Jag är helt övertygad att de flesta som åker HELISKI är helt vanliga arbetare. Nu tror jag inte att vi pratar socialklasser i den här tråden? Eller?Risken är minimal på turer under 30 grader och jag tycker det du skrev angående risken och vad man måste kunna och ha är överdrivet.
Är säkert några som prioriterar heliski utan att för den skull ha en massa pengar. Skulle dock bli förvånad om de är fler än en liten minoritet.
Jag är emot heliski för att det stör och jag gärna vill ha områden där det inte är en massa trafik av helikoptrar eller skotrar.
Verkar inte heller som att områdena som man använder mest är speciellt långt ifrån där rätt många är på tur, Abisko, Riksgränsen och Kebnekaise.
Ett tips för de som vill gå på tur helt utan någon som helst inverkan av helikopterljud om det nu är ett så stort problem? Jag tror inte det. Testa dra på er laggen och besök någon av våra nationalparker. Det känns som hela debatten tenderar å simma ut från att vi kanske pratar om ett gäng skidåkare och en guides dåliga omdöme fokusera på förbjuda flygning med helikopter i fjällterräng? I sig skapar inte själva skidåkningen någon åverkan på den fysiska miljön.
Vi kan väl lämna det med att det finns de som tycker att allt annat än det som de själva idkar skall förbjudas. Kanske till och med att vi slutar ta emot turism för att vi vill vara ensamma på fjället, eller så är vi ödmjuka och lever i samförstånd.
Jag som är utbildad alpinist kan tycka att de flesta som turar i fjällen agerar oaktsamt då de inte använder den säkerhetsutrustning som vi seriösa offpiståkare använder. Jag skulle då hellre vilja se ett typ av certifikat som kräver utbildning och utrustning för att beträda fjällterräng under den tid vi har snö där. Detta oavsett om man åker turskidor, vandrar, kör skoter ja oavsett hur vi beträder terrängen. Det går inte att skydda sig med att jag åkt här förut och då hände inget. Det kanske är så att vi måste skapa ett regelverk som de har i många andra länder men det handlar många gånger om vem som får idka näringsverksamhet för sk. heliski, vilka säkerhetsrutiner och certifikat som krävs. Det reglerar också att ett område inte får beträdas utan certifierad guide. Den här typen av reglering begränsar också en turåkare helt att inte gå på tur i området. Vi kanske ska vara försiktiga med vad vi önskar för även jag går på tur vilket skulle bli omöjligt om vi reglerade hårt.
Jag vill även trycka på den situation som uppkommit under vår extrema vinter att jag från soffan hemma i Luleå kunde göra bedömningen att jag aldrig skulle bokat mig på ett offpist-äventyr om förhållandena inte förändrats. Under rådande förhållanden där det skapats is behövs inte stora snömassor och speciellt stor lutning för att snömassor skall börja glida och skapa en lavin.