Förbjuda eller reglera helikopterskidåkning i svenska fjällen?

Kan ju vara speciella väderförhållanden som gjort att det blev en hård och frusen isskorpa överallt. Om det sen kommer en massa nysnö ovanpå det så rutchar det lätt !! Men allt sånt borde en kunnig Bergsguide undvika.
Finns bra prognoser och information om hur stor risken är för laviner. Ofta stabiliseras snön sig efter ett tag.

Har inte följt med så mycket i år men tror det inte det har varit ovanligt hög lavinfara i år jämfört med andra år i Jämtland och mitt Norge i alla fall. Bland annat för att det knappt har snöat.

Ja, den där artikeln på förstasidan här är mest ett exempel på hur man försöker väcka opinion för en fråga. Och vadå "skapar debatt"? Det fanns ingen som helst debatt innan den publicerades. Den sk debatten fanns nog bara i skribentens huvud med en massa tankar och känslor som slog mot varandra. Och de har fegat och stängt av möjligheten att kommentera också och istället skapat en ny tråd här att hetsa i. Mycket märkligt tycker jag.

Jag tror som sagt att helikopterskidåkning är pytteproblem i Sverige, hade aldrig ens hört talas om det annat än i alperna. Tror inte det finns ett problem med den aktiviteten i Sverige och således inget att debattera.

Helikopter är dåligt i fjällen - Ja!

Skoter är en bra jämförelse. Skoterkörning är kraftigt reglerat med förbudsområden och sen en del leder & områden där det är tillåtet. Samma borde ske för hkptrafik !!
Tyvärr så är det väldigt mkt överträdelser beträffande skotertrafiken i förbudsområden. Och detta är långt ifrån farbror blås ögon och sanktioner.
Jag menar att olovlig skotertrafik och övrig tillåten men störande skotertrafik för nöjes skull är ett betydligt större problem än helikopterskidåkning.

Thure

Å vad helikoptern beträffar, så är det knappast markslitaget som är problemet utan snarare oljudet. Å går det att få fram tystare helikoptrar, så borde det vara ett prioriterat utvecklingsområde för tillverkarna.
/Niklas

Det blir nog svårt.

Det är inte bara motorn i sig som för oväsen utan även rotorbladen, det ligger i "propellrars" natur och är svårt med dagens teknik att göra något åt.

Finns bra prognoser och information om hur stor risken är för laviner. Ofta stabiliseras snön sig efter ett tag.

Har inte följt med så mycket i år men tror det inte det har varit ovanligt hög lavinfara i år jämfört med andra år i Jämtland och mitt Norge i alla fall. Bland annat för att det knappt har snöat.

Här i norr (jag bor 90 min från Riksgränsen, vid havet) har vi haft det våtaste (mest nederbörd) halvåret någonsin. Tromsö har haft den våtaste mars någonsin. Att det inte har snöat blir därför fel om vi pratar om Riksgränsen/Abisko. Det har däremot töat extremt ofta och mycket det här året men jag vet inte om snötäcket har varit speciellt svårt i år. Svaga lager har för det mesta regnat bort. Fast ju högre upp man kommer desto fler gamla lager finns kvar i snötäcket och dessutom har det förmodligen varit mer vindtransport än vanligt.
Helikoptern som blev tagen av lavinen ser ju ut att ha landat i en utlöpszon, både av terrängen att döma och av att det ser ut som att laviner regelbundet rensar området för träd. Bara ett dumt beslut av piloten dessvärre.

Roade mig med att plotta upp lavin prognoserna för Jämtland och Riksgränsen. Tror inte det var speciellt hög risk i år jämfört med andra år. När olyckan hände var det en trea.

1743707562516.png

Vet inte vad en utbildad alpinist är. Har aldrig hört det uttrycket.

Vi har olika åsikter om både heliskiing och vad som ska krävas för att vistas i naturen (om du nu inte var ironisk och försökte göra en poäng).

Så heliskiing är bra samtidigt som du vill införa en massa restriktioner på vad som krävs för att få vistas i fjällen.

I vinter kunde man alltså inte åka offpist överhuvudtaget? Att så gått som alla experter är eniga om att det inte går laviner under 30 grader verkar du inte fått med dig.
Jag utgår i från mina egna erfarenheter med de 30 grader du verkar tycka vara en säker gräns enligt skolboken. Jag lever i verkligheten. När du kliver ut från den pistade backen måste du vara beredd på att otäcka saker kan hända. Det är en bedömning och ett val varje individ måste göra och vara medveten om.

Senast ändrad:
Jag utgår i från mina egna erfarenheter med de 30 grader du verkar tycka vara en säker gräns enligt skolboken. Jag lever i verkligheten.
Ok, så du har hamnat i en lavin som löste ut i terräng under 30 grader antar jag. Har du någon information om var och hur?

Kan väl också erkänna att jag tror mer på alla experter som har skrivet och använt 30 grader som en gräns för laviner än vad jag tror på en anonym person från internet som lever i verkligheten.

Du kan ju läsa dagens lavinprognos för Abisko.
1743711739412.png

Ok, så du har hamnat i en lavin som löste ut i terräng under 30 grader antar jag. Har du någon information om var och hur?

Kan väl också erkänna att jag tror mer på alla experter som har skrivet och använt 30 grader som en gräns för laviner än vad jag tror på en anonym person från internet som lever i verkligheten.

Du kan ju läsa dagens lavinprognos för Abisko.
Visa bilaga 46294
Jag är norrlänning och har idkat friluftsliv samt åkt utför sen ja knappt kunde gå. Jag har gjort riktigt korkade saker och under åren som gått blivit klokare. Det enda teorin inte verkligheten talar om är att under normala förhållanden ökar risken för laviner över 30 grader. Jag har varit med om att skikten brottet under 30 grader. Det finns en mängd parametrar som avgör när friktionen är så låg att skiten släpper. Är det blåis under och kristallsnö ovanpå sen hårt packad snö ovanpå är det som nitroglycerin i solsken. I grunden får du åka i god tro och strunta i vad jag påtalar men var medveten om risken. Jag pratar ur egen erfarenhet och har mina skidkompisar att tacka för att jag fortfarande andas. På grund av det är jag otroligt ödmjuk inför naturens krafter men älskar att sväva fram i pudret. Om du lever efter teorin kommer du råka ut för samma sak som mig.

Jag är norrlänning och har idkat friluftsliv samt åkt utför sen ja knappt kunde gå. Jag har gjort riktigt korkade saker och under åren som gått blivit klokare. Det enda teorin inte verkligheten talar om är att under normala förhållanden ökar risken för laviner över 30 grader. Jag har varit med om att skikten brottet under 30 grader. Det finns en mängd parametrar som avgör när friktionen är så låg att skiten släpper. Är det blåis under och kristallsnö ovanpå sen hårt packad snö ovanpå är det som nitroglycerin i solsken. I grunden får du åka i god tro och strunta i vad jag påtalar men var medveten om risken. Jag pratar ur egen erfarenhet och har mina skidkompisar att tacka för att jag fortfarande andas. På grund av det är jag otroligt ödmjuk inför naturens krafter men älskar att sväva fram i pudret. Om du lever efter teorin kommer du råka ut för samma sak som mig.
Tror nog alla andra experter också vet vad de pratar om.

Vad är egentligen dina råd? Flyga helikopter, träna, lära och tycka allt är farligt samtidigt som man alltså inte kan veta eller kunna något?

De allra flesta som åker off pist har och kommer aldrig hamna i en lavin. Är knappt någon skidåkare som har dött i laviner i Sverige men de två senaste som hade en bergsguide drar upp antalet. Antalet som har varit i terräng under 30 grader och utanför utlöpsoner tror jag är minimal på världsbasis.

Självklart ska man kunna en del och bruka en del säkerhets utrustning på i alla fall en del turer men tycker fortfarande att det du skriver är starkt överdrivet.

Tror inte du är den ända på forumet som har åkt utför och hållit på med friluftsliv hela livet men de flesta är nog inte norrlänningar vad det nu skulle ha med saken att göra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Storsylen från Norge eller Sverige? Skidalpinism 0
Claes_H Toppturer Lappland eller Narvik maj/juni Skidalpinism 1
en_knapp Toppturssällskap kring Hemavan eller Kittelfjäll Skidalpinism 0
nuddis Fullängds dragkedja i byxsidan eller inte? Skidalpinism 7
malaurin Glidvalla eller alpinvalla? Skidalpinism 3
Therese1983 Klassisk turskida eller randonee Skidalpinism 1
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4
Jejja Randonee- eller slalompjäxor? Skidalpinism 6
Jennsa Speedalpinist; lokalt "öknamn" eller vedertaget begrepp? Skidalpinism 3
EHJ Skidköp - Rando eller Freeride ? Skidalpinism 14
b_luthman nyårstur, sånfjället eller skarvarna? Skidalpinism 1
Urkan Randonee- eller Slalompjäxor? Skidalpinism 2
skarped Randoneé-bindning eller alpine trekker? Skidalpinism 7
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
olis börja åka med 4-åring, bräda eller skidor? Skidalpinism 7
dennis_h Telemark eller randonné? Skidalpinism 10
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
perra_pop SLAO eller AAA lavinkurs !? Skidalpinism 7
pajoon Rep, 10.5 klätter eller 8.5 glaciär. Skidalpinism 11
uppkastaren Lavinsändare: analog eller digital Skidalpinism 10
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
tango rossignol sommet för tunga eller? Skidalpinism 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg