Provokationer är bra!
Jag håller helt och hållet med om att det är kasst att utvecklingen på telisbindningar rör sig i snigeltempo och ingen skulle bli gladare än jag om en fungerande "step-in" bindning skulle dyka upp på marknaden. Skistoppern skulle jag bara se som ett plus! Skall jag vara helt ärlig så anser jag att fångstremmar är rent farliga, särskilt då det finns de som åker i lavinkänsliga områden och tar risken att slippa hämta sin skida!!! I pist är det ju dock ett krav med rem.
Det jag som åkare vill ha är en bindning som jag kan lita på (om det nu skulle finnas någon som inte vill det...). Hititills har jag bara funnit två, vilket inte är så imponerande. Själv håller jag inte på traditionerna på det viset ut vill gärna prova nya lösningar, men jag ser det som en rent farlig utmaning att tex knäcka en bindning off-pist. Vad är poängen i mitt resonemang? Jo, nya idéer måste visa sig pålitliga innan de säljer!
Slutligen till pajen jag fick i nyllet. Min poäng med träningen var att en stark kropp är ett bra kompliment till utrustningen och att telemarksåkning kräver teknik och styrka. Detta går inte att ersätta med tekniska lösningar som i vissa fall ger en falsk trygghet. Åk efter din träning och förmåga! Skulle jag göra en krasch i 130km/h som en störtloppsåkare så är risken hyffsat stor att jag dör - en stark, vältränad elitåkare käkar smärtstillande i två veckor...