Det har startats en namninsamling för att bygga ut höghastighetståg i Sverige. Jag är på!
-
Om "Fritt Forum"
Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.
OBS!
Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
För höghastighetståg!
- Trådstartare alven
- Start datum
Halva nöjet med att åka tåg är ju att man har möjlighet att beskåda de vackra landskapen medans man åker. Hur gör man det i 350 km/h?
Folk måste sluta ha så förbaskat bråttom. Ånglok genom Sverige någon?
Folk måste sluta ha så förbaskat bråttom. Ånglok genom Sverige någon?
Folk måste sluta ha så förbaskat bråttom.
Vare sig det är jobbresor eller privatresor vill de allra flesta komma fram så fort det går. Går tåget i 300+ får inrikesflyget riktigt hård konkurrens. =Bra för miljön.
Intressant att det är fler som säger sig vara för i den här tråden än det är folk som har skrivit på listan totalt
Men jag är också på!
Personligen tycker jag inte att tåget måste vara lika snabbt som flyget, det räcker om det är "tillräckligt" snabbt.
Det ska inte försvinna två vandringsdagar för att jag väljer tåg istället för flyg till fjällen, men två eller fyra timmars resa kan kvitta.
Men jag är också på!
Personligen tycker jag inte att tåget måste vara lika snabbt som flyget, det räcker om det är "tillräckligt" snabbt.
Det ska inte försvinna två vandringsdagar för att jag väljer tåg istället för flyg till fjällen, men två eller fyra timmars resa kan kvitta.
Martin Fjäderlätt;337337 sa:Men jag är också på!
Personligen tycker jag inte att tåget måste vara lika snabbt som flyget, det räcker om det är "tillräckligt" snabbt.
Det ska inte försvinna två vandringsdagar för att jag väljer tåg istället för flyg till fjällen, men två eller fyra timmars resa kan kvitta.
Jag förstår hur du menar, och onekligen är det så de flesta av oss resonerar, men samtidigt kan man ju fundera över det. Alla längre flygresor kan ju motiveras med att motsvarande tågresa skulle ta orimligt lång tid. Då är det helt okej med en global flygturism av enorm omfattning.
Vad är det som säger att man nödvändigtvis, på miljöns bekostnad, har rätt till 10 vandringsdagar per år istället för 8? Det är ju en helt godtycklig gräns, så jag undrar hur man drar den.
Intressant att det är fler som säger sig vara för i den här tråden än det är folk som har skrivit på listan totalt
Min första påskrift "tog" inte så jag fick göra om det, det hade såklart varit mer hedrande att vara på topp tre
Personligen tycker jag inte att tåget måste vara lika snabbt som flyget, det räcker om det är "tillräckligt" snabbt.
Det ska inte försvinna två vandringsdagar för att jag väljer tåg istället för flyg till fjällen, men två eller fyra timmars resa kan kvitta.
Man kan ju ta nattåget och inte förlora något alls. (Nja det stämmer inte, det blir ju en del dagtid också, lite beroende på hur långt man har upp till fjällen, men i alla fall...)
När utvecklingen kom med snabba tåg så valde Sverige i stället X2000, eftersom det kunde köra på "sämre" spår.
Skall man köra riktigt snabba tåg så behöver man ju bygga helt nya spår, som som ställer mycket större krav på underlag och utformning. Det är en mycket stor investering och frågan är vad den kostar/km och om det bor tillräckligt med möjliga passagerare inom denna sträcka?
Skall man köra riktigt snabba tåg så behöver man ju bygga helt nya spår, som som ställer mycket större krav på underlag och utformning. Det är en mycket stor investering och frågan är vad den kostar/km och om det bor tillräckligt med möjliga passagerare inom denna sträcka?
Vad är det som säger att man nödvändigtvis, på miljöns bekostnad, har rätt till 10 vandringsdagar per år istället för 8? Det är ju en helt godtycklig gräns, så jag undrar hur man drar den.
När gränsen dras mellan 8 och 10 kvalitetsdagar väljer vi 10. Därför måste antagligen gränsen dras med hjälp av plånboken. Miljödåliga transporter måste blir dyrare. Ett äpple som är odlat på andra sidan jorden bör inte vara billigare än ett som är odlat i grannkommunen. Vill en stockholmare börja fjällvandra på resdagens eftermiddag ska resan kosta mycket mer än om man börjar vandra vid lunch nästa dag.
(Det innebär tyvärr att tillverkningsindustrins lastbilsberoende just-in-time-system måste skjutas i småbitar, men det kanske är en annan diskussion. Eller så är det exakt samma diskussion.)
(Det innebär tyvärr att tillverkningsindustrins lastbilsberoende just-in-time-system måste skjutas i småbitar, men det kanske är en annan diskussion. Eller så är det exakt samma diskussion.)
Nja, just in time-principen kan vara kvar, men kapitalbindningen kommer att öka en smula.
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg