För hård för små tjejer??

Jag har ett problem! För några månader sedan köpte jag en jättefin, ny cykel, en Kona Caldera med en Marzocchi EXR framdämpare. Jag trivs väldigt bra med cykeln i stort och eftersom jag köpte en 14'' så blir sittställningen perfekt för mig som är ovanligt kort (160 cm). Första gången jag var ute tyckte jag dock att dämparen var lite hård och jag besökte Sportson ett antal gånger för att ändra trycket. Dock blev det inte stor skillnad och jag skaffade en egen pump. Kanske var det så att dom inte var tillräckligt noga på Sportson när dom ändrade trycket åt mig??! ;-) Men inte hjälpte en egen pump... Så då bytte jag olja och nu har jag olja 2.5-5. Fortfarande känns dock dämparen alldeles för hård och jag halvt skakar sönder i trixiga och steniga nedförsbackar. Ska det vara så? Har jag fel dämpare? Jag har provat vänners cyklar som inte alls känns så hårda som min. Finns det någon annan olja jag bör satsa på? Eller kan det bli bättre om jag ställer om slaglängden? Eller är det helt enkelt så att denna dämparen inte passar mig?

Jag vore MYCKET tacksam för svar och tips.

//Cecilia

bondjers; sa:
Första gången jag var ute tyckte jag dock att dämparen var lite hård och jag besökte Sportson ett antal gånger för att ändra trycket. Dock blev det inte stor skillnad och jag skaffade en egen pump. Kanske var det så att dom inte var tillräckligt noga på Sportson när dom ändrade trycket åt mig??! ;-) Men inte hjälpte en egen pump... Så då bytte jag olja och nu har jag olja 2.5-5. Fortfarande känns dock dämparen alldeles för hård och jag halvt skakar sönder i trixiga och steniga nedförsbackar. Ska det vara så? Har jag fel dämpare?

Nej, så ska det naturligtvis inte vara. Min fru, som är liten och lätt, har en Marzocchi som hon är mkt nöjd med.

Tips:

i) köp en egen pump. Har man en luftdämpad gaffel måste man ha en egen pump för att få rätt tryck och kunna finjustera detta. Du ska ha 10-20% "sag" för åkning på teknisk stig, 30 för mer avancerade övningar. Sag = andel av fjädringsvägen som gaffeln sjunker ner när du sitter på hojen med skor, kläder, vatten, etc. För en 10 cm gaffel ska det vara 2 cm.

ii) kolla volymen olja. Marzocchigafflar levereras ofta med för mkt olja. Är det för mycket olja blir gaffeln stum och får kortare fjädringsväg än den ska ha, kan bli mindre än hälften av vad den borde vara.

iii) skaffa info från engelskspråkiga källor, lägg ut trådar i Alt.Mountain-Bike och Rec.Bicycles.Tech. Det gjorde jag när jag hade bekymmer med min Marzocchi och jag fick råd och tips som medförde att den nu fungerar suveränt. Marzocchi i USA brukar vara mkt kundvänliga techinfo@marzocchiusa.com säg att gaffeln sitter på en Kona fr Nord-Amerika. MTBR http://www.mtbr.com/reviews/2003_front_shocks/index_M.shtml kan ibland ha intrssant info också. Särskilt när någon haft problem.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

ipg289h; sa:
i) köp en egen pump.
En sak till: du behöver inte alls köpa Marzocchis pump. Med hojen ska det ha kommit en liten adapter, som man måste ha oavsett om det är en Marzocchi pump el ngn annan. Huvudsaken är att pumpen har manometer.

Per

Ang dämparstrul!

Hejsan!
Upfattar det som att du har köpt en dämparpump och har provat alla upptänkliga nivåer på trycket? Då är det bara att gå tillbaka till butiken!
Givetvis skall försäljaren kostnadsfritt se till så att dämparen är rätt intälld och fungerar för dig vid köp. Fungerar det fortfarande inte, oavsett om det är fel på produkten eller om den inte passar dig, skall den bytas ut mot en som verkligen är aktiv.
Om de vägrar kontakta importören och konsument ombudsmannen!

Kan även tänkas att sittpossitionen är fel. Ofta sitter korta personer för långt bak med för lite vikt över styret. Då övervinner man inte den inbyggda friktion som brukar vara större på luftdämpade gafflar an på gafflar med stålfjädrar.
Ser att den finns en modell med stålfjädrar med. Det är inte den du har?
I så fall står ett byte till mjukare fjädrar på tur...

[Ändrat av theDude 2003-07-01 kl 18:31]

Tappa ur luft ?

Har du provat att tappa ur luft oxå ?

Min Marzocchi MXR har luft, den var mjuk i början så handlaren fyllde på, den var då bra men lite hård.

I år bad jag dem tappa ur en del och nu är den perfekt, lagom mjuk och jobbar väldigt "aktivt".

/Anders

Hård Marzocchi

Hej! Jag har den senaste månaden lånat en sprillans Kona Caldera, och gaffeln är hård i början. Det bästa är att tömma den på luft och fylla på ny, anpassa trycket efter din vikt. Skulle tippa att du ska ha 2,1-2,7 bar i gaffeln. Enligt BikeMagic så behöver Marzocchis luftgafflar en inkörningsperiod.Var nöjd med ditt val, det är en jättebra hoj och gaffel.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg