För tidigt? Abisko-Nikkaluokta v. 27

Hej, jag tror att jag varit lite naiv när jag bokat in en vandring längsmed kungsleden vecka 27.
Jag gör vandringen med min 13 årige sån, det är hans första vandring.
Vilket väder kan man räkna med?

Kommer vi att få pulsa i snö?

Skulle en veckas senareläggning ändra någonting?

Sen undrar jag vad om något vet ungerfär hur mycket man tjänar i tid på att ta båt från Kebnekaise till Nikkaloukta.
-Som någon tidigare redan sagt så bör man vara utrustad för och beredd på dåligt väder. Själv vandrade jag där senast i strålande solsken!
- I Tjäktjapassets närhet kan det ofta finnas snö kvar vid den tiden, men inga problem om man är rätt klädd på fötter och ben. Kan vara jobbigt att pulsa över snöfläckarna om snön inte bär. Alternativt kan man ju gå runt. På vissa övriga partier kan det vara ganska blött.

- En veckas senareläggning kanske ger något mindre snö att passera i Tjäktja.

...Skulle va nåt i stil med att dom små krabaterna skiter mycket i och runt vattnet och sen går och dör i det.
...[/QUOTE]

En kompis till mej drack ur en bäck i fjällen för några år sedan, några hundra meter uppströms ser han sedan en död ren i samma bäck... han var visst "lite dålig i magen" i ungefär en vecka efteråt och såg lite blek ut när han kom tillbaka till jobbet så visst kan man bli dålig även av en porlande fjällbäck men det är nog mycket sällsynt i svenska fjällen.

/M

...Skulle va nåt i stil med att dom små krabaterna skiter mycket i och runt vattnet och sen går och dör i det.
...

En kompis till mej drack ur en bäck i fjällen för några år sedan, några hundra meter uppströms ser han sedan en död ren i samma bäck... han var visst "lite dålig i magen" i ungefär en vecka efteråt och såg lite blek ut när han kom tillbaka till jobbet så visst kan man bli dålig även av en porlande fjällbäck men det är nog mycket sällsynt i svenska fjällen.

/M[/QUOTE]

Och när jag låg i lumpen var det ett tältlag som diskade i en bäck alla blev magsjuka, då upptäcktes det att ett annat tältlag uppströms använde bäcken som latrin. Nog finns det många sätt att bli magsjuk, men med klart fjällvatten är risken liten. Lyssna på proffsen de som har druckit i många år utan att bli sjuk, är du ändå orolig kan du ju koka det och dricka som kaffe eller soppa eller hälla på flaska och låta kyla den i en bäck.

Jag menade att jag jag borde ha hört nåt sånt med så pass många år i "branschen". Jag är själv inte orolig för att dricka vatten i fjällen.

Dom diskuterade det på radio för nån vecka sen (är själv 26år vad det nu har med saken att göra)
Skulle va nåt i stil med att dom små krabaterna skiter mycket i och runt vattnet och sen går och dör i det.
Men som sagt tack för all hjälp

mycket snö

Var i kebnekaise massivet 16-25/6 och blev varnade för mycket snö norröver ifrån singi sett.Många var dom som vände men en kille hade pulsat ca 8km i midjedjup snö i måndags eller tisdags i förra veckan. även mycket snö i Vistasdalen (norra delen)

runt den 23/6 fick jag veta av stugvärden vid Alesjaure att de var några som hade plumsat över i midjehög snö. Den värsta snön skulle det dock vara möjligt att undvika genom att gå vid sidan tror jag. När vi kommit halvägs till tjäcktja stugan så såg vi en massa snö, vi tyckte det såg tråkigt ut att gå i snön så vi gick tillbaka till Alesjaure. Hur mycket snö det är där nu vet jag inte.. Men så var läget då iaf.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
KevinG Lämpligaste turen tidigt på säsongen Fjällvandring 9
Kimkim Vaimok / Pieskehaure - hur tidigt? Fjällvandring 8
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
wurth Kebnekaise. TIDIGT! Fjällvandring 5
Foss Tidigt vandring? Fjällvandring 7
dangermouse Hur tidigt Keb Fjällvandring 2
cancerman tidigt eller sent? Fjällvandring 4
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg