Jag har ett problem! För några månader sedan köpte jag en jättefin, ny cykel, en Kona Caldera med en Marzocchi EXR framdämpare. Jag trivs väldigt bra med cykeln i stort och eftersom jag köpte en 14'' så blir sittställningen perfekt för mig som är ovanligt kort (160 cm). Första gången jag var ute tyckte jag dock att dämparen var lite hård och jag besökte Sportson ett antal gånger för att ändra trycket. Dock blev det inte stor skillnad och jag skaffade en egen pump. Kanske var det så att dom inte var tillräckligt noga på Sportson när dom ändrade trycket åt mig??! ;-) Men inte hjälpte en egen pump... Så då bytte jag olja och nu har jag olja 2.5-5. Fortfarande känns dock dämparen alldeles för hård och jag halvt skakar sönder i trixiga och steniga nedförsbackar. Ska det vara så? Har jag fel dämpare? Jag har provat vänners cyklar som inte alls känns så hårda som min. Finns det någon annan olja jag bör satsa på? Eller kan det bli bättre om jag ställer om slaglängden? Eller är det helt enkelt så att denna dämparen inte passar mig?
Jag vore MYCKET tacksam för svar och tips.
//Cecilia
Jag vore MYCKET tacksam för svar och tips.
//Cecilia