• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

För husägare och lagvetare

Jag får ta ansvaret att ställa upp då.

Din fru äger halva huset och är alltså också fastighetsägare. (Nu antar jag hej vilt att ni inte har skrivit äktenskapsförord där hon saknar rätt till huset) Eftersom det verkar vara du som får sanda och salta är det väl rimligt att hon får betala eventuella skadestånd? Det ska ju delas på ansvaret. Luta dig nu tillbaka i soffan och njut av det kalla vädret du slipper vara ute i.
 
Ofta är det så att folk inte är medvetna om hur långt ansvar de har.

I många kommuner har ju fastighetsägaren ansvaret för halkbekämpning även på trottoaren utanför huset (kommunen får "delegera" ansvaret på det viset).
 
Jag får ta ansvaret att ställa upp då.

Din fru äger halva huset och är alltså också fastighetsägare. (Nu antar jag hej vilt att ni inte har skrivit äktenskapsförord där hon saknar rätt till huset) Eftersom det verkar vara du som får sanda och salta är det väl rimligt att hon får betala eventuella skadestånd? Det ska ju delas på ansvaret. Luta dig nu tillbaka i soffan och njut av det kalla vädret du slipper vara ute i.

Jysst LFN ! :)
Nu har jag nåt och säga iallafall, det är ju inte så att jag missköter sandning saltning, men kände det orimliga att ha ansvar för något när man inte är där, jag vet att man inte kan ha det hur som helst på tomten och jag har inget som kan skada någon förutom om någon startar gräsklipparen och kör in huvet bland rotorbladen och skadar sig, hmmm, får nog kedja fast den ta bort tändstiftet kanske, och så har jag en naturlig trädgårdsdamm som är 40 cm djup med växter runt, den kanske ska vara täckt när jag är borta, fanken, renoverar trappen just nu, inget räcke finns, tänk om tjuven skadar sig när han bär ner grejor från övervåningen för att räcket är borta, hmmm varför bor man inte i en lägenhet som man gjorde förr....
 
Intressant fråga

Hittade lite på http://www.jur.lu.se/internet/biblioteket/examensarbeten.nsf/0/9C94CA5DF66C5AA4C125709F00502234/$File/xsmall.pdf?OpenElement

Osökt tänker jag på vår branta och ojämna trädgårdsgång med ölandssten. Rörelsehindrade personer brukar vi ta via garaget när det är halt.

Är det OK att hänvisa till garaget i källarplanet och inte halkbekämpa iskanan mot bostadsplanet? Med typ en planka med text i grindhålet?

Thure