För mycket Frukt???

En 5-6 frukter är inga problem, nu äter du det dubbla men det är nog ingen fara. Rent kcalmäsigt så skall man hålla sig borta från tex banan.

såg ett program om extremt överviktiga i USA, den ena killen hade gått upp i vikt vid en kontrollvägning och han sa frågande till doktorn: -men jag äter ju bara frukt.. doktorn svarade: äter men 10 kg om dan av något så blir det problem oavsett vad det är..


bara en tanke om måtta..
 
Visst går det att äta för mycket av allt, men frukt tillhör nog det som är svårast att äta för mycket av.

Nutida frukt kritiseras ofta för att den är förädlad och innehåller mer socker än vad den "forntida" frukten, som lär ha varit nyttigare för oss, innehöll. Men det problemet är frukt knappast ensam om. Fläsk, nötkött och odlad lax är betydligt värre i såfall, utan att för den skull vara särskilt dålig mat.
 
Småät inte

Det jag avser med frukt är i huvudsak äpplen, päron, apelsiner. Inte sällan slinker det ner 7-8 frukter en dag. Ibland säkert uppåt 10.

Det kan vara bra att fundera på när frukten slinker ner. Handlar det om 10 tillfällen per dag kan man nog räkna med tandproblem. Ät fem gånger om dan, säger väl tandläkaren?
Det hjälper nog inte heller att slänga i sig en frukt och sen direkt borsta tänderna eftersom syran lär luckra upp tandemaljen och göra att borstningen i sig sliter.

Ät 5 gånger per dag och låt tänderna vila innan du borstar.
 
Det kan vara bra att fundera på när frukten slinker ner. Handlar det om 10 tillfällen per dag kan man nog räkna med tandproblem. Ät fem gånger om dan, säger väl tandläkaren?
Det hjälper nog inte heller att slänga i sig en frukt och sen direkt borsta tänderna eftersom syran lär luckra upp tandemaljen och göra att borstningen i sig sliter.

Ät 5 gånger per dag och låt tänderna vila innan du borstar.

ja, det där är ett råd att verkligen ta till sig av. jag visste det faktiskt sedan tidigare men det är nog långt ifrån alla som har klart för sig hur mjuk emaljen blir efter att man ätit framförallt frukt och hur känslig den är. många damer jag umgåtts med genom årens rusade raka vägen in på muggen så fort något ätitis för tandborstning.

för egen del brukar jag avsluta varje måltid med en frukt, sen har jag bytt ut fikastunderna mot frukt. jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men jag har inte bara hört det via reklamen utan också fått info av min tandläkare att rätt typ av tuggummi hjälper till att återställa balansen efter en måltid.

när det gällde var gränsen går för när frukt inte längre är nyttigt var det just sockret, som någon nämnde, som jag hade i åtanke. jag delar också upplevelsen av att frukten känns mer söt nu för tiden.
 
Om jag minns mina pointsräknande viktväktarvänner rätt så kostar frukt noll points förutom vindruvor.

Så övrigas råd om normal måttfullhet är väl bara att stämma in i och vill du ha mer så lär du väl ändå märka om vikten börjar sticka iväg eller magen ballar ur.
 
Rätt osannolikt att man behöver börja med att se över fruktkonsumtionen om vikten skenar oavsett. Behövs väl en 25-30 bananer per dag för att jag ska komma nära mitt energibehov.
 
jag har inte bara hört det via reklamen utan också fått info av min tandläkare att rätt typ av tuggummi hjälper till att återställa balansen efter en måltid.

Ja, sockerfritt tuggummi stimulerar ju salivutsöndringen, vilket i sin tur hjälper att neutralisera syrorna (nu låter jag som en reklamfilm från 90-talet....) och föra tillbaka mineraler till emaljen. Dessutom kan man ju ha xylitol och fluor som ytterligare lär hjälpa.
 
Frukt i de mängder du nämner är absolut inga problem. Antalet kcal det hela ger är bara relevant i relation till ditt övriga intag men visst skulle det gå att äta sig fetare mha frukten. Som redan nämnts kanske magen är det första som skulle kunna börja bråka lite. Mycket bananer kan ge lite hårdare mage och skal från ex äpple kan vara lite besvärligt att hantera i större mängd.

I jämförelse med det godis och fikabröd du tidigare åt är frukten klart bättre. Likaså i jämförelse med snuset.
 

Liknande trådar