemarksåkning bland medlemmar ur Sveriges två största telemarksklubbar.

Re: Förbud är ingen lösning!!!

Candid; sa:
Varför ropa på förbud?

All åkning sker mer eller mindre på egen risk och ingen bindning i världen kan ersätta en bra försäsongsträning. Tror att det är viktigare att åkaren anpassar sin skicklighet till pister/backar/branter som motsvarar hans eller hennes kapacitet. Allt för ofta möter man åkare både i och utanför pisten som åker över sin förmåga och som är aldeles för otränade för det dom gör. Det håller inte direkt olyckskorparna borta!
Med den logiken skulle eliten i olika skidgrenar inte skada sig då? De är ju både vältränade och skickliga.:)

Hans

"Med den logiken skulle eliten i olika skidgrenar inte skada sig då? De är ju både vältränade och skickliga."

He He, javisst, men jag antar att Anja, Fredrik och gänget också ligger på gränsen av sin förmåga för att uppnå de resultat de gör. Det är väl knappast nån som turiståker i en WC-tävling??

/BAX

Re: Förbud är ingen lösning!!!

Candid; sa:
Varför ropa på förbud?

Visst ska det sättas press på tillverkare att utveckla sina produkter. Det håller jag med om till 100& Men att förbjuda vissa bindningstyper eller hopp leder knappast till att skidåkningen utvecklas.

Jag har för mig att det i fjpl genomfördes det en utredning om skador vid telemarksåkning bland medlemmar ur Sveriges två största telemarksklubbar.
Anledningen att jag skrev som jag gjorde är att trots att det har finns bindningar med utlösningsfunktion så dyker de ej upp i affärerna. Jag har pratat med t.ex. Linken och där verkar intresset vara svalt. Så länge affärerna inte tar hem eller konsumenterna frågar efter produkterna så lär det inte ske någon förbättring.
Varför vill inte åkarna ha bindningar med utlösningsfunktion & skistoppers?
Dyra? Otympliga? Tradition? Dåliga?
Vaför åker så många runt på bindningar med rem? Jag kan räkna upp tre telemarksbindningar med skistoppers. Hur många har du sett? Ett argument jag hört är att man slipper hämta skidan X antal höjdmeter ned. Personligen så har jag slagit mig tillräckligt på skidor som sitter fast vid fötterna vid vurpor i pist och i offpist skall man inte sitta fast på grund av risken att skidorna fungerar som ankare vid en ev. lavin.
Om du åker till Storulvån kan du ta en kabel från en skida som är ett par hundra år gammal och sätta på en chilibindning (den vanligaste på svenska marknaden?), passar perfekt. Har utvecklingen verkligen inte gått framåt sen dess?
Jag vill egentligen inte ha något förbud men jag vill provocera lite...:)

Provokationer är bra!

Jag håller helt och hållet med om att det är kasst att utvecklingen på telisbindningar rör sig i snigeltempo och ingen skulle bli gladare än jag om en fungerande "step-in" bindning skulle dyka upp på marknaden. Skistoppern skulle jag bara se som ett plus! Skall jag vara helt ärlig så anser jag att fångstremmar är rent farliga, särskilt då det finns de som åker i lavinkänsliga områden och tar risken att slippa hämta sin skida!!! I pist är det ju dock ett krav med rem.

Det jag som åkare vill ha är en bindning som jag kan lita på (om det nu skulle finnas någon som inte vill det...). Hititills har jag bara funnit två, vilket inte är så imponerande. Själv håller jag inte på traditionerna på det viset ut vill gärna prova nya lösningar, men jag ser det som en rent farlig utmaning att tex knäcka en bindning off-pist. Vad är poängen i mitt resonemang? Jo, nya idéer måste visa sig pålitliga innan de säljer!

Slutligen till pajen jag fick i nyllet. Min poäng med träningen var att en stark kropp är ett bra kompliment till utrustningen och att telemarksåkning kräver teknik och styrka. Detta går inte att ersätta med tekniska lösningar som i vissa fall ger en falsk trygghet. Åk efter din träning och förmåga! Skulle jag göra en krasch i 130km/h som en störtloppsåkare så är risken hyffsat stor att jag dör - en stark, vältränad elitåkare käkar smärtstillande i två veckor...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg