För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3)

Jag har ett Fjällräven Akka 3 inköpt för åtminstone 5 år sedan. Det ska för första gången ut på vinterfjälltur om ca två veckor, men under utrustningskontroll i veckan upptäckte jag att ett tidigare befintligt problem nu var mycket värre än vanligt.

Tältet har invändiga kanaler för tältbågarna. I båda ändar av kanalen finns en öljett där bågens ände skall passas in.

Det har alltid varit besvärligt att få in en av bågarna i båda sina öljetter; man har fått vålda ganska ordentligt, och ibland har vi gett upp och sovit med bågen fusk-förankrad i en annan metallring i närheten av öljetten. Den ringen greppar dock inte bågen ordentligt, så detta fungerar bara vid gynnsamt väder.

När vi nu var ute i veckan och provade tältet i snön och "kylan" (-10 kanske) så lyckades vi inte få i någon av bågarna. Tältbågarna var allt mellan 1 cm och 5 cm "för långa" i förhållande till kanalerna. Vi klarade natten genom fusklösningar och med en båge endast löst instucken i sin kanal, men så var det vindstilla där vi låg också.

Kan någon förklara vad det är som går fel? Kan problemet ha blivit värre av kylan?

Och det viktiga: Har ni några förslag på bra lösningar?

Om jag ägt en symaskin och haft lite tid, så hade jag sytt till små remmar med flera öljetter i, att fästa i de befintliga öljetterna för att förlänga kanalerna lite, men att investera i symaskin och skaffa fram material på tillgänglig tid vore svårt.

Min nuvarande bästa lösning är att knyta ett vanligt sketet snöre i öljetten, och göra små öglor i det, i vilka man kan sticka tältbågens ände, men i så fall borde jag skaffa hållbart snöre och klura ut ett sätt att göra öglorna hanterbara med tjocka tumvantar. Förslag på det?

lösningen är nog längre remmar och stramare, vi har modifierat vårt Akka så. Så du får väl handla remmar och beslag. Det lilla sömnadsjobbet blir bäst gjort för hand.

Sätt upp tältet hemma,. sträck det sâ gott det gâr, lât väven töja sig, eftersträck, töj, eftersträck, osv till bâgarna gâr i öljetterna. Lât tälltet stâ uppsatt med bâgarna i.
Vill väven inte töja sig sâ fukta den en aning.
SKulle tro att det löser ditt problem.

Det har alltid varit besvärligt att få in en av bågarna i båda sina öljetter; man har fått vålda ganska ordentligt, och ibland har vi gett upp och sovit med bågen fusk-förankrad i en annan metallring i närheten av öljetten. Den ringen greppar dock inte bågen ordentligt, så detta fungerar bara vid gynnsamt väder.
(klipp)
Min nuvarande bästa lösning är att knyta ett vanligt sketet snöre i öljetten, och göra små öglor i det, i vilka man kan sticka tältbågens ände, men i så fall borde jag skaffa hållbart snöre och klura ut ett sätt att göra öglorna hanterbara med tjocka tumvantar. Förslag på det?

Mitt intryck är att Akka-tältets stångkanaler är lite trånga och att konstruktionen fungerar eftersom yttertält med kanaler är lite elastiskt. I kyla blir vävarna stelare och därför får stängerna inte plats längre. Jag har sett hur flera personer ägnade nästan en timme för att få upp ett Fjällräven på vinterfjället, så klokt att kolla innan ;).

Jag tror att det bästa är att göra som Seobserver föreslår, förläng stångfästena. Alternativet skulle möjligen vara att korta ner stängerna men då sackar tältet när det är varmare...

//Johan

Vi ville inte ha regn och sommarstänger samt en 40 mm kortare vinterversion, så vi fixade till stånghållarna a la HB.

En snabbraviant kan annars vara att slå öljätter i nya remmar, som du själv tänkt och sedan bara knyta fast dem vid den befintliga öljetten. Då slipper du allt sömnadsarbete och får ändå till hyfsad funktion. Anna

Vid invigning av mitt HB Keron i vintras fick vi slita länge innan vi fick in stängerna i "kopparna". Vi var nästan på väg att ge upp. När de väl var i var det ändå inga problem att spänna dem tills de låg jämt med yttertältduken. Inför nästa natt var jag inställd på ytterligare en kamp men då var det inga problem alls. Efter någon vecka provade jag inne och sätta upp tältet och då var det lite problem med en av stängerna, så det gäller nog att tänja väven.

Min tillsvidarelösning har blivit att knyta en serie fasta öglor i ett snöre som jag sedan knutit fast i den befintliga öljetten. Det fungerar avsevärt bättre än att använda de befintliga öljetterna, men det är svårt att hantera snöröglorna med tjocka vantar (det gäller iofs även de befintliga öljetterna).

Om jag har tid kommer jag försöka ordna riktiga remmar med riktiga öljetter, helst med möjlighet att reglera remmens längd.

I produktinformationen på Fjällrävens hemsida står nu "easily adjustable foxfeet ", och på bilderna ser bågarnas infästning i tältdukens nederkant annorlunda ut. Har de åtgärdat den här bristen på nyare modeller?

...
I produktinformationen på Fjällrävens hemsida står nu "easily adjustable foxfeet ", och på bilderna ser bågarnas infästning i tältdukens nederkant annorlunda ut. Har de åtgärdat den här bristen på nyare modeller?

På de nyare tälten (har testat Akka RS Shape) spänner man ned duken mot marken efter att bågen trätts in men jag tycker nog att bågarna känns liiite långa även här för dte är svårt att få ned duken ordentligt mot marken.

/M

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Vimes 2 3-mannatält för långa vuxna och glada barn (pandemianpassning av sommaren) Bo och sova 15
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Nils_pn Sovsäck och liggunderlag för långa (202cm) Bo och sova 10
såg Varför görs det inte tält för långa personer Bo och sova 35
Nattkryp Hängmattor för långa liggare Bo och sova 5
Staffan Andersson Tält för långa Bo och sova 5
harvest Tält för långa Bo och sova 8
peter2m Sovsäck för långa Bo och sova 7
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
franzjosef Tält för långa personer Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
grek Lätt tält för två långa personer Bo och sova 4
Tält för långa personer Bo och sova 2
Segelfjäll Hur fästa tältbågar i tältduk? Bo och sova 6
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
danisko Tältbågar från USA Bo och sova 0
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
Martin Fjäderlätt Sandvik Nanoflex - framtidens tältbågar? Bo och sova 5
grelun Tältbågar till Akka Bo och sova 1
perwickström Böjda tältbågar Bo och sova 12
kagge Tältbågar till Fjällräven Pop Out? Bo och sova 2
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg