För mycket Frukt???

För en tid sedan, ungefär åtta månader sedan, bytte jag nikotin mot sötsaker och en tid efter det bytte jag sötsaker mot frukt.

Så långt allt gott, det torde väl dom flesta vara rörande överrens om att frukt är bättre än snus.

Men nu till min fråga; i vilka mängder? frukt innehåller väl tex en del socker också?

Vid vilken mängd går fruktätandet över till att vara mindre nyttigt?
Vad händer med kroppen när man äter för mycket frukt.


Det jag avser med frukt är i huvudsak äpplen, päron, apelsiner. Inte sällan slinker det ner 7-8 frukter en dag. Ibland säkert uppåt 10.
 
Varför det bytet?

Jag slutade snusa (17 mån fri nu) efter ca 23år som snusare. Alla försök tidigare hade gått åt skogen efter ett par månader, men denna gång funkar det mycket bättre.

Orsak... jag försökte inte byta bort utan trappade ner med nikotinplåster och Zonic spray. Det tog tid. kostade massa stålars, men funkade bra (och funkar bra än så länge).

Sen är det ju så att din salivsammansättning ändras när du slutar snusa. Man brukar oftast blir mer benägen att få hål i tänderna och få mer tandsten när man slutat med snus. Syra-balansen har ju "hanterats" av snuset, vilket det inte gör längre. Så sötsaker och även frukt i stora mängder kan vara o-bra. Men om du håller bra munhygien borde det inte innebära problem.
Tänk på att för mycket borstande sliter ut tänder och tandkött också. Lagom är bäst.

Lycka till i den Nikotinfria världen

BZ/
 
Roligt med feedback och kommentarer från någon i liknade situation. Jag snusade i 25år så utgångsläget var det samma. Dock måste jag säga att vi har rakt motsatt erfarenhet av hur man smidigast tar sig ur beroendet. Innan detta lyckade försök gjorde jag 4-5 där jag provade att byta mot svagare sorter, mindre mängd, helt nikotinfritt och också nikotintugg. Dessa försök slutade dock alltid med att man för eller senare av någon anledning, som vanligt hade hela käften full med härligt ettan lös-snus.:)

Den här gången slutade jag bara helt tvärt, jag fick genomlida dom värsta två dygnen i mitt liv, men redan dygn tre släppte det markant. Suget lindrades, som sagt, delvis med små-snaskande, vilket naturligtvis inte var bra i längden, men jag lät det vara så en tid. Sen som sagt bytte jag godis, fikabröd mm mot frukt.

Man hör ju alltid att frukt är nyttigt, men min fråga är alltså om detta bara gäller i begränsad mängd? Kan jag med gott samvete fortsätta äta min 7-10 frukter per dag, är det tom så att det även vid denna högre mängd är nyttigt?

btw i kombination med detta använder jag en hel del helt vanliga tuggummi, typ V6, tar alltid ett efter måltider, tror det hjälper till att hålla en bra balans i munnen. dvs ersätta det goda snuset medförde i detta avseende
 
oki

Ja nikotintuggumi och att trappa ner utan hjälpmedel eller med örtsnus (fy faen) det funkade inte för mig heller. Kanske klarade mig i 3-4månader som längst.

Nu senast gick jag helt sonika in på Apoteket och frågade en barsk dam om hur fn jag skulle göra och fick veta att jag skulle köra längsta intervallet (man kör x veckor starkaste, x veckor mellan och sen x veckor svagaste plåstret) samt att jag i början skulle ha Zonic att sprejja in under läppen när det belv för överdjävligt. (jag snusade ca 1.5 dosa per dag)

Hur käns magen då? Jag blir "lite" kass i kistan av mycket äpplen, för att inte prata om tuggumi i större mängd...

BZ/
 
Jo framförallt tuggummina har ju en laxerande effekt, men jag brukar "tugga ur" allt sötningsmedel utan att svälja det, dvs första tuggornas saliv spotas ut. Då funkar det ganska bra.

Förutom att det fortfarande, dagligen, dyker upp X-antal hundra gånger när det skulle vara sååå förb***t gott med en stor rejäl snus funkar allt kanon.

Skämt å sido, den mest påtagliga effekten är att jag somnar lättare, vaknar tidigare och överhuvudtaget har mer energi /känner mig piggare. Trodde det skulle bli tvärtom, så det var en överraskning. Matsmältningen fungerar över lag mycket bättre nu. Ekonomin mår bra den också.

Det är väl egentligen bara dom där stunderna när man precis; satt sig i bilen, framför datorn, lagt sig i soffan, satt sig på cykeln, ätit, druckit, fikat, sovit, varit ute och gått, stått, åkt, suttit, grälat, gökat, tränat.... ....som man fortfarande har lite svårt att hantera... :)
 
Orsak... jag försökte inte byta bort utan trappade ner med nikotinplåster och Zonic spray. Det tog tid. kostade massa stålars, men funkade bra (och funkar bra än så länge).

Ungefär hur mycket lade du ner på en sån dunderkur? Måste ju räkna på payofftiden för investeringen :)

Funderar nämligen av och till på att sluta efter 33 års snusande.
 
det finns andra leverentörer :)

Niquitin clear använde jag
Steg 1: NiQuitin Clear 21 mg under 6 veckor + Zonic de första 3v. (990 +777 =1767sek)
Steg 2: NiQuitin Clear 14 mg under 2 veckor (330sek)
Steg 3: NiQuitin Clear 7 mg under 2 veckor (330 sek)

Tutti baletti 2427sek.

Inte billigt... men dyrt! jag betalade 19sek/dosa så break even efter 84d ungefär :)

Det viktiga är att man kör hela kuren och inte fegar ur/ eller dumsnålar till det!

BZ/
 
Sova sött

Jo framförallt tuggummina har ju en laxerande effekt, men jag brukar "tugga ur" allt sötningsmedel utan att svälja det, dvs första tuggornas saliv spotas ut. Då funkar det ganska bra.

Förutom att det fortfarande, dagligen, dyker upp X-antal hundra gånger när det skulle vara sååå förb***t gott med en stor rejäl snus funkar allt kanon.

Skämt å sido, den mest påtagliga effekten är att jag somnar lättare, vaknar tidigare och överhuvudtaget har mer energi /känner mig piggare. Trodde det skulle bli tvärtom, så det var en överraskning. Matsmältningen fungerar över lag mycket bättre nu. Ekonomin mår bra den också.

Det är väl egentligen bara dom där stunderna när man precis; satt sig i bilen, framför datorn, lagt sig i soffan, satt sig på cykeln, ätit, druckit, fikat, sovit, varit ute och gått, stått, åkt, suttit, grälat, gökat, tränat.... ....som man fortfarande har lite svårt att hantera... :)

Ja man sover ju som ett litet barn! Helt underbart vad lätt man somnar in... och så sover man hur djupt som helst.

Visst är man sugen fortfarande. Det räknar jag med att vara hela livet ut... Ska kanske vara ärlig och säga att jag inte varit helt nikotinfri... Ett fåtal Cigarrer har man puffat, men inga halsbloss och inte många.
Har ju annars börjat röka en av gångerna man slutade röka (dum idé när man landade på 2pack john silver utan filter/ dag istället...)

BZ/
 
Det är väl egentligen bara dom där stunderna när man precis; satt sig i bilen, framför datorn, lagt sig i soffan, satt sig på cykeln, ätit, druckit, fikat, sovit, varit ute och gått, stått, åkt, suttit, grälat, gökat, tränat.... ....som man fortfarande har lite svårt att hantera... :)

10 år senare saknar jag fortfarande dom stunderna.. men mervärdet att inte vara slav under nikotinet är större.. själv slutade jag tvärt, kastade ut båda dosorna ur bilen och har aldrig tagit en prilla igen.. enl min fru har mitt humör aldrig riktigt återhämtat sig, men allt det andra är bättre. jag hade aldrig pallat trappa ner eller så, för mig passade "kall kalkon" bäst.. det finns nog ingen universallösning, först måste man vilja sen måste man hitta metod..
 
först måste man vilja sen måste man hitta metod..

Jo, det är väl just här jag känner mig lite tveksam till att sluta. Jag vill ju nånstans snusa, samtidigt som det stör mig enormt att vara just beroende. Ekonomin är ju faktiskt också en faktor att ta i beaktande. Mitt snusande kostar ju mig ändå mellan 5000 och 6000 spänn om året :(
 
Jag håller helt med om att man måste ha bestämt sig, det är så mycket krafter och sug som vill åt nikotinet så något halvhjärtat försök är lönlöst.

För att komma dit, att man verkligen bestämmer sig, tror jag man ska ha nått den botten som dom flesta snusare verkar nå efter ganska många år, nämligen den att man knappast längre njuter av och känner att man har lagt in en snus. Den bara måste vara där och man är totalt förslavad under nikotinet. När jag började vakna på nätterna och var tvungen att lasta in snus började jag fundera lite på vad man höll på med. Det fanns ju knappt någon njutning kvar längre.

För er som går i samma banor kan jag verkligen rekomendera patrics metod, som också jag använde, att brutal sluta. Det låter kanske drastiskt, men när dom första dygnen gått är man av med ganska mycket av plågan.

En sak till när det gäller snus, som jag tycker är fördjävligt, det är det där laborerandet med "fritt nikotin" som upprdag granskning visade att swedich match ägnade sig åt i dom snussorter som är inriktade på vanesnusare, typ ettan, general mfl. Som vad jag förstog endast hade i syfte att göra oss mer beroende.



Men frukten då? Vad hände med den....??
Ska jag googla eller är det kanske lika bra att börja snusa igen? :)
 
En 5-6 frukter är inga problem, nu äter du det dubbla men det är nog ingen fara. Rent kcalmäsigt så skall man hålla sig borta från tex banan.
 

Liknande trådar