• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

För höghastighetståg!

När utvecklingen kom med snabba tåg så valde Sverige i stället X2000, eftersom det kunde köra på "sämre" spår.

Skall man köra riktigt snabba tåg så behöver man ju bygga helt nya spår, som som ställer mycket större krav på underlag och utformning. Det är en mycket stor investering och frågan är vad den kostar/km och om det bor tillräckligt med möjliga passagerare inom denna sträcka?


40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning.
 
Ett namn till!
Redan idag är det många som pendlar långt, eller åtminstone reser ofta. Jag är en bland dom. Jag föredrar tåg för bekvämligheten. Jag får gå omkring i vagnen när jag vill (ingen fasten seatbelts skylt), jag får ta med mig eget vatten på flaska, jag behöver inte sitta/stå och vänta på fem sex platser under resan som med flyget utan sätter mig i min stol direkt.
Skall man resa långt idag i tjänsten så är det inte alltid ett alternativ att åka tåg pga tiden. Stockholm Umeå/Luleå är fortfartande snabbare med flyg. Det lustiga är att många flygdestinationer får konkurrens med tåget trots att tågen inte går snabbare. Pga alla säkerhetsrutiner på flyget och fler blir det säkert, så blir totala restiden med flyg bara längre och längre.
Professorn har ett bra förslag tycker jag. Det är klart att det kostar en massa miljarder. Men inget är ju gratis, kan vi inte uppfinna snabba miljövänliga flyg så får vi väl bygga järnväg om vi skall ha snabba transporter.

Jag kan tillägga att när jag var liten så ville jag bli lokförare :)
 
När gränsen dras mellan 8 och 10 kvalitetsdagar väljer vi 10. Därför måste antagligen gränsen dras med hjälp av plånboken. Miljödåliga transporter måste blir dyrare. Ett äpple som är odlat på andra sidan jorden bör inte vara billigare än ett som är odlat i grannkommunen. Vill en stockholmare börja fjällvandra på resdagens eftermiddag ska resan kosta mycket mer än om man börjar vandra vid lunch nästa dag.

(Det innebär tyvärr att tillverkningsindustrins lastbilsberoende just-in-time-system måste skjutas i småbitar, men det kanske är en annan diskussion. Eller så är det exakt samma diskussion.)

Jepp. Flyg (och bil inte att förglömma!) ska det slås ner på ganska rejält, exakt hur det ska göras är en senare fråga men dessa transportsätt måste minska mycket drastiskt. Sen tycker jag inte det ska göras med ekonomiska medel, då kan krösusar fortsätta köra bil och flyga, det ska finnas skäl som avogt boende eller handikapp för att få köra bil privat och likaväl flygbiljetter ska det ansökas om, inte köpas. Nej vi ska tvinga oss att ta oss i kragen, inte locka eller uppmana...inte när det är frågan om någonting så akut!

Kan spontant tycka att en satsning på att korta 12-20h resorna till norra landsdelarna är prio framför att halvera restiden till kph för stora kostnader dock...men det är kalkyler om fördelar och nackdelar versus användarantal osv som jag lämnar till mer kunniga.
 
Stockholm Umeå/Luleå är fortfartande snabbare med flyg.


Egentligen inte. Nattåget är framme i Umeå innan morgonflyget. Dessutom slipper man stiga upp lika tidigt om man tar nattåget jämfört med om man tar morgonflyget.

Som Martin Fjäderlätt är inne på så uppstår miljövinsterna när man minskar lite på maxfarten. Detta kan göras utan att minska på snitthastigheten, dels genom att åka tåg centrum till centrum och dels genom att resa i sömnen.
 
Dubbelspår

Jag tycker det är viktigare att vi får dubbelspår på fler platser än idag. En stor del av restiden går åt till tågmöten. Det skulle både persontrafiken och godstrafiken vinna på.
 
Jag tycker det är viktigare att vi får dubbelspår på fler platser än idag. En stor del av restiden går åt till tågmöten. Det skulle både persontrafiken och godstrafiken vinna på.


Det behövs ändå nya banor. Med dagens järnvägsnät tar det längre tid att åka Göteborg-Linköping än Göteborg-Norrköping, trots att Linköping ligger närmare. Se järnvägskartan.

Så, bygg Götalandsbanan Södertälje-Nyköping-Norrköping-Linköping-Jönköping-Borås-Landvetter-Göteborg.