för mycket tid vid datorn?

Helt rätt!
Varför ha Gore-tex när man kan ha älgskinn, varför ha strumpor när man kan ha skohö, varför ha kniv när man kan ha en bit flinta, varför ha ryggsäck när man kan ha en skinnpåse på axeln, varför ha kompass när man kan orientera efter solen etc....

Nja, fnösket är väl rätt mkt nyare än älgskinn iaf.. Man började väl använda fnöske samtidigt som flinta och stål (som kom under sena järnåldern om jag inte minns helt fel, vilket jag säkerligen gör). För övrigt hade Ötzi ramryggsäck, och jag använder sällan gore-tex.
 
Nej, inte direkt.
Varför göra en sak krångligt när man kan göra det enkelt med samma funktion?
Samtidigt förstår jag att det kan vara kul att göra vissa saker så att man vet att man kan.

Bra att du förstår, blir liksom lite menlöst om alla skulle göra inlägg i samma stuk. Typ: varför paddla dukad träkanot när man kan ha karbåååånfiber osv. Det finns en charm i att göra saker på ett sätt som kräver lite mer av en.
 
Nja, fnösket är väl rätt mkt nyare än älgskinn iaf.. Man började väl använda fnöske samtidigt som flinta och stål (som kom under sena järnåldern om jag inte minns helt fel, vilket jag säkerligen gör). För övrigt hade Ötzi ramryggsäck, och jag använder sällan gore-tex.

Det kan hända att Ötzi hade använt tampong hellre än fnöske om det hade funnits, han kanske hade tagit bilen om han haft en:). Han hade kanske inte heller ramryggsäck, någon forskare tror att det kanske är delar till en snösko som man trott har varit en ram. Helt säkert hade han dock hö i skorna och skinnkläder! Skinn är vattentätt, minst lika bra som gore-tex.
Han gick säkerligen ute i regn och rusk, sov mest troligt inte i dubbelsäng.

"Hoppas att du råkade fyra av föregående inlägg innan du tänkt färdigt."

Det var denna mening som fångade mitt intresse den lät inte så charmig.
 
Fnöske har man annars gjort kläder av förr i tiden, men det var på väl på den tiden då man tillverkade fnöske i små fabriker.

Sen är det så, vissa av oss jobbar utomhus hela dagarna och då är det rätt skönt att spendera kvällarna framför en dator och känna värmen coh ta sig en gin gammal single malt.
 
Nja, fnösket är väl rätt mkt nyare än älgskinn iaf.. Man började väl använda fnöske samtidigt som flinta och stål (som kom under sena järnåldern om jag inte minns helt fel, vilket jag säkerligen gör).

Nja, gnistor har man använta att fgöra upp eld med långt innan järnåldern så fnöske kan mycket väl ha använts innan.

/mattias
 
Redan på pinnåldern

hade man ju brasor och alla tändes nog inte av blixten..... Kådrika växter och prepareade elddon sysslar alla som är beroende av eld med. (Fotogen är ganska bra men oromantiskt)
//J
 
Instämmer!

Fnöske har man annars gjort kläder av förr i tiden, men det var på väl på den tiden då man tillverkade fnöske i små fabriker.

Sen är det så, vissa av oss jobbar utomhus hela dagarna och då är det rätt skönt att spendera kvällarna framför en dator och känna värmen coh ta sig en gin gammal single malt.

Jag kom hem och sparkade av mig kängorna för en stund sen. Har fått av mig de rökdoftande kläderna, tvättat av både mig och svampen jag råkade få med mig på väg från arbetsplatsen till bilen och väntar nu på middagens kyckling som fräser fint i ugnen. Björksopp blir nog fint till det.

En dag som denna är det ganska skönt att sitta ner med en, i mitt fall, kopp thé och läsa om andras strapatser, bravader och naturliga krumsprång.

Utsidan är för mig ett substitut i de fall jag, (av olika skäl), inte kan ta mig ut. Och nu är det ämdå djurens tid att vakta lägret så jag vilar upp mig för en ny spännande dag imorgon. Undras vad grävlingarna kommer ha för sig inatt, och om älgen vågar sig lite närmre lägret denna natt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg